Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Initial Pedagogical Practices in Distance Education: State of the Question

Abstract

Objective: This article provides an overview of the state of the art regarding the interrelationship between initial pedagogical practice, teacher training, and distance education, based on a literature review of the scientific production over the past eight years. The central question guiding this review is: What aspects characterize the existing scientific production on initial pedagogical practices in the context of distance education?

 

Originality: The study allowed for the consolidation of a theoretical, practical, and reflective background on teacher training in the context of distance education, where aspects such as professional identity, teaching vocation, reflective practice, and professional development help to comprehend the essence and significance of pedagogical practice.

 

Method: a systematic bibliographic review of scientific production, with the following central categories: initial pedagogical practice, distance education, and teacher training, based on the search, selection, analysis, and synthesis to build a state of the question. 

 

Information Strategies/Data Collection: An equation defining the period from 2014 to 2022 was formulated. Searches were conducted in databases such as Scopus, Publindex, Redalyc, and Google Scholar, resulting in 123 documents. Exclusion criteria were applied to compile a corpus of 61 files.

 

Conclusions: The article consolidates the following elements: 1) identification of the document corpus, 2) analysis of theoretical trends, and 3) implemented methodological guidelines. As a result, we demonstrate the need to understand the essence and significance of initial pedagogical practices in initial training in distance education within a Bachelor's degree program in Education Studies in Colombia.

Keywords

Pedagogical practice, teacher training, distance education

PDF (Español)

Author Biography

Luz Mayelly Romero Agudelo

Licenciada en Ciencias de la Educación, Psicopedagogía UPTC, especialista en Gerencia Educacional UPTC, magíster en Educación ITEMS México. Docente investigadora Facultad de Estudios a Distancia UPTC e integrante del Grupo de Investigación SIEK. luz.romero@uptc.edu.co, https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000452343


References

  1. Acosta Marroquín, Nadia Paola. Formación de maestros en educación infantil: Revisión de tendencias investigativas. Pedagogía y Saberes, n.° 53 (2020): 83-96. https://doi.org/10.17227/pys.num53-10402
  2. Aguirre-Canales, Vilma, Julia Gamarra-Vásquez, Nelly Lira-Seguín y Wilfredo Carcausto. La formación continua de los docentes de educación básica infantil en américa latina: Una revisión sistemática. Investigación Valdizana 15 n.° 2 (2021): 101-111.
  3. Álvarez-Álvarez, C. Teoría frente a práctica educativa: Algunos problemas y propuestas de solución. Perfiles Educativos 37 n.° 148 (2015): 172-190.
  4. Bastías-Bastías, L. S. y C. Iturra-Herrera. La formación inicial docente en Chile: Una revisión bibliográfica sobre su implementación y logros. Revista Electrónica Educare 26 n.° 1 (2022): 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.13
  5. Bolívar Osorio, Rosa María. Investigar la práctica pedagógica en la formación inicial de maestros. Pedagogía y Saberes, n.° 51(2019): 9-22. https://doi.org/10.17227/pys.num51-2881
  6. Bravo Gallegos, José Saúl. "Las prácticas pedagógicas que realizan los asistentes de la educación, durante los recreos en los patios de escuelas públicas básicas de Valparaíso, y su relevancia en la gestión de la convivencia". Tesis Doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona, 2015. https://ddd.uab.cat/record/166073
  7. Bravo Muñoz, J. O. "La práctica pedagógica investigativa en las escuelas normales superiores del norte del departamento de Nariño". Tesis Doctoral, Universidad de Nariño, 2018.
  8. Castillo Gutiérrez, María Consuelo y Pablo García Sandoval. La práctica pedagógica, un espacio de reflexión en la formación docente. Rastros y Rostros del Saber 2 n.° 1 (2019): 74-86. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9268
  9. Castro Rodríguez, E. "Significados de las fracciones en las matemáticas escolares y formación inicial de maestros". Tesis Doctoral, Universidad de Granada, 2015. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=57545
  10. Chaves Torres, Anívar. La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Academia y Virtualidad, 10 n.° 1 (2017): 23-41. https://doi.org/10.18359/ravi.2241
  11. Colomo, Ernesto y Vicente Gabarda. ¿Qué tipo de docentes tutorizan las prácticas de los futuros maestros de primaria? REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17 n.° 3 (2019): 59-78.
  12. Escudero Muñoz, J. M., M. T. González González y M. J. Rodríguez Entrena. Los contenidos de la formación continuada del profesorado: ¿qué docentes se están formando? Educación XX1, 21 n.° 1 (2018): 157-180. https://doi.org/10.5944/educxx1.20183
  13. Hennig Manzuol, Cristina y Ana Escofet Roig. Construcción de conocimiento en educación virtual: Nuevos roles, nuevos cambios. RED. Revista de Educación a Distancia, n.° 45 (2015): 1-10.
  14. Herrera González, José Darío y Ángela Martínez Ruiz. El saber pedagógico como saber práctico. Pedagogía y Saberes, n.° 49 (2018): 9-26. https://doi.org/10.17227/pys.num49-8167
  15. Ibaceta Vergara, C. P. y C. F. Villanueva Morales. Entornos virtuales de aprendizaje: variables que inciden en las prácticas pedagógicas de docentes de enseñanza básica en el contexto chileno. Perspectiva Educacional, 60 n.° 3 (2021): 132-158. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.60-Iss.3-Art.1235
  16. Jiménez-Quintero, Ana. Sistematización de prácticas pedagógicas significativas en la carrera de licenciatura en educación infantil. Formación Universitaria, 13 n.° 4 (2020): 69-80. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000400069
  17. Leal Leal, G. A., K. L. Leal Leal y A. A. Suárez Gamboa. Reflexión docente sobre sus prácticas: Una mirada praxeológica a su saber pedagógico. Saber, Ciencia y Libertad, 17 n.° 1 (2022): 378-397. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.8565
  18. León Urquijo, A. P., O. L. García Jiménez y D. B. Rendón Lara. Investigaciones sobre prácticas pedagógicas de maestros en formación de instituciones de educación superior. Espacios, 39 n.° 53 (2018): 7. https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-07.pdf
  19. Malagón Plata, L. A., L. H. Rodríguez Rodríguez y J. J. Ñáñez Rodríguez. Prácticas pedagógicas y educación a distancia. Ibagué: Sello Editorial Universidad del Tolima, 2019. https://repository.ut.edu.co/entities/publication/ebcfb243-e66e-41e7-993c-22f6f5ea1a7c
  20. Martínez-Maldonado, P., C. Armengol Asparó, J. L. Muñoz Moreno, P. Martínez-Maldonado, C. Armengol Asparó y J. L. Muñoz Moreno. Interacciones en el aula desde prácticas pedagógicas efectivas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18 n.° 36 (2019): 55-74. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836martinez13
  21. Moreno Civantos, Alicia. Formación inicial del futuro profesorado de educación primaria. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 4 n.° 2 (2018). https://doi.org/10.17561/riai.v4.n2.13
  22. Moreno Vizcaíno, Gloria Liliana. Formación inicial de docentes a distancia en Colombia, sus medios y mediaciones pedagógicas (1999-2010). Innovación Educativa, 11 n.° 57 (2011): 169-176.
  23. Moreno Vizcaíno, Gloria Liliana. Formación inicial de docentes a distancia dentro del campo de la educación en Colombia. Actualidades Investigativas en Educación, 14 n.° 2 (2014): 616-635.
  24. Moreno Vizcaíno, Gloria Liliana. Formación inicial de docentes en metodología a distancia en Colombia. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 7 n.° 2 (2015): 114-129. https://doi.org/10.11600/21450366.7.2aletheia.114.129
  25. Moreno Vizcaíno, Gloria Liliana. "Formación inicial de docentes en metodología a distancia en Colombia". Tesis Doctoral, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2016. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/2638/MorenoVizcainoGloriaLiliana2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  26. Moreno Vizcaíno, Gloria Liliana. Formación inicial de docentes en metodología a distancia en Colombia. Programa Incentiva 2021. Bogotá: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico IDEP, Alcaldía Mayor de Bogotá, 2022. https://repositorio.idep.edu.co/bitstream/handle/001/2608/14_Libro%20-%20Formacion%20Inicial%20de%20Docentes.pdf?sequence=1
  27. Muñoz Rojas, H. A. Mediaciones tecnológicas: nuevos escenarios de la práctica pedagógica. Praxis & Saber, 7 n.° 13 (2016): 199-221. https://doi.org/10.19053/22160159.4172
  28. Noguera-Ramírez, Carlos Ernesto y Dora Lilia Marín-Díaz. Saberes, normas y sujetos: cuestiones sobre la práctica pedagógica 1. Educar em Revista, n.° 66 (2017): 37-56. https://doi.org/10.1590/0104-4060.53866
  29. Osorio Cárdenas, Andrea M. El desarrollo profesional docente en educación básica primaria. Latinoamericana de Estudios Educativos, 12 n.° 1 (2016): 39-52.
  30. Pabón Meneses, Carlos Alberto. "Construcción de saber pedagógico en profesores universitarios a través de la reflexión y la transformación de sus prácticas docentes: una comprensión biográfica narrativa". Tesis Doctoral, Universidad Católica de Manizales, 2020.
  31. Parra Bernal, L. R., M. I. Menjura Escobar, L. E Pulgarín Puerta y M. M. Gutiérrez. Las prácticas pedagógicas. Una oportunidad para innovar en la educación. Latinoamericana de Estudios Educativos, 17 n.° 1 (2021): 70-94. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.5
  32. Patiño Garzón, Luceli. La práctica pedagógica en la formación de docentes. Universidad y Sociedad, 2 n.° 1 (2010): 1-5.
  33. Pineda Rodríguez, Yheny Lorena y Yasaldez Eder Loaiza Zuluaga. Estado del arte de las prácticas pedagógicas de los maestros de las escuelas normales superiores y las facultades de educación. Praxis, 14 n.° 2 (2018): 265-285. https://doi.org/10.21676/23897856.2914
  34. Pinto-Santos, Alba Ruth y Adolfina Pérez Garcias. Gestión curricular y desarrollo de la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación a Distancia RED, 22 n. ° 69 (2022): 1-21. https://doi.org/10.6018/red.493551
  35. Prats, E. La formación inicial docente entre profesionalismo y vías alternativas: mirada internacional. Bordón. Revista de Pedagogía, 68 n.° 2 (2016): 19-33. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68202
  36. Rincón Guevara, Jhenifer Mailec y Aurelia Patricia Quiñones Granados. Prácticas pedagógicas en el contexto de la cultura digital para generar aprendizajes significativos en los estudiantes. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 10 n.° 1 (2017): 9-32. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0001.01
  37. Ríos Beltrán, Rafael. La práctica pedagógica como herramienta para historiar la pedagogía en Colombia. Pedagogía y Saberes, n.° 49 (2018): 27-40. https://doi.org/10.17227/pys.num49-8168
  38. Rodríguez- Pérez, María V. Reflexión sobre las prácticas educativas que realizan los docentes universitarios: el caso de la Facultad de Educación de Uniminuto. Formación Universitaria, 12 n.° 1 (2019): 109-120. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000100109
  39. Rojas Mesa, J. E. "Educación virtual: del discurso teórico a las prácticas pedagógicas en la educación superior colombiana". Tesis Doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2013.
  40. Rojas Quitian, Marta. Las prácticas pedagógicas en la formación inicial de profesores. Análisis desde la perspectiva de la construcción del conocimiento profesional del profesor de ciencias. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n.° Extra (2014). https://doi.org/10.17227/01203916.3372
  41. Sibaja Trejos, Z., N. Hernández Herrera y R. Granados Portuguez. Reinventando la práctica docente en la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica: una oportunidad de crecimiento profesional en tiempos de COVID-19. Innovaciones Educativas, 22 n.° Especial (2020): 129-142. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3245
  42. Suckel Gajardo, M., D. Campos Saavedra, G. Sáez Núñez y G. Rodríguez Molina. Trayectorias educativas de profesores de primaria en formación y la construcción de saber pedagógico. Revista de estudios y experiencias en educación, 18 n.° 36 (2019): 117-133. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836suckel14
  43. Tobón, Sergio, Jorge Eduardo Martínez, Eliseo Valdez y Tania Quiriz. Prácticas pedagógicas: análisis mediante la cartografía conceptual. Espacios, 39 n.° 53 (2018): 31. https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-31.html
  44. Vaillant, Denise Elena. Formación inicial del profesorado de educación secundaria en América Latina. Dilemas y desafíos. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23 n.° 3 (2019): 35-52. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9516
  45. Vaillant, Denise Elena y C. Rossel. Construcción de la profesión docente en América Latina: tendencias, temas y debates. Italia: Editorial San Marino, 2004.
  46. Valbuena-Duarte, S., M. A. Jiménez Ávila y W. Jiménez Ávila. Aportes de los actores de la práctica pedagógica al desarrollo de las competencias específicas en la licenciatura en matemática en formación virtual y presencial. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 14 n.° 2 (2021): 247-275. https://doi.org/10.15332/25005421.6114
  47. Vanegas Ortega, C. y A. Fuentealba Jara. Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58 n.° 1 (2019): 115-138. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780
  48. Vezub, L. F. Los saberes docentes en la formación inicial. La perspectiva de los formadores. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL), 53 n.° 1 (2016): 1-14. https://doi.org/10.7764/PEL.53.1.2016.9
  49. Villalba Gómez, Jairo y Manuel Losada Sierra. Educación virtual y distancia: pasado, presente y futuro en Colombia; una entrevista con Néstor Arboleda Toro en el marco de la FILBO, 2022. Academia y Virtualidad, 15 n.° 2 (2022): 9-11. https://doi.org/10.18359/ravi.6287
  50. Watts Fernández, Willinton. "Práctica pedagógica reflexiva: la acción colectiva para transformar la educación física en básica secundaria". Tesis Doctoral, Universidad Simón Bolívar, 2021. https://hdl.handle.net/20.500.12442/9211
  51. Zhang, Huimin. "La formación inicial del profesorado de educación primaria desde la perspectiva de las competencias profesionales docentes: visión supranacional y estudio comparado entre China y España". Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, 2018.

Downloads

Download data is not yet available.