Reflections on the Discursive Construction of the Identity of the Language Teacher
Abstract
This paper presents some insights on the construction of the identity of the university language teacher and their speech. The interest on the topic arises as a reflection on the development of my own identity as a professor as it is framed as part of a larger research project developed within the context of a PhD program whose objective is to find out how, through our discourse, we can not only reflect who we are (or at least who we think we are), the way we see ourselves, and how we would like to be perceived by others, but also how our discourse is the building material of the very thing we want to reflect. This paper discusses briefly some theoretical bases and the historical background of language teaching in Mexico, specifically in two universities: the Universidad Nacional Autónoma de and the Universidad Veracruzana.
Keywords
Language professor, identity, content analysis, discourse
Author Biography
Diana Iveth Sánchez Hernández
Maestra en Enseñanza del inglés como lengua extranjera, Universidad Veracruzana
References
- Archanjo, R., Barahona, M., & Finardi, K. (2019). Identity of foreign language pre-service teachers to speakers of other languages: Insights from Brazil and Chile. Colombian Applied. Linguistics Journal, 21(1), 62-75. https://www.researchgate.net/profile/Kyria_Finardi/publication/339594246_Identity_of_foreign_language_preservice_teachers_to_speakers_of_other_languages_Insights_from_Brazil_and_Chile/links/5e5a90a392851cefa1d1d688/Identity-of-foreign-language-pre-service-teachers-to-speakers-of-other-languages-Insights-from-Brazil-and-Chile.pdf DOI: https://doi.org/10.14483/22487085.14086
- Ballín Rodríguez, R. (2007). El congreso nacional de instrucción pública de 1889. IX Congreso Nacional de Investigación Educativa, Mérida, Yucatán. https://docplayer.es/21909603-El-congreso-nacional-de-instruccion-publica-de-1889-durante-el-siglo-diecinueve-el-estado-liberal-mexicano-encabezado-por-porfirio-diaz.html
- Bazant, M. (2007). Historia de la educación durante el porfiriato. Mèxico: El Colegio de México.
- Berger, P. L., Luckmann, T. (1999). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
- Crystal, D., (1987. The Cambridge Encyclopedia of Language.UK: Cambridge University Press.
- Educaweb. (2020). Profesor de idiomas. https://www.educaweb.com/profesion/profesor-idiomas-990/
- Fandiño-Parra, Y. J. (2017). Formación y desarrollo docente en lenguas extranjeras: revisión documental de modelos, perspectivas y políticas. Revista iberoamericana de educación superior, 8(22), 122-143. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722017000200122#B48 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.22.232
- Herrera Lima, M. E. (2006). La enseñanza de lenguas extranjeras en el CELE de la UNAM. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 47(2007), 9-16
- Lengeling, M.M., (2010). Becoming an English Teacher. Guanajuato, México: Universidad de Guanajuato.
- Páez Pérez, V. (2001). El profesor de idiomas: sus cualidades y competencias. Comunicación, 11(003), 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/166/16611306.pdf
- Usó Viciedo. (2013). Pronunciación en lengua extranjera e identidad. Cultura, lenguaje y representación: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I, 11, 145-63. https://www.raco.cat/index.php/CLR/article/view/267877 [Consulta: 19-08-2020]. DOI: https://doi.org/10.6035/CLR.2013.11.9
- Universidad Veracruzana. (2020). Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/
- Universidad Veracruzana. (2020). Facultad de Idiomas. https://www.uv.mx/idiomas
- Universidad Veracruzana. (2020). Facultad de Idiomas. Historia.
- https://www.uv.mx/idiomas/quienes/historia/
- Veiravé, D., Ojeda, M., Núñez, C., Delgado, P. (2006). La construcción de la identidad de los profesores de enseñanza media. Biografías de profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 40(3), 1-11. http://repositorio.unne.edu.ar/bitstream/handle/123456789/4224/RIUNNE_AR_Veirav%c3%a9-Ojeda-N%c3%ba%c3%b1ez.pdf?sequence =1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.35362/rie4032512