Education in rural popular movements: state of the art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.4373

Keywords:

Journal History of Latin American Education; Social Movement; Training, State of the Art; Latin America

Abstract

The academic literature on social movements is characterized by a course that started in the US and European academies in the sixties-seventies and arrived strongly in Latin America in the decades of the eighties and nineties. In our region, this category suffers a semantic displacement towards the notion of popular movement in the light of the experiences of resistance to neoliberalism. Thus, new lines of inquiry were opened; the standing out subject area deals with the link between popular movements and education by understanding that political practices are inseparable from teaching practices. This paper reviews the leading academic works on rural popular movements and education developed in Argentina and Brazil and sorts them into three categories according to the type of space-time targeted: schools spawned and driven by movements; the movement as a subject and formative principle; and finally workshops created for training purposes on various topics related to political mobilisation. The aim of the article is to contribute support and substance to an innovative and developing academic area and to emphasize the centrality of rural educational experiences to research about this subject and therefore not to be omitted.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Mercedes Palumbo, Universidad de Buenos Aires

Magister en Educación. Pedagogías Críticas y Problemáticas Socioeducativas (UBA). Becaria doctoral del CONICET con sede en el Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IICE-UBA). Grupo de investigación: “Prácticas descolonizadoras y formación para el trabajo en los movimientos sociales” dirigido por la Dra. Anahí Guelman. 

References

Arditi, Benjamín. “El giro a la izquierda en América Latina: ¿una política post-liberal?”.

Revista Ciencias Sociales Unisinos 45, no. 3 (2009): 232-246. DOI: https://doi.org/10.4013/csu.2009.45.3.06

Arroyo, Miguel. “Pedagogias em movimiento – o que temos a aprender dos Movimentos Sociais?”. Revista Currículo sem Fronteiras 3, no. 1 (2003): 28-49.

Este aspecto fue abordado in extenso en: Daniela Bruno, Verónica Mistrorigo y María Mercedes Palumbo, “La dimensión político pedagógica de los movimientos populares urbanos: un estado de la cuestión”, en Actas del I Congreso Internacional Nuevos

Horizontes de Iberoamérica (Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo, 2013).

Arroyo, Miguel. “Os movimentos sociais reeducam a educação”. En Educação popular,

movimentos sociais e formação de professores. Outras questões, outros diálogos, organizado por Marcia Soares de Alvarenga, Renato Emerson Nascimento, Domingos Nobre y Paulo Raposo Alentejano. Río de Janeiro: UERJ, 2012, 29-45.

Baraldo, Natalia. “Educación en y desde los Movimientos sociales: ¿nuevo objeto y nuevos abordajes en Educación? Algunas tendencias en estudios recientes”. Cuadernos de educación, no.8 (2010): 165-176.

Bruno, Daniela; Mistrorigo, Verónica y Palumbo, María Mercedes. “La dimensión político pedagógica de los movimientos populares urbanos: un estado de la cuestión”. En Actas del I Congreso Internacional Nuevos Horizontes de Iberoamérica. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo, 2013.

Burgos, Alejandro. “Luchas populares rurales contra la exclusión social y cultural: las experiencias educativas del MOCASE/VC”. En Actas de las II Jornadas Internacionales de Problemas Latinoamericanos. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, 2010.

Burgos, Alejandro. “Política y educación: experiencias educativas alternativas en movimientos sociales”. Revista Questión 1, no. 43 (2014): 75-86.

Caldart, Roseli Salete. “Movimento sem Terra: lições de Pedagogia”. Revista Currículo sem Fronteiras 3, no. 1 (2003a): 50-59.

Caldart, Roseli Salete. “A escola do campo em movimento”. Revista Currículo sem Fronteiras 3, no. 1 (2003b): 60-81.

Caldart, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra. San Pablo: Expressão Popular, 2004.

de Almeida, Rejane. “Movimentos sociais e saberes produzidos nas ações coletivas: MST Tocantins”. En Actas de las IV Jornadas Internacionales de Problemas Latinoamericanos. Foz de Iguazú: Universidad Federal de la Integración Latinoamericana, 2014.

de Menezes Neto, Antonio Julio. “Os princípios unitários na escola técnica do MST”.

Revista Currículo sem Fronteiras 3, no. 1 (2003): 82-95.

Di Marco, Graciela y Palomino, Héctor (coord.), Méndez, Susana; Altamirano, Ramón y Libchaber de Palomino, Mirta. Movimientos sociales en la Argentina. Asambleas: la politización de la sociedad civil. Buenos Aires: Editorial Universidad de San Martín, 2003.

Di Matteo, Javier. “Formación política en el movimiento campesino: saberes pedagógicos dispersos en el saber político”. En Actas de las IV Jornadas Internacionales de Problemas Latinoamericanos. Foz de Iguazú: Universidad Federal de la Integración Latinoamericana, 2014.

Di Matteo, Javier; De Mingo, Ana Clara y Vila, Diana. “La recuperación del saber y la cultura: algunos debates en educación popular a partir de la experiencia del MOCASE-VC”. En Actas de las III Jornadas Internacionales de Problemas Latinoamericanos. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo, 2012.

Diniz Pereira, Júlio Emílio. “Derrumbando as cercas do conhecimento: a educação no

Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (Brasil)”. Revista Currículo sem Fronteiras 3, no. 1 (2003): 5-10.

Dussel, Enrique. “Europa, modernidad y eurocentrismo”. En La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales, compilado por Edgardo Lander. Buenos Aires: CLACSO, 2005, 24-33.

Elisalde, Roberto y Ampudia, Mariana. Movimientos Sociales y Educación. Teoría e historia de la educación popular en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Buenos Libros, 2008.

Fajardo, Florencia; Longa, Francisco y Stratta, Fernando. “Investigación y movimientos sociales. Problemas y perspectivas”. Revista Debates Insurgentes, no. 1 (2012): 99- 113.

Freire, Paulo. Política y Educación. México D.F: Siglo XXI, 2011.

Gluz, Nora. Las luchas populares por el derecho a la educación: experiencias educativas de movimientos sociales. Buenos Aires: CLACSO, 2013.

Gohn, Maria da Glória. Teorías dos Movimentos Sociais. Paradigmas clásicos e contemporáneos.

San Pablo: Ediciones Loyola, 1992.

Guelman, Anahí. “Pedagogía de la liberación en la escuela de agroecología del MOCASE- VC”. En Actas de las X Jornadas de Sociología. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 2013.

Guelman, Anahí. “Pedagogía y política: la formación para el trabajo en los movimientos sociales. El caso de la Escuela de Agroecología del MOCASE-VC (2009-2012)”. Tesis de Doctorado en Educación, Universidad de Buenos Aires, 2014.

Knijnik, Gelsa. “Curriculo, etnomatemática e educação popular: um estudo em um assentamento do movimiento sem terra”. Revista Currículo sem Fronteiras 3, no. 1 (2003): 96-110.

Laraña, Enrique. La construcción de los movimientos sociales. Madrid: Alianza, 1999.

López, Laura. “Estudiar, producir, resistir: la experiencia de la escuela de agroecología del MOCASE-VC”. En Actas de las III Jornadas Internacionales de Problemas Latinoamericanos. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo, 2012.

Mançano Fernandes, Bernardo. “Espaços agrários de inclusão e exclusão social: novas configurações do campo brasileiro”. Revista Currículo sem Fronteiras 3, no. 1 (2003): 11-27. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1808-1150.v0i1p16-36

Marcon, Telmo. “Os movimentos sociais populares como educadores: contribuições teóricas e políticas”. Revista Educação 37, no. 3 (2012): 495-508. DOI: https://doi.org/10.5902/198464444139

Massetti, Astor. La década piquetera (1995-2005). Acción colectiva y protesta social de los

movimientos territoriales urbanos. Buenos Aires: Nueva Trilce, 2009.

Michi, Norma. Movimientos campesinos y educación. Estudio sobre el Movimiento de Trabajadores Rurales Sin Tierra de Brasil y el Movimiento Campesino de Santiago del Estero MOCASE-VC. Buenos Aires: El Colectivo, 2010a.

Michi, Norma. “Lo que enamora, lo que contagia, lo que entusiasma. Un análisis sobre la

producción y reproducción cultural en el MOCASE VC”. En Actas de las II Jornadas Internacionales de Problemas Latinoamericanos. Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba, 2010b.

Michi, Norma; Di Matteo, Javier; Vila, Diana. “Movimientos sociales y procesos formativos”. Revista Polifonías 1, no.1 (2012): 22-41.

Mignolo, Walter. Historias locales, diseños globales. Madrid: Akal, 2003.

MNCI. “Síntesis de la concepción e instancias de formación política del Movimiento Nacional Campesino Indígena de Argentina”. En Actas de las II Jornadas Internacionales de Problemas Latinoamericanos. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, 2010.

Ouviña, Hernán. “La política prefigurativa en el joven Gramsci. Tna aproximación a la teoría y práctica de la educación futura”. En Gramsci y la educación: pedagogía de la praxis y políticas culturales en América Latina, editado por Flora Hillert, Hernán Ouviña, Luis Rigal y Daniel Suárez. Buenos Aires: Noveduc, 2011, 141-172.

Ouviña, Hernán (2015). “Kducación en movimiento y praxis prefigurativa. Tna lectura gramsciana de los proyectos pedagógico-políticos impulsados por los movimientos populares latinoamericanos”. En Pedagogías críticas en América Latina: experiencias alternativas de educación popular, editado por Flora Hillert, Hernán Ouviña, Luis Rigal y Daniel Suárez. Buenos Aires: Noveduc, 2015, 99- 148.

Palumbo, María Mercedes. “Las propuestas de formación política de movimientos populares entre la pedagogía y lo pedagógico”. Revista Intersticios de la Política y la Cultura 3, no. 6 (2014): 51-65.

Pizzeta, Adelar João. “A formaçao política no MST: un proceso em construçao”. Revista OSAL, no. 22 (2007): 241-250.

Pizzeta, Adelar João. Método de trabajo y organización popular. Buenos Aires: El Colectivo, 2009.

Quijano, Aníbal. “Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina”. En La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales, compilado por Edgardo Lander. Buenos Aires: CLACSO, 2005, 122-151.

Sader, Emir. Refundar el Estado. Posneoliberalismo en América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2008.

Sousa, Maria Gorete, Além de ocupar as terras, precisamos ocupar as letras”. San Pablo, 2010). http://old.kaosenlared.net/noticia/maria-gorete-sousa-trajetoria-do- mst-no-campo-educacional (07/08/2013).

Sousa Santos, Boaventura. “Tna reflexión sobre los nuevos movimientos sociales”. Kn Curso virtual “Coyuntura política en América Latina”. Buenos Aires: Programa Latinoamericano de Educación a Distancia del Centro Cultural de la Cooperación, 2008.

Salazar Montajo, Carlos. La Taika. Teoría y práctica de la Escuela Ayllu. La Paz: G.U.M.,

Stubrin, Florencia. “Una experiencia alternativa de educación pública: el Movimiento de los Trabajadores Rurales Sin Tierra”. En Políticas, movimientos sociales y derecho a la educación, editado por Pablo Gentili, Fernanda Saforcada, Nora Gluz, Pablo Imen y Florencia Stubrin. Buenos Aires: CLACSO, 2011, 135-198.

Svampa, Maristella. Cambio de época: movimientos sociales y poder político. Buenos Aires: Siglo XXI-CLACSO, 2008.

Tapia, Luis. Política Salvaje. Buenos Aires: CLACSO-Waldhuter, 2011.

Thwaites Rey, Mabel. “Después de la globalización neoliberal. ¿Qué Estado en América Latina?”. Revista OSAL, no. 27 (2010): 19-43.

Vázquez, Melina; Vommaro, Pablo y Bonvillani, Andrea. “Semillero de jóvenes. Semillero de esperanza: la experiencia política de los jóvenes en el Campamento Latinoamericano de Jóvenes”. En Jóvenes, políticas y culturas: experiencias, acercamientos y diversidades, editado por Sara Alvarado, Silvia Borelli y Pablo Vommaro. Buenos Aires: CLACSO, 2012, 201-238.

Vila, Diana; Di Matteo, Javier y De Mingo, Ana Clara. “Producción de conocimientos en movimientos sociales y populares”. En Actas de las III Jornadas Internacionales de Problemas Latinoamericanos. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo, 2012.

Vilas, Carlos. “Actores, sujetos, movimientos: ¿dónde quedaron las clases?”. Revista Sociológica, 10, no. 28 (1995): 1-22.

Zibechi, Raúl. Dibujando fuera de los márgenes: los movimientos sociales en la transformación sociopolítica en América Latina. Buenos Aires: La Crujía, 2008.

Zibechi, Raúl. Autonomías y emancipaciones. América Latina en movimiento. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2007.

Published

2016-01-14

How to Cite

Palumbo, M. M. (2016). Education in rural popular movements: state of the art. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(26), 219–240. https://doi.org/10.19053/01227238.4373

Metrics