Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Innovative capacity: how to promote it. By teachers of economics and engineering of UMNG University

Abstract

Nowadays university teachers play an important role generating innovative skills in their students, as they are the promoters of such knowledge. In this sense, it seeks to identify the conceptions on innovation that full time teachers of Economics and Engineering faculties of the Universidad Militar Nueva Granada (UMNG) have, and how these affect the way teachers encourage innovative processes in students. An information search was performed in indexed scientific databases on the topics of innovation and education from the point of view of the teachers. Later, virtual and face surveys were done to a total of 131 teachers of the study population. Small differences in thinking about the concepts and methodologies of the teachers of the faculties mentioned above were found, showing at the end, that there is a direct relationship between the labor paths and notions that they have developed regarding innovation. It is concluded that teachers based on their professional and work experience, considered among the best methodologies to promote innovation: the implementation of projects, case studies, being in contact with innovative entrepreneurs, and research experiences.

Keywords

innovación, concepciones docentes, fomento de la innovación, instituciones de educación superior.

PDF (Español)

Author Biography

Jhon Alexander Valdelamar-Zapata

Estudiante del programa de Administración de Empresas de la Universidad Militar Nueva Granada, integrante del semillero de Estrategia y Gestión

Yuri Leandra Ramírez-Cruz

Estudiante del programa de Contaduría Pública de la Universidad Militar Nueva Granada, integrante del semillero de Estrategia y Gestión

Paula Daniela Rodríguez-Rivera

Estudiante del programa de Contaduría Pública de la Universidad Militar Nueva Granada, integrante del semillero de Estrategia y Gestión

María Eugenia Morales-Rubiano

Docente de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Militar Nueva Granada. Investigadora adscrita al Grupo de Estudios Contemporáneos en Contabilidad, Gestión y Organizaciones de la Universidad Militar Nueva Granada.


References

  1. COLCIENCIAS. (8 de noviembre de 2014). Sobre Colciencias. Recuperado de http://www.colciencias.gov.co/sobre_colciencias.
  2. Colegio de Ingenieros y Agrimensores de Puerto Rico [CIARP]. (2014). ¿Qué es Ingeniería?. Recuperado el 24 de noviembre de 2014 de http://ciapr.org/ciapr.org/?option=com_content&view=article&id=153&Itemid=131&fontstyle=f-larger
  3. D’Este, P., & Patel, P. (2007). University–industry linkages in the UK: What are the factors underlying the variety of interactions with industry? Research Policy 36, 1295-1313.
  4. Davis, H., Hartshorne, R., & Ring, G. (2010). Being an Innovative Teacher: Preservice Teachers. International Journal of Education, 1-28. Recuperado el 1 de noviembre de 2014 de http://www.macrothink.org/journal/index.php /ije/article/view/242
  5. Díaz-Barriga, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(1), 37-57. Recuperado de http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/35.
  6. El Espectador (2014, 23 marzo). Estas son las carreras universitarias más solicitadas por las empresas en Colombia. Recuperado el 22 de Noviembre de 2014 de http://www.elespectador.com/noticias/educacion/estas-son-carreras-universitarias-mas-solicitadas-empre-articulo-482544.
  7. Hernández, I. (2010). ¿Qué es aprender?. Innovación y experiencias educativas, 1-9. Recuperado el 8 de noviembre de 2014 de http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_36/INMACULADA_HERNANDEZ_1.pdf.
  8. Lee, Y. S. (1995). 'Technology transfer' and the research university: a search for the boundaries of university-industry collaboration. Research Policy, 843-863.
  9. Leydesdorff, L., & Etzkowitz, H. (3-6 January 1996). Emergence of a Triple Helix of University Industry Government Relations. Report of the Conference in Amsterdam. Amsterdam: Recuperado el 15 de agosto de 2014 www.leydesdorff.net/th1a/.
  10. Marcelo, C. (enero-marzo de 2013). Las tecnologías para la innovación y la práctica docente. Revista Brasileira de Educação, 25-47. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27525615003
  11. Morales, M., Sanabria, P., & Plata, P. (2014). Determinantes de la transferencia de propiedad industrial al sector productivo en universidades públicas colombianas. Cuadernos de Administración, 30, 58-70.
  12. OCDE (2006). Manual de Oslo: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. Tercera edición. OCDE, Comisión Europea y Eurostat. Recuperado el 3 de septiembre de 2014, de http://www.uis.unesco.org/Library/Documents/OECDOsloManual05_spa.pdf
  13. Rodríguez, A., & Alvarado, H. (2008). Claves de la innovación social en América Latina y el Caribe. CEPAL: Santiago de Chile. Recuperado el 25 de noviembre de 2014 de: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/2536/S0800540_es.pdf?sequence=1
  14. Rodríguez, J. (2012). Innovación y Tecnología: necesidad de cambios en los procesos de enseñanza. Vivat Academia, 1520-1544. Recuperado el 20 de agosto de 2014 de http://www.ucm.es/info/vivataca/numeros/n117E/DATOSS.htm
  15. Silva, R. (2013). El reto de innovar en el proceso docente universitario. Uni-pluri/versidad, 13-15. Recuperado el 20 de agosto de 2014, de http://ezproxy.umng.edu.co:2048/login?url=http://search.proquest.com/docview/1430959938?accountid=30799
  16. Suarez, M. (2013). Interaprendizaje de probabilidades y estadística inferencial con Excel, Winstats y Graph. Universidad Técnica del Norte: Ibarra- Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.