Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Emergence of Military Pedagogy in Colombia in the Mid-Twentieth Century: Notes for a Bett er Comprehension

Abstract

This article is derived from a research conducted in order to obtain a Master’s Degree in Education at the Universidad Pedagógica Nacional, called El oficial educador en la primera mitad del siglo XX en Colombia. Discursos que configuran su práctica pedagógica (The officer/educator in the first half of the twentieth century. Speeches making up his pedagogical practice). Such research presents an analysis of the speeches on education that circulated among military schools during the first half of the twentieth century, as well as the pedagogical practices developed by the subject called officer/educator in teaching. On this occasion, it is considered relevant to share the section of the research related to the emergence of the military pedagogy in Colombia, given that it is a contribution to the history of pedagogy and because it fosters a reflection on the forces that come into play when shaping a way of teaching and some school practices that are not only functional in the military field but also in public education.

Keywords

military pedagogy, modern pedagogy, discipline, student body

PDF (Español)

Author Biography

Sandra Milena Fajardo Maldonado

Magister en Educación Escuela Normal Superior de Ubaté


References

  • Amador Barriga, E.M. (1943a). Manual de pedagogía militar. Bogotá: Estado Mayor General de las Fuerzas Militares, Sección de Imprenta y Publicaciones.
  • Amador Barriga, E.M. (1943b). La Disciplina Militar (Ensayo de Estudio). Suplemento de Memorial del Estado Mayor. Bogotá: Estado Mayor General de las Fuerzas Militares, Sección de Imprenta y Publicaciones.
  • Atehortúa, A. (2009). Construcción del Ejército Nacional en Colombia, 1907-1930. Reforma militar y Misiones extranjeras. Medellín: La Carreta Editores.
  • Bejarano, J. (1913). La educación física. Bogotá: Arboleda y Valencia.
  • Bernal, R. (1949). La educación: he ahí el problema. Bogotá: Prensas del Ministerio de Educación Nacional.
  • Colombia: Presidencia de la República, Ministerio de Defensa
  • Nacional, Ministerio de Educación Nacional. (1967). Decreto 546 por el cual se dictan normas sobre el funcionamiento de establecimientos de educación media que adopten la instrucción militar. Artículo 2.
  • Forero, N. (1940). La Educación física y la instrucción militar (Tesis de grado).
  • Foucault, M. (2009). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI Editores.
  • Foucault, M. (2010). La arqueología del saber. México: Siglo XXI Editores.
  • Foucault, M. (2012). Historia de la sexualidad 2. El uso de los placeres. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Gallego, H. (1942). El escultismo y la pedagogía nueva (Tesis de grado, Escuela Normal de Medellín, Medellín, Colombia).
  • Gavet, A. (1939). El arte de mandar. Principios del mando para el uso de los oficiales de diferentes grados. Biblioteca del Oficial (Vol. 3). Bogotá: Ministerio de Guerra, Estado Mayor General, Sección Biblioteca y Publicaciones.
  • Gutiérrez, L. (octubre, 1962). La disciplina y el carácter. Revista del Ejército, 2(10). 719- 724.
  • Herrera, C., & Buitrago, B. (2012). Escritos sobre el cuerpo en la escuela: sujetos, prácticas corporales y saberes escolares en Colombia. Siglos XIX y XX. Bogotá: Editorial Kimpres Ltda.
  • Lizcano, E. (1944). La obra revolucionaria del Ejército. Indiscreciones necesarias a militares y civiles. Bogotá: Editorial Antena.
  • Pizarro, R., & Orejuela, L. (1957). 50 años de la Escuela Militar. Bogotá: Servicio de Imprenta y Publicaciones Fuerzas Armadas de Colombia.
  • Ruiz, A. (1913). La educación moral (Segunda Edición). Barcelona: Librería Religiosa.
  • Sáenz, J., Saldarwriaga, O., & Ospina, A. (1997). Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946 (Vol. 2). Medellín: Ediciones Foro Nacional por Colombia, Ediciones Uniandes, Editorial Universidad de Antioquia.
  • Saldarriaga, O. (2003). Del oficio de maestro. Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia. Bogotá: Editorial Cooperativa, Editorial Magisterio, Grupo Historia de la Práctica Pedagógica.
  • Zuluaga, H. (segundo trimestre, 1970). El servicio militar para estudiantes. Revista del Ejército, 10(39). 220 -227.
  • Zuluaga, O. (1999). Pedagogia e historia. Bogotá: Editorial Antrophos.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.