Teaching Literacy in Primary School in times of pandemic. of pandemic. Case studies
Abstract
Objective: to identify emerging forms and strategies implemented by teachers who developed literacy teaching with children between 4 and 9 years old during the pandemic, as well as the challenges faced to give continuity to the educational process.
Originality/contribution: Establishing challenges and the innovative and pertinent way in which the challenges were assumed by teachers who taught reading and writing during Covid-19 from different contexts, offers information as a contribution for future moments related to emergency situations.
Method: the methodological design was descriptive, as it describes experiences and events experienced by teachers in the urban and rural context of Guatemala, as well as exploratory as it is a little studied or addressed topic, allowing to know in a more familiar way the situation faced during Covid-19; therefore, the case study was used as a method.
Strategies/information collection: The interview and observation were the research techniques used and that facilitated the information for the development of the study.
Conclusions: The teaching of literacy during the Covid-19 pandemic showed changes in the way of supporting the process, causing teachers, students and their families to face challenges related to the strategies and time that children needed to achieve competencies; without a doubt, teamwork between teachers and parents was key and made a difference in children's learning.
Keywords
Literacy, teacher, parents, learning
Author Biography
Oscar Hugo López Rivas
Doctor en Educación. Director del Instituto de Investigaciones Educativas IIE de la EFPEM/USAC. Grupo de investigación: Formación Docente “Fordo”, Docente investigador Universidad San Carlos de Guatemala.
References
- Anderete Schwal, M (2021). Las desigualdades educativas durante la pandemia en la educación primaria de Argentina. Revista Andina de Educación 4(1). p. 5-10. https://doi.org/10.32719/263128 16.2021.4.1.1
- Ballina Ríos, Francisco (s/f). Paradigmas y Perspectivas Teórico Metodológicas en el Estudio de la Administración. p. 4 Disponible en: https://www.uv.mx/iiesca/files/2013/01/paradigmas2004-2.pdf
- Barrios González, Ericka, Ana Karen Jimon y David González (2023). El proceso de la Enseñanza de la lectoescritura durante la contingencia por COVID-19. Revista Conciencia EPG Vol. 8 No. 1 enero junio 2023. ISSN digital: 2517-9896. Disponible en: file:///C:/Users/Ana%20Mar%C3%ADa%20Hernand%C3%A9z/Downloads/ElprocesodeenseanzadelalectoescrituradurantelacontingenciaporCOVID-19.pdf
- Camargo, Geraldina, Raquel Montenegro, Sophia Maldonado y Justo Magzul (2016). Aprendizaje de la Lectoescritura. Proyecto Leer y Aprender. Disponible en: http://www.usaidlea.org/images/APRENDIZAJE_DE_LA_LECTOESCRITURA.pdf
- CEPAL-UNESCO. La educación en tiempos de pandemia de Covid-19. 2020.
- https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
- Congreso de la República de Guatemala. Ley de Educación Nacional. 1991.
- https://www.mineduc.gob.gt/estadistica/2012/data/Conozcanos/Ley_Educacion_Nac ional.pdf
- Cortés Cortés, Manuel y Miriam Iglesias (2004). Generalidades sobre la Metodología de la Investigación. Universidad Autónoma del Carmen. México. Primera Edición. ISBN 968-6624-87-2. p. 20
- Fondo de la Naciones Unidas para la Infancia -UNICEF-. Impulso de la primera infancia. 2018. https://www.unicef.org/guatemala/impulso-de-la-primera-infancia
- Formichella, M y Krüger, N. (2020). Pandemia y brechas educativas: Reflexiones desde la economía de la educación. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. 1-19. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream /handle/11336/109085/CONICET _Digital_Nro.d76a662b-3c25-4170- aca9- ba12c4dd7755_A.pdf?sequence=2 &isAllowed=y
- Leer y Aprender. Aprendizaje de la Lectoescritura. Guatemala: 2016.
- http://www.usaidlea.org/images/APRENDIZAJE_DE_LA_LECTOESCRITURA.pdf
- Leer y Aprender. Manual de protocolos dirigido a directores para el involucramiento de padres de familia en lectoescritura (Preescolar a tercer grado primaria). 2016.
- http://www.usaidlea.org/images/Protocolo_directores_lectoescritura.pdf
- López Rivas, Oscar Hugo. Informe de Logros Gestión Administrativa 2016-2020. Guatemala: 2020.
- Montealegre, Rosalía (2006). Desarrollo de la Lectoescritura: Adquisición y Dominio. Revista Acta Colombiana de Psicología. vol. 9, núm. 1. ISSN: 0123-9155 Universidad Católica de Colombia. Colombia. p. 25. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/798/79890103.pdf
- Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). La educación en tiempos de la pandemia de Covid-19. Informe Covid-19 CEPAL-UNESCO. https://www.iesalc.unesco.org/2020/08/25/informe-cepal-y-unesco-la-educacion-en-tiempos-de-la-pandemia-de-covid-19/
- Stake, Robert E (1999). Investigación con Estudio de Casos. Ediciones Morata. Madrid. Segunda Edición. ISBN 84-7112-422-X. p. 11
- Venkat Gopalakrishnan, Divyanshi Wadhwa, Sara Haddad y Paul Blake (2021). Resumen del año 2021 en 11 gráficos: la pandemia de la desigualdad. Grupo Banco Mundial. Disponible en https://www.bancomundial.org/es/news/feature/2021/12/20/year-2021-in-review-the-inequality-pandemic