Historical evolution of the rural school in Cuba in the XIX-XX centuries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.4367

Keywords:

Journal History of Latin American Education; school; multigrade teaching; rural education; periodization; historical evolution

Abstract

The history and evolution of the rural school in Cuba in the nineteenth and twentieth centuries is presented as a case study. The main methods of this research work are document review and key informant interviews. The results include and present a periodization ‘map’, consisting of three stages from 1816 until 1999. The study aims to add to the efforts already undertaken in the country in order to establish the Model of Primary School taking into consideration the peculiarities that rural areas contribute. The article does not attempt to provide complete answers but seeks instead to start an academic dialogue towards an interesting and comprehensive contemporary panorama.

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Author Biography

Vilfredo Avalo Viamontes, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Máster en Investigación Educativa y Profesor Titular de la Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí. Miembro de la Unión Nacional de Historiadores e Investigadores de Cuba (UNHIC) y la Sociedad Cultural José Martí en Camagüey. Vicepresidente del consejo científico de la Asociación de Pedagogos de Cuba (APC) en Camagüey, Capítulo Cuba de la Asociación de Educadores de Latino América y el Caribe (AELAC). Recibió el Premio al Mérito Científico del Ministro de Educación Superior al resultado de las Ciencias Sociales y Humanísticas de mayor contribución al desarrollo de la sociedad (2014). 

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Published

2016-01-14

How to Cite

Viamontes, V. A. (2016). Historical evolution of the rural school in Cuba in the XIX-XX centuries. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(26), 91–112. https://doi.org/10.19053/01227238.4367

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