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Women teachers training and life histories in Equatorial Guinea. A prospective study towards 2020

Abstract

This paper presents the results of the research conducted in Malabo, Equatorial Guinea on life histories of a group of women teachers. The main objective focused on teachers training and practices. Historical and social methods for educational research were used, and the technique applied was narrative inquiry. The content analysis was carried out with the Atlas ti software, along with triangulation guided by expert advice; close attention was given to events affecting teachers, its relevance and the process of sharing this issues in order to understand the numerous changes in teaching practices, the current training scenarios, and their perspectives on the future from a collective imaginary. The findings expose that the teachers, involved in this research, present various training actions from colonial times to the present day, which have had great impact on their professional and personal lives. Education projection is evidenced towards 2020 with the necessary openness of meeting and dialogue with emerging ideals and aspirations within contexts having various sociocultural issues, where the main needs lie in ethnic groups integration and cultural identities recovery. There is still a long way to go and it will be safeguarded by those women teachers who are called “mamá” by their charisma and teaching vocation.

 

Keywords

Journal History of Latin American Education; teachers; educators; ethnic groups; narrative inquiry; competences; teachers training; professional development

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Author Biography

Diana Elvira Soto Arango

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación UNED, España, postdoctorado Consejo Superior de Investigaciones Científicas-CSIC. Profesora UPTC. Investigadora y profesora del doctorado en Ciencias de la Educación RUDECOLOMBIA. Directora Grupos de Investigación HISULA e ILAC (Categoría A COLCIENCIAS). Investigadora senior-emérita Colciencias.

María Teresa Avoro Nguema

Doctora en Educación. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Asesora de Educación Universidad Nacional de Guinea Ecuatorial (UNGE) integrante del grupo de investigación "Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana". HISULA. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Adiela Ruiz Cabezas

Doctora en Educación por la UNED, Magister en Didáctica de la Enseñanza del Francés lengua Extranjera (FLE). Universidad del Rosario  Bogotá, Licenciada en Lenguas Modernas (Universidad del Magdalena). integrante del grupo de investigación "Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana". HISULA. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Antonio Medina Rivilla

Doctor en Pedagogía. Catedrático de Didáctica y Organización escolar, Profesional de Educación a Distancia en UNED- España. Doctor y Profesor Honoris Causa, Instituto Universitario Italiano de Rosario (IUNIR). Argentina. Director grupo de investigación Desarrollo profesional: formación e innovación educativa e intercultural y diseño de medios- 125-UNED. integrante del grupo de investigación "Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana". HISULA. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia


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