Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Publications about education in Mexico in the XIX century

Abstract

The article is a product of a research about thirty three newspapers and magazines appeared between 1829 and 1897 in eleven states of the Republic of Mexico , as well as in the city of Mexico, in which the topic of the education is tackled. Its main objective is to analyze, to understand, to compare and to interpret, from the publishing lines, the educational discourse given in the mentioned printed means. The research is relevant because it contributes to offer a finished knowledge on the existing relations between intellectuals, teachers and journalists during the period and on the main pedagogical ideas that all of them defended. The method consisted of the review and analysis of press clipplings of the epoch, the first step was the reading of more than 500 printed ways, to do later a selection of those related to the education. As soon as the universe of educational publications was selected, there was adopted the strategy of using a hermeneutic approach, in order to led the analysis towards the comprehension and the interpretation of the historical process of publication of the described means. The investigation concludes that there were four big tendencies in the educational discourse of the analyzed publications, from the public whom they were addressed: It also concludes that there was printed media that proposed a theoretical discussion of nature, while others were operated in a pragmatic or functional way.

Keywords

History of Latin American Education Journal, education, publications, nineteenth century, Mexico

PDF (Español)

Supplementary File(s)

Sin título (Español)

Author Biography

Morelos Torres Aguilar

Doctor en historia por la Universidad Nacional Autónoma de México. Profesor en el Departamento de Estudios Culturales en la
Universidad de Guanajuato, campus León. Prolongación Calzada de los Héroes 308, esq. Vasco de Quiroga, Col. La Martinica,
León, Guanajuato, México, C.P. 37 500. Integrante del grupo de investigación Historia y Prospectiva de la Universidad
Latinoamericana, adscrito a la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.


References

  • Aguirre Lora, María Esther y María Teresa Camarillo. “Expresión de lo educativo en la prensa mexicana del siglo XIX”. En Memorias del Primer Simposio de Educación, coordinado por Luz Elena Galván. México: CIESAS, 1994.
  • Campos Alba, Elida Lucila. “Federico Froebel y la educación en México”. En XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. México: COMIE, UANL, UNAM, 2.
  • Del Palacio Montiel, Celia. “Impugnar los errores de los últimos siglos. La función educativa de la prensa mexicana decimonónica”. Comunicación y sociedad No. 34 (1998): 85-110.
  • Galván, Luz Elena. “Aprendizaje de nuevos saberes a través de la prensa infantil del siglo XIX”. Revista Mexicana de Investigación Educativa Vol.: 5 No. 10 (2000): 273-302.
  • Guadarrama Olivera, Horacio. “Ildefonso Estrada y Zenea: un intelectual cubano en el puerto de Veracruz, 1871-1872”, Sotavento, No. 8, (2000): 71-93.
  • Larroyo, Francisco. Historia comparada de la educación en México. México: Editorial Porrúa,1986.
  • Meneses Morales, Ernesto. Tendencias educativas oficiales en México. Tomo I. 1821-1911. México:Centro de Estudios Educativos / Universidad Iberoamericana, 2001.
  • Moreno Gutiérrez, Irma Leticia. “La prensa pedagógica en el siglo XIX”. En Diccionario de Historia de la Educación en México, coordinado por Luz Elena Galván Lafarga. México: CONACyT-CIESAS, 2002.
  • Osorio, B. E. Educadores del jardín de niños mexicano. México: Ediciones del Magisterio “Benito Juárez”, 1980.
  • Ruiz, Luis E. Tratado elemental de Pedagogía. México: Oficina tipográfica de la Secretaría de Fomento, 1900.
  • Rivera Reynaldos, Lisette Griselda. “La construcción del ‘deber ser’ femenino y los periódicos para mujeres en México durante la primera mitad del siglo XIX”. Ciencia Nicolaita. No. 47. (2007): 5-18.
  • Staples, Anne. “La lectura y los lectores en los primeros años de vida independiente”. En Historia de la lectura en México, Seminario de Historia de la Educación en México. México: El Colegio de México, 1999, 94-126.
  • Vega, Rodrigo. “Difundir la instrucción de una manera agradable. Historia natural y geografía en revistas femeninas de México, 1840-1855”. Revista Mexicana de Investigación Educativa Vol: 16 No. 48 (2011): 107-129.
  • FUENTES
  • A. B. “La Humanidad”. La Humanidad, México, Tomo I: 16 de septiembre, 1877: 4 Anónimo. “Prospecto”. Diario de los niños, México, Tomo I: 1º de enero, 1839: 300
  • Anónimo. “Prospecto”. Semanario de las Señoritas Mexicanas, México, Tomo II: 1º de enero, 1841: 300
  • Anónimo. “Educación moral”. Semanario artístico para la educación y fomento de los artesanos de la República, por la Junta Directiva de los de México, México, Tomo I: 9 de febrero, 1844: 4
  • Anónimo.“Prospecto”. Mosaico, Mérida, 1º de enero, 1849: 300
  • Anónimo. “La observancia de las leyes”. La Cucarda, Oaxaca, Tomo I: 26 de agosto, 1850: 8. Anónimo. “Editorial”. El Protector de la Infancia, Guadalajara, Tomo I: 31 de agosto, 1871: 8 Anónimo. “Educación de la mujer”. El Eco de las Artes, México, Vol. I: 25 de enero, 1873: 4
  • Anónimo. La Enseñanza Objetiva, México, Tomo V: 6 de enero, 13 de enero, 20 de enero, 27 de enero, 1883: 4
  • Anónimo. “Nuestro periódico”. El Avisador, Acapulco, Tercera Época: 1º de septiembre, 1895: 4
  • Anónimo. “Propósitos”. El Mosaico, Santa Clara, Año I: 15 de octubre, 1893: 8
  • Baranda, Joaquín. “Congreso Pedagógico Mexicano”. México Intelectual, Jalapa, Tomo II: julio-diciembre, 1889: 300
  • Baranda, Joaquín. “Circular del Sr. Ministro de Justicia e Instrucción Pública”, La escuela moderna, México, Tomo I: 15 de octubre, 1889: 18
  • Cervantes, Manuel. “Editorial. La educación”. El Educador Mexicano, México, Año I: 21 de agosto, 1874: 4
  • Correa, Alberto. “Prospecto”. El Escolar Mexicano, México, Año I: 20 de junio, 1888: 8 Díaz de León, Jesús. “Prospecto”. El Instructor, Aguascalientes, Año I: 1º de mayo, 1884: 8 EE. “En la vida de los hombres…”. El Libro del Pueblo, Puebla, Tomo I: 2 de marzo, 1849: 4
  • Elías, Arsenio. “La cultura de la clase obrera”. Las Novedades, San Luis Potosí, Segunda Época: 2 de diciembre, 1897: 4
  • Estrada y Zenea, I. “A la juventud de Campeche”. El Periquito, Campeche, 3ª Época: 16 de octubre, 1870: 4
  • Estrada y Zenea, Ildefonso. “Prospecto”. La abeja, México, Tomo I: 2 de diciembre, 1874: 8 Ibar, “Introducción”. El Celage, México, Año I: 1º de agosto, 1829: 8
  • La Redacción. “A los maestros de instrucción pública”. La Escuela Moderna, México, Tomo I: 15 de octubre, 1889: 16
  • La Redacción. “Al principiar nuestros trabajos”. El Educador Práctico Ilustrado, México, Año I: 15 de enero, 1886: 16
  • La Redacción. “Al público”. La Escuela de Agricultura, México, Tomo I: 1º de junio, 1878: 4
  • La Redacción. “Al público”. La Escuela Nacional de Artes y Oficios, México, Año I: 19 de junio, 1878: 8
  • La Redacción.“Editorial. Nuestro periódico”. El Eco de las Artes, México, Año I: 21 de diciembre de 1872: 4
  • La Redacción. “Editorial. Nuestro programa”. El Ferrocarril, México, Tomo I: 6 de noviembre, 1867: 4
  • La Redacción. “Prospecto”. El Colaborador Católico, Puebla, Tomo I: 8 de febrero, 1885: 4 Los Redactores. “Introducción”. La Camelia, México, 1º de enero, 1853: 300
  • M. C. I. “La Educación”. La Esquela, México, Tomo I: 10 de agosto, 1872: 4
  • Manterola, Ramón y Rubín, Luis C. “Nuestro programa”. La Mujer, México, Tomo I: 15 de abril, 1880: 4
  • Pimentel, Victoriano. “Historia Patria”. El Niño Mexicano, México, Año I: 15 de septiembre. 1895: 10
  • Rocha, Manuel.“El por qué de la abolición del internado”. La Universidad Libre, México, 2 de junio, 1875.
  • Varios. Biblioteca de los niños. México, Año I: 1º de octubre, 1874: 4

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.