Didactics of Literature: Didactic Techniques for the Aesthetic Modelling Strategy
Abstract
In the context of the theory of literary contagion, the present article aims to propose techniques to put into practice the didactic strategy of aesthetic modeling. From the observation of the literature classes of writers such as Jorge Luis Borges, Vladimir Nabokov and Julio Cortázar, and from the reflection on the testimonies, opinions and interviews of Daniel Pennac and Luis Landero, we propose three didactic techniques that may serve to awaken the passion for literature in students. These techniques are: expres- sive reading, commented reading and oral narration, conceived as discursive activities that convey the teacher’s emotion and literary experience in the classroom.Keywords
Literary contagion, Aesthetic modeling, Didactics of literature techniques
References
- Altamirano, F. (2012). El contagio de la literatura: otra mirada de la didáctica de la literatura. La Palabra, (21), 21-32.
- Altamirano, F. (2016). Didáctica de la literatura: ¿cómo se contagia la literatura? La Palabra, (28), 155-171. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.4813
- Arias, M. y Hadis, M. (eds.) (2000. Borges profesor. Buenos Aires: Emecé.
- Barba, M. N. (2013). La narración oral como acto de comunicación. Didascalia: Didáctica y Educación, 4 (2), 139-152
- Beuchat, C. (2013). Están los libros, están los niños… Consideraciones sobre la lectura en voz alta. En: Ministerio de Educación de Chile. A viva voz. La lectura en voz alta. Santiago de Chile: Ministerio de Educación de Chile.
- Bolívar, C. P. y Gordo, A. (2016). Leer texto literario en la escuela: una experiencia placentera para encontrarse consigo mismo. La Palabra, (29), 199-211. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5710
- Borges, J. L. (1980). Siete noches. México D.F.: Meló.
- Bruner, J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
- Cano-Manuel, M. (2006). Pragmática de la narración oral. Pragmalingüística, (14), 25-32. DOI: https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2006.i14.02
- Colomer, T. (1999). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Síntesis.
- Cortázar, J. (2013). Clases de literatura. México D. F.: Alfaguara.
- Duranti, A. (2000). Antropología lingüística. Madrid: Cambridge University Press.
- Fernández, R. (2016). Ricardo Piglia y el lector detective. Textos, (74), 47-57.
- Gadamer, H. G. (1998). Arte y verdad de la palabra. Barcelona: Paidós.
- Galera, F. (1998). Lectura expresiva y comunicación oral. Lenguaje y textos, (11-12), 113-128.
- García, M. F. (2012). La narración oral como recurso en las clases de idioma: Una experiencia práctica en la enseñanza de español a estudiantes sinohablantes. Suplementos SinoELE, (7), 12-23.
- Garzón, F. (2010). Oralidad es comunicación (teoría y práctica de la oralidad escénica). Madrid/México D.F.: COMOARTES-CIINOE.
- Landero, L. (1994). Experiencia pedagógica de un escritor. En: CLIJ (Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil), (63), 26-34.
- Leibrandt, I. (2016): La formación estético emocional a través de la literatura. Granada: Comares.
- Marín, M. (1999). Lingüística y enseñanza de la lengua. Buenos Aires: AIQUE.
- Nabokov, V. (2010). Curso de literatura europea. Buenos Aires: Del Nuevo Extremo / RBA
- Nieto, J. M. (2004). Estrategias para mejorar la práctica. Madrid: CCS.
- Paraíso, I. (1994). Psicoanálisis de la experiencia literaria. Madrid: Cátedra.
- Pennac, D. (2001): Como una novela. Barcelona: Anagrama.
- Rosenblat, L. M. (2002). La literatura como exploración. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
- Sontag, S. (1984). Contra la interpretación. Barcelona: Seix Barral.
- Vázquez, G. (2010). El discurso pedagógico: las preguntas. Marcoele, (11), 304-316.
- Vigotski, L. (1972): La psicología del arte. Barcelona: Barral Editores.
Downloads
Download data is not yet available.