Social representations of school principals with respect to rural education
Abstract
The research article analyzes the social representations of school principals regarding rural education. Five rectors working in public educational institutions in the municipalities of Socha and Socotá, Boyacá participated in the study. The qualitative hermeneutic research adopts the processual approach of the theory of Social Representations, as a way of reading and understanding the information. The analysis revealed the Social Representations on rural education which, according to the scenario of enunciation, acquired meaning in the categories: access and accessibility, colonizing look, daily life and possibilities of rural education, as a source of knowledge of the educational reality. All of this was defined from the point of view of the teachers' directors.
Keywords
teacher management, rector, education, rural education, social representations
References
- Caliva, J. (2002). Educación rural en América Latina y el Caribe: un desafío hacia el futuro. Revista Electrónica Educare, (3), 105-113. https://doi.org/10.15359/ree.2002-3.8
- Carneiro, M., Napoleão de Lima, E., Gaviria, M., Verardi, M., Dantas, A.,Teixeira, L., De Paula, S., Penna, M., Macêdo de Alencar, C., y Moreira, R. (2005). Identidades sociais: ruralidades no Brasil contemporâneo. DP&A Editora
- Cuevas, Y. (2016). Recomendaciones para el estudio de representaciones sociales en investigación educativa. 110 – 140. http://www.scielo.org.mx/pdf/crs/v11n21/2007-8110-crs-11-21-00109.pdf
- Meireles, M. M., Souza, H. R., Orrico, N. R., y Souza, E. C. (2014). Trabajo docente y pesquisa autobiográfica: ruralidades, empoderamientos y conocimiento de sí. http://redeestrado.org/xi_seminario/pdfs/eixo9/209.pdf
- Presidencia de la República. (2016, 18 de marzo)Decreto 490. Por el cual se reglamenta el Decreto-ley 1278 de 2002 en materia tipos de empleos del Sistema Especial de Carrera Docente y su provisión, se dictan otras disposiciones y se adiciona el Decreto 1075 de 2015 - Único Reglamentario del Sector Educación. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=69073
- Delgado, M. (2014). La educación básica y media en Colombia: retos en equidad y calidad. Fedesarrollo: Centro de Invertigación Economica y Social. Educación [Informe N° 52]. https://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/190
- Departamento Nacional de Planeación. (2014). Misión para la transformación del campo: saldar la deuda histórica con el campo [Documento de trabajo]. https://colaboracion.dnp.gov.co/cdt/prensa/documento%20marco-mision.pdf.
- Fernandes, B. (2002). Diretrizes de uma caminhada. En E. Kolling, P. Cerioli Educação do
- Campo: Identidade e políticas públicas. Articulação nacional: Por uma educação do campo. Coleção Por uma educação do campo. n° 4. (pp.133-145). http://www.forumeja.org.br/ec/files/Vol%204%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20B%C3%A1sica%20do%20Campo.pdf
- Herrera, L., y Buitrago, R. E. (2015). Educación rural en Boyacá, fortalezas y debilidades desde la perspectiva del profesorado. Praxis & Saber, 6(12), 169–190. https://doi.org/10.19053/22160159.3768
- Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En S. Moscovici (Ed.). Psicología Social II : Pensamiento y vida social (pp. 469-494). Páidos.
- Landini, F., (2016). Concepción de extensión rural en 10 países latinoamericanos. Andamios, 13(30), 211-236. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632016000100211&lng=es&tlng=es.
- Congreso de la República de Colombia. (1994, 8 de febrero). Ley 115. Por la cual se expide la ley general de educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
- Martínez-Restrepo, S., Pertuz, M. C., y Ramírez, J. M. (2016). La situación de la educación rural en Colombia, los desafíos del posconflicto y la transformación del campo. Alianza Compartir y Fedesarrollo. https://www.compartirpalabramaestra.org/documentos/
- fedesarrollo_compartir/la-situacion-de-la-educacion-rural-en-colombia-los-desafios-delposconflicto-y-la-trasformacion-del-campo.pdf
- Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires. Huemul. https:// taniars.files.wordpress.com/2008/02/moscovici-el-psicoanalisis-su-imagen-y-su-publico.pdf