University regional networks of innovation new social learning scenario

Authors

  • Felipe Vega González Universidad Tecnológica de Pereira (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.2698

Keywords:

Journal History of the Latin-American Educatio, communicative education, society of knowledge, university, reconfiguration of the school, innovation networks.

Abstract

The study of new scenarios in which the relationships are projected between the education and communication should lead us to an understanding of the relationships between the different social actors to generate knowledge and give life to the new relationships of teachinglearning towards the knowledge society. The reconfiguration of the school crosses through its linkage to the set of innovation networks, overcoming the field of technical-productive and, within a network of relations of increasing complexity, in the structuring of an alternative that involves closely the management and production of knowledge with its regional impact. Development of network through which it is reshaping the educative universe and that has the possibility of reviving the lost prominence of the university as critical conscience of society towards the solution of the fundamental problems facing the society in general and the regions in particular.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Vega González, Universidad Tecnológica de Pereira (Colombia)

Candidato a Doctor en Ciencias de la Educación – RUDECOLOMBIA, Economista, Especialista en Gerencia de Tecnología, Magister en Comunicación Educativa integrante del grupo de investigación: Políticas, sociabilidades y representaciones histórico-educativas.

References

Jesús Martín Barbero, De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía, (Barcelona: Ediciones G. Gili, 1987)

Sergio Boisier, Conversaciones sociales y desarrollo regional, Chile, Universidad de Talca,2000).

Sergio Boisier. Un ensayo epistemológico y axiológico sobre gestión del desarrollo territorial: conocimiento y valores, (Santiago de Chile, Cepal, 2005)

Fritjof Capra, Las conexiones ocultas, (Barcelona: Editorial Anagrama, 2002)

Fernando Chaparro Osorio, Haparro, Conocimiento, innovación y construcción de sociedad- Cap.III, De las sociedades de la información a las sociedades del conocimiento (Bogotá: Tercer Mundo editores, 1998)

Michael Gibbons, The New production of knowledge: Science and Research in comtemporary societies,( Barcelona, Ediciones Pomares,1997)

Guillermo Hoyos Vásquez, Comunicación, educación y ciudadanía.(Bogotá, Siglo del Hombre editores, 2007)

Marco Raúl Jaramillo, Educacion(es) en la(s) globalización(es) Entre el pensamiento ùnico y la nueva crítica. (Bogotá: Ediciones desde abajo, 2006)

Bengt-Ake Lundvall, National Systems of Innovation. Towards a theory of Innovation and Interactive Learning (London: Pinter Publishers, 1997).

Edgar Morin, Los siete saberes necesarios para la educación del futuro- Cap.II.Principios del conocimiento pertinente – Reducción y disyunción ( Paris-Francia, Unesco,1999)

Cecilia Montero y Pablo Morris, Territorio, competitividad sistémica y desarrollo endógeno. Instituciones y actores del desarrollo territorial en el marco de la globalización, (Chile: Ediciones Universidad del Bio Bio- ILPES, 1999)

Carlota Pérez, Cambio Técnico, reestructuración competitiva y reforma institucional en los países en desarrollo, (Washington: Banco Mundial. Departamento de análisis estratégico, 1990)

UNESCO, Consejo del Informe Mundial. Hacia las sociedades del conocimiento, (Ediciones Unesco, PDF en Internet, 2005)

Immanuel Wallerstein, El legado de la sociología, la promesa de la ciencia social( Monteral, XXIV Comgreso Mundial de Sociología,1998)

FUENTES

Documentos consultados en la Universidad Tecnológica de Pereira: Planes de Desarrollo.

Tesis de Maestría en Comunicación Educativa de Felipe Vega González (Junio 2010): Emergencia de la función de Innovación en la Universidad: El proceso en la Universidad Tecnológica de Pereira.

Documentos de la Red de Universidades Estatales de Colombia – Rudecolombia –

Documentos de la Red de Universidades Públicas del Eje Cafetero – Alma Máter -

Published

2014-01-14

How to Cite

Vega González, F. (2014). University regional networks of innovation new social learning scenario. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 16(22), 213–229. https://doi.org/10.19053/01227238.2698

Metrics