Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Ane Mona and Hulda by Jenny Jordahl: a Feminist Didactic Perspectives on Children’s Literature

Abstract

This paper analyses the children’s story Ane Mona & Hulda by Jenny Jordahl, applying feminist didactics and hermeneutics proposed by feminist literary theory. By adopting this approach, we can gain insight into a different way of thinking that challenges heterocentrism and renders lesbianism visible. Furthermore, by altering the perspective of the conventional reading setting, we can uncover other discourses, such as  lesbianism, and thus critique the heterocentric bias. Within the feminist didactic approach, dialogue and reflection are the key methods, and reading is the medium that enables meaning-making. The conclusion is that, despite the imposition of heterosexuality as a norm by the homogenous social order that is reproduced by school and literature, the story provides the necessary resources to transform the experiential realm and reveal lesbianism as a natural orientation from an early age.

Keywords

Didactics, Children’s Literature, Feminism, Ane Mona & Hulda, Literary Education, Lesbianism

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Blanca Hernández Quintana

PhD in Hispanic Philology. Professor of Language and Literature Didactics. Director of the literary collection Biblioteca Básica Canaria of the Government of the Canary Islands.


References

  • Aguilar, Consol. “Género y formación de identidades”. CLIJ, núm. 191, 2006, pp. 7-15. Web. 24 de febrero de 2023. https://prensahistorica.mcu.es/es/catalogo_imagenes/grupo.do?path=2000607244
  • Altamirano, Federico. “El contagio de la literatura: otra mirada de la didáctica de la literatura”. La Palabra, núm. 21, 2012, pp. 21-32. Web. 23 de agosto de 2023. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/961/961
  • Aznar, Inmaculada, y Francisco Fernández. “Adquisición de estereotipos sexuales a través de los medios de comunicación”. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, núm. 23, 2004, pp. 121-123. Web. 10 de agosto de 2023. https://recyt.fecyt.es/index.php/comunicar/article/view/25627
  • Ballester, Josep. La formación lectora y literaria. Graó, 2015. Impreso.
  • Berger, John. Modos de ver. Editorial GG, 2016. Impreso.
  • Bourdieu, Pierre. La dominación masculina. Anagrama, 2000. Impreso.
  • Callegaro, Adriana, Andrés Di Leo y Esteban Mizrahi. Cine y cambio social. CLACSO, 2017. Impreso. https://doi.org/10.2307/j.ctv253f63b DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv253f63b
  • Carrillo, Juan Pablo. “Huldra, la seductora criatura femenina que aparece en los bosques de Escandinavia”. Magia y Metafísica. 9 de mayo de 2016. Web. 24 de agosto de 2023. https://pijamasurf.com/2016/09/huldra_la_seductora_criatura_femenina_que_aparece_en_los_bosques_de_escandinavia_fotos/
  • Cixous, Hélène. La risa de la medusa. Anthropos, 2012. Impreso.
  • Colomer, Teresa. “A favor de las niñas. El sexismo en la literatura infantil”. CLIJ, núm. 57, 1994, pp. 7-24. Web. 9 de abril de 2023. https://prensahistorica.mcu.es/es/catalogo_imagenes/grupo.do?path=2000647555
  • Culler, Jonathan. Sobre la deconstrucción. Teoría y crítica después del estructuralismo. Cátedra, 1984. Impreso.
  • Eco, Umberto. Historia de la belleza. Lumen, 2004. Impreso.
  • ---. Historia de la fealdad. Lumen, 2007. Impreso.
  • Ellmann, Mary. Thinking about women. Harcourt, 1968. Impreso. https://doi.org/10.1007/978-1-349-00764-6 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-00764-6
  • Escaño, Carlos. “La mirada como acto político. El cine y otros audiovisuales como herramientas educativas de (re)construcción del mundo”. Educación artística: Revista de investigación, núm. 10, 2019, pp. 251-261. Web. 22 de agosto de 2023. https://doi.org/10.7203/eari.10.14152 DOI: https://doi.org/10.7203/eari.10.14152
  • Fariña, María, y Beatriz Suárez. “La crítica literaria feminista. Una apuesta por la modernidad”. Semiótica y modernidad. Editado por José Paz, José Fernández y Carlos Gómez, Universidad de La Coruña, 1994, pp. 321-331. Impreso.
  • Fernández, Olaya. “Cuerpo, espacio y libertad en el ecofeminismo”. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, vol. 27, núm. 3, 2010, pp. 243-256. Web. 4 de mayo de 2023. https://www.redalyc.org/pdf/181/18113757014.pdf
  • Fetterley, Judith. The resisting reader: feminist approach to American fiction. Indiana University Press, 1978. Impreso.
  • Friedan, Betty. La mística de la feminidad. Cátedra, 2016. Impreso.
  • García, Mar. La historia de los vertebrados. Random House, 2023. Impreso.
  • Guil, Ana. “El papel de los arquetipos en los actuales estereotipos sobre la mujer”. Comunicar. núm. 12, 1999, pp. 95-100. Web. 9 de agosto de 2023. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=12&articulo=12-1999-14
  • Gutiérrez, Raquel. Manual de literatura infantil y educación literaria. Universidad de Cantabria, 2016. Impreso.
  • Guzmán, Josep-Roderic. “Las teorías de la recepción: su concreción en la didáctica de la literatura”. Actas del Segundo Congreso Internacional de la SEDLL, Las Palmas de Gran Canaria, 1992. Web. 13 de octubre de 2023. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/5098/1/0235347_01992_0015.pdf
  • Holmes, Diana. “La teoría literaria feminista y la figura de la lectora”. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, núm. 36, 2021, pp. 51-68. Web. 8 de agosto de 2023. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2021365319 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2021365319
  • Jordahl, Jenny. Ane Mona y Hulda. Errata Naturae, 2020. Impreso.
  • Lasarte, Gema, y Pilar Aristizábal. “Leyendo el género: Mariasun Landa”. Ocnos, núm. 12, 2014, pp. 149-169. Web. 12 de julio de 2023. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.12.08 DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.12.08
  • Mendoza Fillola, Antonio. La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Aljibe, 2004. Impreso.
  • Merma-Molina, Gladys, Diego Gavilán-Martín, David Molina-Motos y Mayra Urrea-Solano. “El impacto de los roles de género en las actitudes sexistas del colectivo adolescente en el ámbito escolar”. Bordón. Revista de Pedagogía, vol. 73, núm. 2, 2021, pp. 113-131. Web. 19 de julio de 2023. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.81390 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.81390
  • Millet, Kate. Política sexual. Cátedra, 2018. Impreso.
  • Orquín, Felicidad. “La nueva imagen de la mujer”. CLIJ, núm. 11, 1989, pp. 14-19. Web. 20 de junio de 2023. https://prensahistorica.mcu.es/es/catalogo_imagenes/grupo.do?path=2000645214
  • Pennac, Daniel. Como una novela. Anagrama, 2001. Impreso.
  • Quiroga, Ana. Matrices de aprendizaje. Cinco, 1991. Impreso.
  • Rich, Adrienne. Ensayos esenciales. Capitán Swing, 2019. Impreso.
  • Rolli, Florencia, y Diego López. “Contrabando de plumas. Sexualidades disidentes y literatura infantil”. Catalejos, vol. 4, núm. 7, 2018, pp. 75-96. Web. 23 de julio de 2023. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/2860
  • Sáez, Begoña. “Texto y literatura en la clase de ELE”. Del texto a la lengua: La aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español. Editado por Francisco Javier Santiago, Hanne Bongaerts, Jorge Sánchez y Marta Seseña, ASELE, 2011, pp. 57-68. Impreso.
  • Saewyc, Elizabeth. “A global perspective on gender roles and identity”. Journal of Adolencente Health, núm. 61, 2017, pp. 1-54. Web. 13 de agosto de 2023. https://www.jahonline.org/action/showPdf?pii=S1054-139X%2817%2930356-7
  • Sánchez, Antonio y Sánchez, Laura. “La educación emocional: diez razones para una propuesta”. Cuadernos de Pedagogía, núm. 452, 2015, pp. 86-91. Web. 7 de mayo de 2023. Cuadernos de Pedagogía - Documento (cuadernosdepedagogia.com)
  • Sánchez Romero, Marga. Prehistorias de mujeres. Destino, 2023. Impreso.
  • Schimidt, Siegfried. “La comunicación literaria”. Pragmática de la comunicación literaria. Editado por José Antonio Mayoral, Arco/Libros, 1999, pp. 195-212. Impreso.
  • Schweickart, Patrocinio. “Leyéndo(nos) nosotras mismas: hacia una teoría feminista de la lectura”. Otramente, lectura y escritura feministas. Editado por Marina Fe, Fondo de Cultura Económica, 1999, pp. 112-151. Impreso.
  • Shaffer, David, y Katherine Kipp. Psicología del desarrollo: Infancia y Adolescencia. Thomson Learning Editores, 2007. Impreso.
  • Shiva, Vandana. Ecofeminismo. Icaria, 1997. Impreso.
  • Simonis, Angie. “Yo no soy esa que tú te imaginas: representación y discursos lesbianos en la literatura española”. Lesbianas. Discursos y representaciones. Editado por Raquel Platero, Melusina, 2008, pp. 233-279. Impreso.
  • Turín, Adela. “Hermosas, cariñosas y pacientes”. CLIJ, núm. 11, 1989, pp. 24-27. Web. 5 de junio de 2023. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3102817
  • Vivero Marín, Cándida. “De la teoría literaria feminista a la teoría queer”. Géneros, Revista de investigación y divulgación sobre estudios de género, núm. 12, 2013, pp. 73-83.
  • Web. 3 de mayo de 2023. https://docplayer.es/38530291-De-la-teoria-literaria-feminista-a-la-teoria-queer.html
  • Wittig, Monique. El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Egales, 2006. Impreso.
  • Woolf, Virginia. Una habitación propia. Seix Barral, 1997. Impreso.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.