Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Bilinguialism: a key tool in the university context

Abstract

This study constitutes a critical reflection with sociocultural approach on the need to rethink the bilingualism in higher education. Its main purpose is focus on the understanding of the current education as a multilingual practice in the context of the knowledge society. It is structured from the Popular University of Cesar as a case for the analysis and development from the qualitative methodology of social research, in order to understand the way in which the actors interpret and construct their own meanings and situations within and outside the classroom. It addresses key aspects of bilingualism and multilingualism such as political action, socioeconomic and labor relations and training of various professions. As a result it is concluded that the functional use of foreign languages involves a negotiation of meaning from the relationship of language, culture and thought.

Keywords

History of Latin American Education Journal, bilingualism, multilingualism, university context, sociocultural.

PDF (Español)

Author Biography

Carmen Beatriz Araujo Quiroz

Licenciada en Filología e Idiomas de la Universidad Libre de Colombia, Especialista en Pedagogía para el Aprendizaje y Desarrollo
Autónomo, Doctorante en Ciencias de la Educación de la Universidad de Caldas de Manizales-RUDECOLOMBIA, Docente
investigadora Universidad Popular del Cesar, Valledupar, Cesar Coordinadora del grupo de investigación GIELEHLA.


References

  • Abdelilah, Bárbara. El desafío del bilingüismo: Crecer y vivir hablando varios idiomas. Madrid: España. Ediciones Morata, 2007.
  • Castro, Feinberg. Bilingual Education: A reference handbook. Santa Bárbara, CA: ABC-CLIO, Inc., 2002.
  • Cloud, Nancy, Genesee, Fred. y Hamayan, Elese. Dual language instruction: A handbook for enriched education. Boston, MA: Heinle y Heinle, 2000.
  • Conferencia General de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación,
  • Declaración universal de la diversidad cultural para el diálogo y el desarrollo, Paris: 2003. Serie sobre la diversidad cultural No.1 http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001271/127162s.pdf. (Octubre 8 2010)
  • Didou, Sivie. Internacionalización y proveedores externos de la educación superior en América Latina y el Caribe. México: Colección biblioteca de la Educación Superior serie investigaciones–IESALC-Unesco, 2005.
  • González, Andrés y Luis Marigómez. La Enseñanza de las Lenguas Extranjeras desde una Perspectiva Europea. España: Ministerio de Educación y Ciencia. Omagraf, S.L, 2005.
  • Lagos, Diana. Conferencia Internacionalización del currículo una condición de calidad en la educación superior. Bogotá: Consejo Nacional de Acreditación-CNA, 2009.
  • Macedo Donaldo, Bessie Dendrinos y Panayota Gounaris. Lengua, Ideología y Poder: la hegemonía del inglés. Barcelona: Editorial GRAO, de IRIF S.L.C:/ Francese Terraga, 2005.
  • Ramos, Francisco. “Programas bilingües y formación de profesores en Andalucía”, Revista Iberoamericana de Educación, No. 44. (2007): 146.
  • Royo, Jesús. Argumentos para el Bilingüismo. España: Novagrafik, 2000.
  • Sánchez, Soraya. “La construcción social de dificultades de aprendizaje en las prácticas educativas”. Revista Brasilera Educación especial. Marilia, Set-Dez, Vol.: 14, No. 3(2008): 348.
  • Sanz, María. Competencia cognitiva en la educación superior. España: NARCEA, S.A, 2010.
  • Siguán, Miquel y Mackey, William. F. Éducation et bilinguisme. París, Unesco: Lauzanna: Delachaux y Niestlé, 1986.
  • Soltero, Sonia White. Dual Language: Teaching and Learning in two Languages. Boston, MA: Allyn y Bacon, 2004.
  • Tuts, Martina. “Las lenguas como elementos de cohesión social, Del multilingüismo al desarrollo de habilidades para la comunicación intercultural”. Revista de Educación, No. 343 (2007): 54
  • Velázquez, María. Breve Introducción al Fenómeno del Bilingüismo en México. Universidad de Guadalajara – Sincronía- Primavera, 2005. http://www.sincronia.cucsh.udg.mk/ velazqueza05
  • Zentella, Cecilia. Growing up bilingual. Boston, MA: Blackwell, 1997.
  • FUENTES
  • Center for Applied Linguistics. Directory of Two-Way Bilingual Immersion Tables: Number of Districts and Schools by State. California: Center for Applied Linguistics, 2007. http://www. cal.org/twi/directory/index.html (agosto 27 2010)
  • Consejería de Educación. Plan de Fomento del Plurilingüismo: hacia un nuevo modelo metodológico. Andalucía España: Junta de Andalucía, 2005. http://www.juntadeandalucia. es (septiembre 9 2010)
  • Freeman, Yvonne; David, Freeman, y Sandra Mercury. Dual Language Essentials for Teachers and Administrators. Portsmouth, NH: Heinemann, 2005.
  • Gabinete de Prensa Cándida Martínez presenta en Bruselas el Plan de Fomento del Plurilin-güismo a representantes de la Unión Europea, Junta de Andalucía, 2006. http://www.junta-deandalucia.es1 (septiembre 15 2010)
  • García, Eugene. Teaching and Learning in Two Languages: Bilingualism and Schooling in the United States. Nueva York: Teachers College Press, 2005.
  • Genesee, Fred. Program Alternatives for Linguistically Diverse Students. Santa Cruz, California: Center for Research on Education, Diversity y Excellence, 1999.
  • Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. Resultados pruebas, SABER 11, SABER PRO, Colombia: ICFES, 2011.
  • Krashen, Stephen. Under Attack: The Case Against Bilingual Education. Culver City, CA: Language Education Associates, 1996.
  • Lasagabaster, David. “Bilingualism, Immersion Programmes and Language Learning in the Basque Country”, Journal of Multilingual & Multicultural Development, Vol.: 22 No. 5 (2001): 421
  • Lessow-Hurley, Judith. “The Foundations of Dual Language Instruction”. Nueva York: Longman. 3.ª ed., 2000.
  • Lindholm-Leary, Kathryn. Dual Language Education. Clevedon,England: Multilingual Matters. 2001.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deportes, Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Subdirección General de Cooperación Internacional, 2002.
  • Opeid, Universidad Popular Del Cesar. Informe estadístico de matrículas por estrato socioeconómico. Colombia, 2010.
  • Ramos, Francisco. “Programas bilingües en Estados Unidos y España: dos innovaciones en la enseñanza de idiomas”, en Actas del XL Congreso Internacional de la Asociación Europea de Profesores de Español, (2006): 334-342.
  • República de Colombia. Ley General de la Educación. Ley 115. Colombia Universidad Nacional, 1994.
  • República de Colombia. Fundamentos de la Educación Superior. Ley 30 de Diciembre 28.
  • Colombia Diario Oficial No. 40.700. 1992.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.