Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Florencio Aburto Trigos. School and university teacher, printer and businessman from Veracruz, 1803-1861

Abstract

Objective: to analyze Florencio Aburto's contributions to elementary education in the state of Veracruz (Mexico) in the first half of the 19th century.

Originality/contribution: to address the unknown case of a teacher, who educated his students and renewed teaching methods. His story has gone unnoticed like most stories of education, including teacher biographies.

Method: we use concepts of the biographical turn, such as trajectories and cultural maps referring to the chronological contexts and the cultural and geographical spaces of the person being studied.

Strategies/Data collection: his contributions to the educational field are recovered from various documentary sources. Some aspects of his personal life and his facets as a printer, bookseller and businessman are also explored.

Conclusions: his status as a printer, intellectual and businessman led him to bound with the local power and become a renown teacher of the leading edge. He promoted innovative teaching methods for his time, and following the rhetoric of the authorities, he was also concerned that education should reach all sectors of society, regardless of their social status.

Keywords

Veracruz, 19th century, biography, elementary education, teaching methods

PDF (Español) HTML (Español) XML (Español)

Author Biography

Pablo Martínez Carmona

Doctor en Historia, profesor-investigador en el Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, CIESAS, Sede Ciudad de México, correo electrónico: martinezcarmonapablo@gmail.com


References

  • Fuentes
  • Archivo General de la Nación (AGN)
  • Colección de folletería
  • Instrucción Pública
  • Archivo Histórico Municipal de Veracruz (AHMV)
  • Caja 161, vol. 215, ff. 518-529; vol. 216, ff. 7-66.
  • Caja 167, vol. 225, ff. 83-98.
  • Archivo Histórico Municipal de Xalapa (AHMX)
  • Libros de Actas de Cabildo
  • Sección México independiente
  • Caja 1, exp. 1, ff. 5-6; 47, 55.
  • Caja 2, exp. 5, f. 93; ff. 109-114.
  • Caja 3, exp. 10, f. 5; ff. 1-101.
  • Caja 5, exp. 3, f. 56.
  • Caja 8, exp. 2, f. 22.
  • Caja 9, exp. 1, ff. 5-6; exp. 2, ff. 1-12; exp. 3, ff. 25-26.
  • Caja 10, exp. 6, ff. 1-8.
  • Caja 14, exp. 5, ff. 12, 17-18; exp. 6, f. 4.
  • Caja 15, exp. 6, ff. 4-5.
  • Caja 19, exp. 3, s/f; exp. 7, ff. 1-34.
  • Caja 24, exp. 3, ff. 1-12.
  • Caja 29, paquete 1, exp. 3, ff. 1-39.
  • Archivo Notarial de Xalapa (ANX)
  • Benson Latin American Collection
  • Biblioteca México (Fondo Basave)
  • Centro de Estudios de Historia de México (CARSO)
  • Hemeroteca Nacional (HN)
  • Fondo Reservado Lafragua, Biblioteca Nacional (LAF)
  • Librería de Harvard: colección digital de folletos latinoamericanos
  • Sutro Collecction, Catalogue of Mexican pamphlets
  • The Bancroft Library, Berkeley Library Digital Collections
  • University of Texas Libraries
  • Yale University Library
  • Periódicos impresos por Aburto
  • Diario del Gobierno de la República Megicana, 1837
  • El Amigo de la Paz y el Orden, 1835
  • El Conciliador, 1840
  • El Mensajero Federal, 1827-1834
  • El Nacional, 1841-1842
  • El Negador, 1835 a 1877.
  • El Procurador del Pueblo, 1834
  • El Zempoalteca, 1845-1868
  • Bibliografía
  • Alarcón Morales, Marisol. “Constructores en el arte de imprimir: editores, impresores y preceptores. Florencio Aburto y Agustín Ruiz, 1847-1878”. Balajú, Revista de Cultura y Comunicación, n.o 2, (2015): 72-81. Doi https://doi.org/10.25009/blj.v0i2.1807 DOI: https://doi.org/10.25009/blj.v0i2.1807
  • Arteaga, Belinda (coord.). Pensamiento y práctica de los grandes educadores mexicanos. Ciudad de México: Secretaría de Educación Pública (SEP), 2012.
  • Bazant, Mílada. “Retos para escribir una biografía”. Secuencia, no. 100, (2018): 53-84. DOI: https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i100.1518 DOI: https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i100.1518
  • Bazant, Mílada. “Espacios, lugares e imágenes en la construcción biográfica. El maestro Clemente Antonio Neve durante la época de Maximiliano”. Desacatos, n.o 50, (2016): 28-51. URL: https://desacatos.ciesas.edu.mx/index.php/Desacatos/article/view/1540/1267 DOI: https://doi.org/10.29340/50.1540
  • Bazant, Mílada. “Una musa de la modernidad: Laura Méndez de Cuenca (1853-1928)”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, n.o 21 (2013): 19-50. DOI: http://dx.doi.org/10.9757/Rhela. 21.01 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.2463
  • Clayton, Ewan. La historia de la escritura. Madrid: Siruela, 2015. https://www.siruela.com/archivos/fragmentos/LaHistoriadelaEscritura.pdf
  • Dosse, François. El arte de la biografía: Entre historia y ficción. México: Universidad Iberoamericana, 2007.
  • Galindo Peláez, Gerardo. “Trayectoria de un profesor productor de saberes: Guillermo Antonio Sherwell, 1878-1914”. Revista Mexicana de Historia de la Educación, n.o 13, (2019): 26-48. DOI: https://doi.org/10.29351/rmhe.v7i13.174 DOI: https://doi.org/10.29351/rmhe.v7i13.174
  • Girón, Nicole. Folletería mexicana del siglo XIX. México: SEP/CONACYT/Instituto Mora, 2001.
  • González Jiménez, Rosa María. Las maestras en México: recuento de una historia. México: UPN, 2007. https://editorial.upnvirtual.edu.mx/index.php/publicaciones/colecciones/historia-ciudadania-y-magisterio/72-07-las-maestras-en-mexico-re-cuento-de-una-historia
  • Herrera, María de Lourdes y Ana María García. “Mujeres del porvenir: María Ester Rodríguez y su práctica docente, 1905-1929”. En Variedad y diversidad. Acercamientos a los trabajos, actividades y condiciones de las mujeres en México. Siglos XIX y XX, coordinado por Gloria A. Tirado Villegas y Elva Rivera. México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2017, 151-172.
  • Iglesia de Jesucristo de los Santos de los Últimos Días, “Florencio Aburto”, Family Search, 20 de marzo de 2021, https://www.familysearch.org/es/
  • Martínez, Carmona, Pablo, “Florencio Aburto. Educador, impresor, catedrático, intelectual y empresario veracruzano, 1803-1861” (XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa, Consejo Mexicano de
  • Investigación Educativa, A.C. COMIE (2022). https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/doc/0664.pdf
  • Martínez Carmona, Pablo. "Fiestas religiosas y ceremonias cívicas en la educación de la ciudad de México y Veracruz, 1821-1872". Estudios de Historia Moderna y Contemporánea de México, n.º 56 (2019): 113-144. https://moderna.historicas.unam.mx/index.php/ehm/article/view/64128 DOI: https://doi.org/10.22201/iih.24485004e.2018.56.64128
  • Meníndez, Rosalía. “Ponciano Rodríguez: maestro normalista, editor y funcionario (1893-1921)”. Diálogos sobre educación. Temas actuales de investigación educativa, n.o 18 (2019): 1-13. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=553458251004 DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i18.493
  • Palacio, Celia del. Pasado y presente: 220 años de prensa veracruzana (1795-2015). Xalapa: Universidad Veracruzana, 2015. Doi 10.25009/uv.352.141
  • Palacio, Celia del. “Imprentas e impresores de Veracruz, 1795-1850”. En Empresa y cultura en tinta y papel (1800-1860), coordinado por Laura Suárez de la Torre y Miguel Castro. México: Instituto Mora/Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), 2001, 171-192.
  • Staples, Anne. Recuento de una batalla inconclusa: La educación mexicana de Iturbide a Juárez. México: El Colegio de México, 2005. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv47wf0v
  • Suárez de la Torre, Laura. “La construcción de una identidad nacional. (1821-1855): imprimir palabras, transmitir ideas”. En La construcción de un discurso nacional en México, un anhelo persistente, editado por
  • Nicole Girón. México: Instituto Mora, 2007.
  • Tanck, Dorothy. La educación ilustrada 1786-1836. México: El Colegio de México, 1998.
  • Universidad Veracruzana. Diccionario Enciclopédico Veracruzano. Xalapa: IIESES/UV, 2017. URL http://sapp.uv.mx/egv/index.aspx

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.