The relationship between the theory of social representations and the importance of their study in university teachers
Abstract
The theory of social representations has been studied to analyze diverse and varied problems, however, little research based on this theory from the field of study of the university teacher has been addressed. The aim of this reflection is to establish the relationship between the professor and the importance of mentioning their social representations, constituting a contribution to support its analysis and research. It is conceptualized from different authors about the meaning of Social Representations and the importance of their study to analyze the work of university teachers, subject agent of change for the educational quality of the university. We conclude that higher education should enable the knowledge of Social Representations, circulating in the educational context by analyzing their impact on individual and group behavior, allowing the understanding of the work of educational actors, their impact and intervention in processes leading to a better education.
Keywords
social representations, image, teaching role, academic practice, university teachers.
Author Biography
Martha Lucía Arias-Holguín
Licenciada en Ciencias de la Educación, Fundación Universitaria Remington FUR-CAT Duitama, Colombia.
Pedro Ignacio Moya-Espinosa
Administrador de Empresas, Magíster en Ciencias de Desarrollo Empresarial, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
References
- Abric, J. (1994). Prácticas y representaciones sociales. Paris. PUF, 73p. (Versión digital).
- Alves-Mazzotti, A. (2008). Representações Sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras, 1(1), 18-43.
- Ayala, J. (2009). Las representaciones sociales de la calidad de la pedagogía de dos instituciones de educación superior. México: UPN.
- Balduzzi, M. (2011). La Psicología Social ante los Problemas y Desafíos de Las Sociedades Contemporáneas. Representaciones Sociales de Estudiantes Universitarios y su Relación Con el Saber. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1515-94852011000100006
- Cardoso, J. (2011). Contenido y estructura de las representaciones sociales. Recuperado de: http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/infancias/article/view/8366
- Caparrós, A. (1984). La Psicología y Sus Perfiles. Barcelona: Barcanova.
- Casado, E., & Calonge, S. (Eds) (2000). Representaciones Sociales y Educación. Caracas: Cuadernos de Postgrado. 25, CEP-FHE. Universidad Central de Venezuela. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=s0798-97922002000100005&script=sci_arttext
- Casado, E., & Martínez, C. (1998). La interacción Pedagógica como objeto de Representaciones Sociales. Boletín de Psicología, 61,31-45.
- Castorina, J. (2012). Construcción Conceptual y Representaciones Sociales. El Conocimiento de la Sociedad. Recuperado de: http://www.pcyps.com/wp-content/uploads/2012/10/Castorina-Barreiro-Toscano- Dos_versiones_del_sentido_comun1.pdf
- Doise, W. (1993). Logique Sociales dans le raissonement. Paris: Delachaux et Niestlé.
- Elgueta, V. (1998). Sobre la Representación de la Transición o sobre la transición de la Representación. Ensayo respecto de la interacción de las Representaciones sociales que acontecen en el aula. Recuperado de: http: www.nalejandría,com,or/oo/colab/representaciónhtm
- García, M. (2007). Representaciones Sociales. Teoría e Investigación. Recuperado de: https://books.google.com.co/books?id=X3Eb7sKFaWMC&pg=PA253&lpg=PA253&dq=las+representaciones+sociales+%28Garcia,+1993%29.&source=bl&ots=KDP2Y9Y0J7&sig=AA3q7pQzagQHoaUWL00769iDkl0&hl=es&sa=X&ei=vTRKVZ6UOYaXNqrfgbgD&ved=0CEAQ6AEwBA#v=onepage&q=las%20representaciones%20sociales%20(Garcia%2C%201993).&f=false
- Guilly, M. (1980). Mi/leo socio-famiPot' statut scoloire et représentation de l'éleve par le maitre a l'école primaire. Psychologie francaise, 21, 159-173.
- Gilly, M. (1986). Las Representaciones Sociales en El Campo Educativo. Recuperado de: http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/enunc/article/view/1717/2330
- Ibáñez, T. (1988). Ideologías de la vida cotidiana. Psicología de las representaciones sociales. Barcelona: Sendai.
- Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. Psicología Social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona: Ediciones Paidós.
- Jodelet, D. (1989). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En Moscovici, S. Psicología Social, II. Pensamiento y Vida Social. Psicologia social y problems sociales. Barcelona-Buenos Aires-México: Paidós.
- Jodelet, D. (1991). Représentation Sociale. En Grand Dictionnaire de la Psychologie. Paris: Larousse, 168 – 672.
- Jodelet, D. (2000). La vigencia de las representaciones sociales. Barcelona: Paidós.
- Mireles, O. (2008). Investigación educativa en representaciones sociales: su producción en México de 1992 a 2005. En Arbesú I.,
- Gutiérrez, S. & Piña, J. M. (Coords.). Educación superior. Representaciones sociales. México: Gernika.
- Mireles, O. (2011). Representaciones Sociales: Debates y Atributos para el estudio de la Educación. Revista Sinéctica, 36.
- Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Editorial Huemul S.A.
- Moscovici, S. (1981). La era de las multitudes. Un tratado histórico de psicología de masas. México: Fondo de Cultura Económica.
- Moscovici, S. (1988). Psicología Social. Buenos Aires: Huemul.
- Moscovici, S., & Jodelet, D. (1989). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
- Pereira, M. (1999). A propósito de las representaciones sociales: apuntes teóricos, trayectoria y actualidad”. Informe de investigación. CIPS. La Habana. Recuperado de: http://www.psicologia-online.com/articulos/2007/representaciones_sociales.shtml
- Pereira de Sá, C. (1998). A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: Editora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, EdUERJ.
- Perner, J. (1991). Understanding the representation mind. Cambridge: MA. The MIT Press. Versión española: Comprender la mente representacional. Barcelona: Paidós, 1994.
- Shapere, D. (1979). Las teorías científicas y sus dominios en F. Suppe (Ed). La Estructura de las Teóricas Científicas. Madrid: Editora Nacional.
- UNESCO, (2014). Situación actual de la educación en el mundo. Informe de gestión. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/reporteanualfinal.pdf