Biographical construction of the pedagogical knowledge of a Venezuelan migrant teacher in Boyacá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.9741

Keywords:

pedagogical knowledge; teacher training; migration; biographical studies; Journal History of Latin American Education

Abstract

This article is the result of a research work focused on the biographical construction of the pedagogical knowledge of Narvelis Rondón, a Venezuelan migrant teacher in Boyacá, in the framework of the current socioeconomic crisis in Venezuela. The methodology consisted in a narrative exercise that aimed to reconstruct the trajectory of the migrant teacher through biographical interviews and a workshop to share memories. The guidelines for conducting the biographical narrative focused on four main areas: emergence of the teaching vocation and professional training process; development of the teaching career; the experience of migration; and reinvention of everyday life. Within the results, the pedagogical knowledge is structured in two big blocks of meaning. The first covers the experiential relationship with knowledge, including ethical training; practical teacher training, critical sense in political action, and cultural transformation as a perspective of return. The second one comprises the migratory knowledge itself based on the rooting and uprooting dialectic with impact on the different human dimensions of a teacher with a unique expression of regressive social mobility; characteristic of South-South migration. In conclusion, migration highlights the role of the teacher as a social construct and as a cultural subject. This vision contributes to understanding human transformations through the transaction of experiences and identities that influence a new nation story from the articulation of pedagogy and a biographical perspective.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaime Andrés Argüello Parra, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Grupo de invstigación HISULA

Doctor en Pedagogía Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM–University of Łódź (Polonia). Posdoctorado en Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad. Investigador del Grupo HISULA, docente Escuela de Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, UPTC. 

References

FUENTES

Entrevista 1 realizada por Andrés Argüello Parra, Tunja, abril 16 de 2018.

Entrevista 2 realizada por Andrés Argüello Parra, Tunja, abril 18 de 2018.

Entrevista 3 realizada por Andrés Argüello Parra, Tunja, abril 24 de 2018.

Entrevista 4 realizada por Andrés Argüello Parra, Tunja, mayo 9 de 2018.

Taller biográfico realizado en Tunja el 27 de junio de 2018.

REFERENCIAS

Aróstegui, Julio. La historia vivida. Sobre la historia del presente. Madrid: Alianza, 2004.

Avalos, Beatrice, Paula Cavada, Marcela Pardo, Carmen Sotomayor. “La profesión docente: temas y discusiones en la literatura internacional”. Estudios Pedagógicos XXXVI, no. 1 (2010): 235-263.
https://doi.org/10.4067/S0718-07052010000100013

Bertaux, Daniel. Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona: Bellaterra, 2005.

Dao, Thu Hien, Frédéric Docquier, Maurel Mathilde, Pierre Schaus. “Global Migration in the 20th and 21st Centuries: the Unstoppable Force of Demography”. FERDI Working Papers, HAL archives-ouvertes, WP223 (1-36). 2018. Acceso el 10 de julio de 2018. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01743799/document.

De Tezanos, Araceli. “Oficio de enseñar-saber pedagógico, la relación fundante”. Educación y ciudad. Revista del Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, no.12 (2007): 7-26.

Elías, Norbert, John Scotson. Establecidos y marginados. Una investigación sociológica sobre problemas comunitarios. México: Fondo de Cultura Económica, 2015.

Fazio, Hugo. La historia del tiempo presente: historiografía, problemas y métodos. Bogotá: Universidad de los Andes, 2010.

Ferrarotti, Franco. “On the Autonomy of the Biographical Method”. En Biography and Society: the Life History Approach in the Social Sciences. Compilado por Daniel Bertaux. London/Beverly Hills: Sage Publications, 1981.

Freire, Paulo. Política y Educación. México: Siglo XXI, 1996.

Herrera, José Darío, Ángela Martínez. “El saber pedagógico como saber práctico”. Pedagogía y saberes, n.° 49 (2018): 9-26.
https://doi.org/10.17227/pys.num49-8167

Leal da Costa, Conceição, Ilane Ferreira. “Alteridades(s), escritas de si e reflexão: olhares cruzados sobre a formação de professores em Portugal e no Brasil”. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos 5, n.° 10 (2017): 108-126.

Lechner, Elsa, coord. Rostos, Vozes e Silêncios. Uma pesquisa biográfica colaborativa com imigrantes em Portugal. Coimbra: Almedina/CES, 2015.

Lechner, Elsa, Zeila de Brito. “Migrações, pesquisa biográfica e (auto) biográfica: apresentação”, Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica 3, no. 7 (2018): 14-20.
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2018.v03.n07.p14-20

Lozano, Fernando, Lucía Gandini. “Migración calificada y desarrollo humano en América Latina y el Caribe”. Revista Mexicana de Sociología 73, n.° 4 (2011): 675-713.

Massey, Douglas S., Joaquín Arango, Hugo Graeme, Ali Kouaouci, Adela Pellegrino, J. Edward Taylor. “Theories of International Migration: A Review and Appraisal”. Population and Development Review 19, no. 3 (1993): 431-466.
https://doi.org/10.2307/2938462

“Migración Colombia. Dinámica migratoria Colombia-Venezuela, primer semestre 2018”. Migración - Ministerio de Relaciones Exteriores, 2018. Acceso el 1.° de agosto de 2018. http://www.migracioncolombia.gov.co/index.php/es/prensa/infografias/7923-infografia-general.

Mora, José Pascual. “La comisión de Bioética de la Universidad de Los Andes y la fundamentación epistemológica de la comisión de bioética transfronteriza”. Revista Mundo FESC 10 (2014): 31-45.

Passeggi, Maria da Conceição. “A pesquisa (auto) biográfica: por uma hermenêutica descolonizadora”. Coisas do Gênero 2, no. 2 (2016): 302-314.

Passeggi, Maria da Conceição, Elizeu Clementino de Souza. “O Movimento (Auto) Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional”. Investigación Cualitativa 2, no. 1 (2017): 6-26.

Rivas, José Ignacio. “El ser humano como narración histórica: aprendiendo desde la acción”. Diálogos. Educación y formación de personas adultas 3, n.os 75-76 (2013): 24-30.

Sayad, Abdelmalek. La doble ausencia. De las ilusiones del emigrado a los padecimientos del inmigrado. Barcelona: Anthropos, 2010.

Soto Arango, Diana Elvira, José Pascual Mora García, José Rubens Lima Jardilino. “Formación de docentes y modelo pedagógico en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia”. Revista historia de la educación latinoamericana 19, no. 29 (2017): 35-66.
https://doi.org/10.19053/01227238.7552

Tardif, Maurice. Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea, 2004.

Zambrano Leal, Armando. “Naturaleza y diferenciación del saber pedagógico y saber didáctico”. Pedagogía y saberes, no. 50 (2019): 75-84.
https://doi.org/10.17227/pys.num50-9500

Zuluaga, Olga Lucía. Pedagogía e historia. Bogotá: Siglo del Hombre - Universidad de Antioquia, 1999.

Published

2019-07-10

How to Cite

Argüello Parra, J. A. (2019). Biographical construction of the pedagogical knowledge of a Venezuelan migrant teacher in Boyacá. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 21(33). https://doi.org/10.19053/01227238.9741

Metrics