Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Biographical construction of the pedagogical knowledge of a Venezuelan migrant teacher in Boyacá

Supporting Agencies
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Abstract

This article is the result of a research work focused on the biographical construction of the pedagogical knowledge of Narvelis Rondón, a Venezuelan migrant teacher in Boyacá, in the framework of the current socioeconomic crisis in Venezuela. The methodology consisted in a narrative exercise that aimed to reconstruct the trajectory of the migrant teacher through biographical interviews and a workshop to share memories. The guidelines for conducting the biographical narrative focused on four main areas: emergence of the teaching vocation and professional training process; development of the teaching career; the experience of migration; and reinvention of everyday life. Within the results, the pedagogical knowledge is structured in two big blocks of meaning. The first covers the experiential relationship with knowledge, including ethical training; practical teacher training, critical sense in political action, and cultural transformation as a perspective of return. The second one comprises the migratory knowledge itself based on the rooting and uprooting dialectic with impact on the different human dimensions of a teacher with a unique expression of regressive social mobility; characteristic of South-South migration. In conclusion, migration highlights the role of the teacher as a social construct and as a cultural subject. This vision contributes to understanding human transformations through the transaction of experiences and identities that influence a new nation story from the articulation of pedagogy and a biographical perspective.

Keywords

pedagogical knowledge; teacher training; migration; biographical studies; Journal History of Latin American Education

PDF (Español) HTML (Español)

Author Biography

Jaime Andrés Argüello Parra

Doctor en Pedagogía Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM–University of Łódź (Polonia). Posdoctorado en Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad. Investigador del Grupo HISULA, docente Escuela de Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, UPTC. 


References

FUENTES

Entrevista 1 realizada por Andrés Argüello Parra, Tunja, abril 16 de 2018.

Entrevista 2 realizada por Andrés Argüello Parra, Tunja, abril 18 de 2018.

Entrevista 3 realizada por Andrés Argüello Parra, Tunja, abril 24 de 2018.

Entrevista 4 realizada por Andrés Argüello Parra, Tunja, mayo 9 de 2018.

Taller biográfico realizado en Tunja el 27 de junio de 2018.

REFERENCIAS

Aróstegui, Julio. La historia vivida. Sobre la historia del presente. Madrid: Alianza, 2004.

Avalos, Beatrice, Paula Cavada, Marcela Pardo, Carmen Sotomayor. “La profesión docente: temas y discusiones en la literatura internacional”. Estudios Pedagógicos XXXVI, no. 1 (2010): 235-263.
https://doi.org/10.4067/S0718-07052010000100013

Bertaux, Daniel. Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona: Bellaterra, 2005.

Dao, Thu Hien, Frédéric Docquier, Maurel Mathilde, Pierre Schaus. “Global Migration in the 20th and 21st Centuries: the Unstoppable Force of Demography”. FERDI Working Papers, HAL archives-ouvertes, WP223 (1-36). 2018. Acceso el 10 de julio de 2018. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01743799/document.

De Tezanos, Araceli. “Oficio de enseñar-saber pedagógico, la relación fundante”. Educación y ciudad. Revista del Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, no.12 (2007): 7-26.

Elías, Norbert, John Scotson. Establecidos y marginados. Una investigación sociológica sobre problemas comunitarios. México: Fondo de Cultura Económica, 2015.

Fazio, Hugo. La historia del tiempo presente: historiografía, problemas y métodos. Bogotá: Universidad de los Andes, 2010.

Ferrarotti, Franco. “On the Autonomy of the Biographical Method”. En Biography and Society: the Life History Approach in the Social Sciences. Compilado por Daniel Bertaux. London/Beverly Hills: Sage Publications, 1981.

Freire, Paulo. Política y Educación. México: Siglo XXI, 1996.

Herrera, José Darío, Ángela Martínez. “El saber pedagógico como saber práctico”. Pedagogía y saberes, n.° 49 (2018): 9-26.
https://doi.org/10.17227/pys.num49-8167

Leal da Costa, Conceição, Ilane Ferreira. “Alteridades(s), escritas de si e reflexão: olhares cruzados sobre a formação de professores em Portugal e no Brasil”. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos 5, n.° 10 (2017): 108-126.

Lechner, Elsa, coord. Rostos, Vozes e Silêncios. Uma pesquisa biográfica colaborativa com imigrantes em Portugal. Coimbra: Almedina/CES, 2015.

Lechner, Elsa, Zeila de Brito. “Migrações, pesquisa biográfica e (auto) biográfica: apresentação”, Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica 3, no. 7 (2018): 14-20.
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2018.v03.n07.p14-20

Lozano, Fernando, Lucía Gandini. “Migración calificada y desarrollo humano en América Latina y el Caribe”. Revista Mexicana de Sociología 73, n.° 4 (2011): 675-713.

Massey, Douglas S., Joaquín Arango, Hugo Graeme, Ali Kouaouci, Adela Pellegrino, J. Edward Taylor. “Theories of International Migration: A Review and Appraisal”. Population and Development Review 19, no. 3 (1993): 431-466.
https://doi.org/10.2307/2938462

“Migración Colombia. Dinámica migratoria Colombia-Venezuela, primer semestre 2018”. Migración - Ministerio de Relaciones Exteriores, 2018. Acceso el 1.° de agosto de 2018. http://www.migracioncolombia.gov.co/index.php/es/prensa/infografias/7923-infografia-general.

Mora, José Pascual. “La comisión de Bioética de la Universidad de Los Andes y la fundamentación epistemológica de la comisión de bioética transfronteriza”. Revista Mundo FESC 10 (2014): 31-45.

Passeggi, Maria da Conceição. “A pesquisa (auto) biográfica: por uma hermenêutica descolonizadora”. Coisas do Gênero 2, no. 2 (2016): 302-314.

Passeggi, Maria da Conceição, Elizeu Clementino de Souza. “O Movimento (Auto) Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional”. Investigación Cualitativa 2, no. 1 (2017): 6-26.

Rivas, José Ignacio. “El ser humano como narración histórica: aprendiendo desde la acción”. Diálogos. Educación y formación de personas adultas 3, n.os 75-76 (2013): 24-30.

Sayad, Abdelmalek. La doble ausencia. De las ilusiones del emigrado a los padecimientos del inmigrado. Barcelona: Anthropos, 2010.

Soto Arango, Diana Elvira, José Pascual Mora García, José Rubens Lima Jardilino. “Formación de docentes y modelo pedagógico en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia”. Revista historia de la educación latinoamericana 19, no. 29 (2017): 35-66.
https://doi.org/10.19053/01227238.7552

Tardif, Maurice. Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea, 2004.

Zambrano Leal, Armando. “Naturaleza y diferenciación del saber pedagógico y saber didáctico”. Pedagogía y saberes, no. 50 (2019): 75-84.
https://doi.org/10.17227/pys.num50-9500

Zuluaga, Olga Lucía. Pedagogía e historia. Bogotá: Siglo del Hombre - Universidad de Antioquia, 1999.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.