Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Farmer Training and Intercultural Dialogue: A Case Study of Olive Ecology and Technology

Abstract

Objective: to develop a model for the professionalization of farmers with a focus on the cultivation, care, and ecology of olives and olive oil, from the perspective of interaction between the cultures of Bailén (Mediterranean) and Villa de Leyva (tropical).

Originality/Contribution: The unique innovation and formative research that harmonizes the professionalization of farmers in a new sustainable ecology and economy, supported by drone technology.

Method: A mixed approach was employed, as the research process is based on complementarity,  special attention has been devoted to case studies and autobiographical narratives of farmer innovators.

Information Collection Strategies: Instruments were designed, focusing on the case study of farmers in Bailén and Comarca, supplemented by dialogues and cultural exchanges at agricultural farms, and an analysis of the vision of olive growing in Villa de Leyva and Comarca.

Conclusion: A theoretical-practical model of farmer professionalization has been developed based on an understanding of olive culture, the application of drone technology, the establishment of cooperative organizations, and a commitment to a new ecology and ethics for the development and appreciation of olive history and landscapes, resulting in a new salutogenesis.

Keywords

Farmer Training, Ecology, Ethics


Author Biography

Antonio Medina Rivilla

Doctor en Educación, UNED, ComProFeSu,

María C. Medina Domínguez

Doctora en Educación, UNED, ComProFeSu, tatinamedina@invi.uned.es

Concepción J. Medina Domínguez

Doctora en Economía, UNED, ComProFeSu, conchitamedinadominguez@gmail.com


References

  • Álvarez Arregui, Emilio. Universidad, investigación y conocimiento: el valor de la I+D+i para evolucionar hacia una sociedad sostenible y responsable. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo, 2020.
  • Álvarez Arregui, Emilio. “The Evolution of the University in the Learning and Teaching Society. The Value of Skills in Professional and Personal Development”. Aula Abierta 48, n.º 4 (2019): 349-373.
  • Baldacci, Massimo. A Socio-Ethical Education Curriculum: Proposals for Democratic School. Roma: Carocci, 2022.
  • Baldacci, Massimo. La Scola e l’educazione ètico-sociale. Revista Derechos Humanos y Educación, 1, n.º 8 (2023): 25-27.
  • De la Torre, Saturnino. “La formación del profesorado. Un reto para educación superior”. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales 14, n.º 2 (2018): 95-96.
  • Domínguez Garrido, María Concepción, Ernesto López-Gómez y María Luz Cacheiro-González. Investigación e internacionalización en la formación basada en competencias Madrid: Dykinson, 2021.
  • Domínguez Garrido, María Concepción, Adiela Ruiz-Cabezas y Antonio Medina Rivilla. “Experiencias docentes y su proyección en la identidad profesional: el caso de las maestras de Santa Marta y su entorno”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 19 n.º 29 (2017): 111-134.
  • Latour, Bruno. “Moderniser ou écologiser. A la recherche de la Septième Cité”. Écologie & Politique: Sciences, Culture, Société 13 (1995): 5-27.
  • Medina Rivilla, Antonio y Agustín De la Herrán Gascón. Futuro de la didáctica general. Madrid: Ediciones Octaedro, 2023.
  • Medina Rivilla, Antonio y Günter L. Huber, eds. Identidades migrantes y formación del profesorado: Investigación educativa para el encuentro entre culturas fronterizas, Madrid: Editorial Universitas, 2023.
  • Medina Rivilla, Antonio y Medina Domínguez María Concepción, eds. Formación en competencias. Modelos y métodos didácticos innovadores. Madrid: Editorial Universitas, 2023.
  • Medina Rivilla Antonio, María C. Medina Domínguez y Adiela Ruiz-Cabezas. “Parte I: didáctica para superar desafíos futuros”. En Futuro de la didáctica general, editado por Antonio Medina Rivilla y Agustín de la Herrán Gascón, 13-85. Madrid: Ediciones Octaedro, 2023.
  • Medina Rivilla, Antonio, Joaquín Gairín Sallán, María José Albert, Ramón Pérez Pérez, María Luz Cacheiro González y Eufrasio Pérez Navío. Innovación de la educación y de la docencia. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2015.
  • Medina Rivilla Antonio, María Concepción Domínguez Garrido, Eduardo Ramos Méndez, Genoveva Levi Orta, Cristina Sánchez Romero. Formación del profesorado: actividades innovadoras para el dominio de las competencias docentes. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2013.
  • Ruiz-Cabezas, Adiela, María C. Medina Domínguez y Antonio Medina Rivilla. “Curriculum ético-sociocultural: planificación de la enseñanza para el desarrollo de la axiología social”. Revista Derechos Humanos y Educación 1, n.º 8 (2023): 143-165.
  • Torre, Saturnino. “La formación del profesorado. Un reto para educación superior”, Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales 14, n.° 2 (2018): 95-96.

Downloads

Download data is not yet available.