UNIVERSITY TEACHER TRAINING IN TEACHING SKILLS

Formación del profesorado universitario en las competencias docentes

Main Article Content

Antonio Medina Rivilla
María Concepción Dominguez Garrido
Fernando Riveiro Goncalves

Abstract

The research summarizes the contributions of research projects aimed at training, professional development and knowledge of the most valuable skills mastered by the faculty. We build a map of the teaching competencies most valued by experts, a large sample of teachers and tutors, at the end of the cycle, from which a model is designed to promote teacher training college and the consolidation of professional identity, or through the integration of quantitative and qualitative methods. It highlights two major forms of competence: domain linked to the keys of the EHEA, the society of knowledge, communication, research and innovation in teaching and those linked to improving the teaching process: professional identity, mentoring, planning, methodological system, media design, evaluation, they have to integrate teaching theory and practice in educational institutions.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Antonio Medina Rivilla, Universidad Nacional de Educación a Distancia – España

Doctor en Pedagogía y Licenciado en Psicología. Catedrático de Didáctica y Organización escolar, Profesional de Educación a Distancia en UNED- España. Experto en Diseño de programas para el desarrollo de conferencias en entornos educativos y de las organizaciones. Doctor y Profesor Honoris Causa, Instituto Universitario Italiano de Rosario(IUNIR). Argentina.

María Concepción Dominguez Garrido, Universidad Nacional de Educación a Distancia – España

Catedrática de universidad de Ciencias Sociales. Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Didácticas Especiales. Profesional de Educación a Distancia en UNED – España

Fernando Riveiro Goncalves, Universidade do Algarve – Portugal

Doctor en Ciencias de la Educación. Catedrático Universidad do Algarve – Portugal. Presidente de RIAICES (Red Iberoamericana en investigación de la calidad de la Educación Superior). Vicepresidente de la Sociedad Portuguesa de Ciencias de la Educación.

Citado por: