Social-emotional skills associated with teacher training and experience for sentimental teachers: para professores atenciosos

Abstract
This document belongs from the research “Socio-emotional skills associated with training and teaching experience”. The main objective corresponded to the study about link that the Early Childhood Education Degree program at UPTC has made with socio-emotional skills, and the way in which it has been done in his curricular project.
With the application of the EINFEM Scale (Cejudo y otros, 2015), the performance, need and presence of socio-emotional skills perceived by a group of students was studied. Aspects such as: linking some of the socio-emotional skills within the curricular project were involved; the areas of the socio-emotional field in which the participants would like to have better training; and the need to integrate determining aspects, related to the emotional subject, in the training process. From the conclusions, it is possible to highlight that, ultimately, the incorporation of strategies to promote the development of socio-emotional skills in teachers in training, improve of learning for life and offers the future teacher valuable skills to face different situations at the personal and professional.
Keywords
Socio-emotional skills, Teacher training, Curriculum, Emotions, Teaching experience.
Author Biography
Ruth Cárdenas
Bachelor of Music, Specialist in Orchestra Conducting, Master of Education, Master of Music Education, Doctor of Music Education. Professor of the Bachelor of Music program at UPTC and researcher of the CACAENTA group. Coordinator of the Superior Normal Schools Program in agreement with the UPTC.
References
- Barrientos, A. (2016). Habilidades sociales y emocionales del profesorado de educación infantil relacionadas con la gestión del clima de aula [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/40450/1/T38117.pdf
- Barrientos, A., Sánchez, R., y Arigita, A. (2019). Formación emocional del profesorado y gestión del clima de su aula. Praxis & Saber, 10(24), 119-141. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9894 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9894
- Bisquerra, R., y García, E. (2018). La educación emocional requiere formación del profesorado. Participación Educativa, Revista del Consejo Escolar del Estado Participación, Educación Emocional y Convivencia, 5(8), 13-28. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/178704/Bisquer a_Educacion_Emocional.pdf?sequence=1
- Bisquerra, R., y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Revista Educación XXI, 10,61-82. http://espacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:EducacionXXI2007numero10-823/Documento.pdf DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
- Bruner, J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Alianza.
- Buitrago-Bonilla, R. E., y Cárdenas-Soler, R. N. (2017). Emociones e identidad
- profesional docente: relaciones e incidencia. Praxis & Saber, 8(17), 225-247. https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n17.2018.7208 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n17.2018.7208
- Buitrago, R. E., y Herrera, L. (2013). Matricular las emociones en la escuela, una necesidad educativa y social. Praxis & Saber, 4(8), 87-108. https://doi.org/10.19053/22160159.2653 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.2653
- Cazalla-Luna, N., y Molero, D. (2018). Emociones, afectos, optimismo y satisfacción vital en la formación inicial del profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 215-233. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63642 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9926
- Cejudo, J., López-Delgado, M., y Rubio, M. (2015). La formación en educación emocional de los docentes. REOP, 26(3), 45-62. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.3.2015.16400 DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.3.2015.16400
- Cejudo, J., y López-Delgado, M. (2017). Importancia de la Inteligencia Emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Revista Psicología Educativa, 23(1), 29-36. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.11.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.11.001
- Coba, A., y Varona, L. M. (2019). La orientación educativa para el desarrollo de la autoestima profesional en los maestros primarios. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/01/orientacion-educativa-maestros.html
- Corbellá, X., y Merlo, M. (2020). La salud emocional del docente, clave de la educación emocional. Educaweb. https://www.educaweb.com/noticia/2020/05/27/saludemocional-docente-clave-educacion-emocional-19198/
- Costa-Rodríguez, C.; Palma, X., y Salgado, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la inteligencia emocional para la aplicación de la educación emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios pedagógicos, 47(1), 219-233. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219
- Cuff, B. M. P., Brown, S. J., Taylor, L., y Howat, D. (2016). Empathy: A review of the concept. Emotion Review, 8, 144-153. http://dx.doi.org/10.1177/1754073914558466 DOI: https://doi.org/10.1177/1754073914558466
- David, K., y Murphy, B. (2007). Interparental confl ict and preschoolers’ peer relations. The moderating roles of temperament and gender. Social development, 16(1), 1-23. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00369.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00369.x
- De la Herrán, A. (2004). El docente de baja autoestima: Implicaciones didácticas. Indivisa. Boletín de Estudios e Investigación, 5, 51-65. https://jomts.com/index.php/INDIVISA/article/view/390
- Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Santillana; Unesco.
- Díaz, T., y Alemán, P. A. (2008). La educación como factor de desarrollo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 23, 1-15. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/149/287
- Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2004). La importancia de desarrollar la inteligencia emocional en el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 34(3), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3334005 DOI: https://doi.org/10.35362/rie3334005
- Extremera, N., Mérida-López, S., Sánchez-Álvarez, N., Quintana-Orts, C., y Rey, L. (2019). Un amigo es un tesoro: inteligencia emocional, apoyo social organizacional y engagement docente. Praxis & Saber, 10(24), 69-92. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.10003 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.10003
- Fernández-Berrocal, P., y Ramos, N. (2002). Corazones inteligentes. Editorial Kairós.
- Fernández-Domínguez, M. R., Palomero-Pescador, J. E., y Teruel-Melero, M. P.(2009). El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(1), 33-50.
- Garzón, M. (2015). Maestros de corazón programa de competencias socioemocionales para docentes. [Tesis de maestría, Universidad de los Andes]. https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/13339
- Gilar-Corbi, R., Pozo-Rico, T., Pertegal-Felices, M. L., y Sánchez, B. (2018). Emotional
- intelligence training intervention among trainee teachers: a quasi-experimental study. Psicologia: Reflexão e Crítica. 31(33). https://doi.org/10.1186/s41155-018-0112-1 DOI: https://doi.org/10.1186/s41155-018-0112-1
- Gurrutxaga, K. (2010, 12 de abril). Sentir, pensar, actuar… https://blogs.eitb.eus/inteligenciaemocional/2010/04/12/sentir-pensar-actuar/
- Gutiérrez-Torres, A. M., y Buitrago-Velandia, S. J. (2019). Las Habilidades Socioemocionales de los Docentes, herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10(24), 167-192. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819
- Herrera, L., y Buitrago, R. E. (2014). Emociones, inteligencia emocional, educación y profesorado. En L. Herrera (Coord.), Retos y desafíos actuales de la Educación Superior desde la perspectiva del profesorado universitario (pp. 179-203). Síntesis.
- Marchant, T., Milicic, N., y Soto, P. (2020). Educación socioemocional: Descripción y evaluación de un programa de capacitación de profesores. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 185-203. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.008 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.008
- Martínez, M. C. (2012). Redes, experiencias y movimientos pedagógicos. Revista de Ciencia y Tecnología, (18), 5-11.
- Märtin, D., y Boeck, K. (1997). Qué es la inteligencia emocional. Edaf.
- Mayer, J. D., y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp.3-34). Basic Books.
- Menéndez, D. (2018). Aproximación crítica a la inteligencia emocional como discurso dominante en el ámbito educativo. Revista Española de Pedagogía, 76(269), 7-23. https://doi.org/10.22550/ REP76-1-2018-01 DOI: https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-01
- Merino, I. (2015). Una nueva “vacuna”: la del autoconocimiento: autoconocimiento a través de la neurociencia, la inteligencia emocional y el mindfulness. Pediatría Atención Primaria, 17(68), e289-e293. https://dx.doi.org/10.4321/S1139-76322015000500018 DOI: https://doi.org/10.4321/S1139-76322015000500018
- Molina, L. (2018). La educación emocional y el papel en la docencia. Hekademos: revista educativa digital, (25), 16-23. http://www.hekademos.com/hekademos/media/articulos/25/Hekademos_N25.pdf#page=16
- Murano, D., Way, J. D., Martin, J. E., Walton, K. E., Anguiano-Carrasco, C., y Burrus, J. (2019), The need for high-quality pre-service and inservice teacher training in social and emotional learning. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 12(2), 111-113. https://doi.org/10.1108/JRIT-02-2019-0028 DOI: https://doi.org/10.1108/JRIT-02-2019-0028
- Núñez, F. A., Porras-Cruz, L. T., y Cárdenas-Soler, R. N. (2021). Empatía y educación en la infancia: un estado actual de la cuestión. Pensamiento y Acción, 31, 74-90. https://doi.org/10.19053/01201190.n31.2021.12569 DOI: https://doi.org/10.19053/01201190.n31.2021.12569
- Pabón, G. C. (2021). Competencias cognitivas, procedimentales y actitudinales en ciencias naturales de los estudiantes de grado 4to y 5to de primaria. Mérito-Revista de Educación, 3(8), 115-129. https://doi.org/10.33996/merito.v3i8.594 DOI: https://doi.org/10.33996/merito.v3i8.594
- Palencia, V. del C. (2014). Formación del maestro investigador en el grado de educación infantil, un estudio de caso [Tesis de maestría, Universidad de Valladolid]. Repositorio Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/7906
- Pérez, N., y Filella, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis & Saber, 10(24), 23-44. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941
- Petrides, K. V., y Furnham, A. (2003). Trait emotional intelligence: Behavioral validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction. European Journal of Personality, 17, 39–57. https://doi.org/10.1002/per.466 DOI: https://doi.org/10.1002/per.466
- Poulou, M. S., Garner, P. W., y Hamada, H. (2021). Teachers’ emotional expressiveness and classroom management practices: Associations with young students’ social-emotional and behavioral competence. Psychology in the Schools, 59(3), 557-573. https://doi.org/10.1002/pits.22631 DOI: https://doi.org/10.1002/pits.22631
- Ramírez, E. (2019). Análisis a las inteligencias múltiples del docente en función de sus estrategias de enseñanza [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia]. Repositorio UPTC. https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2727
- Rendón, M. A. (2019). Competencias socioemocionales de maestros en formación y egresados de programas de educación. Praxis & Saber, 10(24), 243-270. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.10004 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.10004
- Robayo, A. (2019). Sentipensar en medio de la guerra: el papel de las emociones en la experiencia del Consejo Regional Indígena del Tolima y sus comunidades (1998-2010) [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio UNAL. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75701
- Rodríguez, M. E., y Fortunato, I. (2021). Humberto Maturana y la humanidad en la formación del profesorado: aportes para un sentipensar en la educación. Temas em Educação e Saúde, (17), 18. https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.15601 DOI: https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.15601
- Salovey, P., y Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185-211. DOI: https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
- Schoeps, K., Tamarit, A., Barrera de la, U., y González, R. (2019). Effects of emotional skills training to prevent burnout syndrome in schoolteachers. Ansiedad y Estrés, 25(1), 7-13. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2019.01.002. DOI: https://doi.org/10.1016/j.anyes.2019.01.002
- Sepúlveda-Ruiz, M., Mayorga-Fernández, M., y Lacal, R. (2019). La educación emocional en la educación primaria: un aprendizaje para la vida. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(94), 1-24. https://doi.org/10.14507/epaa.27.4011 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.4011
- Serrano, N., Pocinho, M., y Aragón, E. (2018). Competencias emocionales y síndrome de Burnout en el profesorado de Educación Infantil. Journal of Psychology and Education, 13(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.23923/rpye2018.01.153 DOI: https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.153
- Solé, J. (2020). El cambio educativo ante la innovación tecnológica, la pedagogía de las competencias y el discurso de la educación emocional. Una mirada crítica. Teoría de la Educación, 32(1), 101-121. http://dx.doi.org/10.14201/teri.20945 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.20945
- Sylva, M. Y. (2019). La inteligencia emocional para la prevención y desarrollo emocional en la formación del profesorado del nivel de 3 a 5 años de educación inicial en Ecuador [Tesis de doctorado, Universidad de Barcelona]. Repositorio Universidad de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/144412/1/MYSL_TESIS.pdf
- Suberviola-Ovejas, I. (2012). Auto-percepción del profesorado sobre su formación en educación emocional. Revista de Comunicación Vivat Academia, 14, 1154-1167. DOI: https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1154-1167
- Tortosa, A. (2018). El aprendizaje de habilidades sociales en el aula. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 4(4)158-165. https://doi.org/10.17561/riai.v4.n4.13 DOI: https://doi.org/10.17561/riai.v4.n4.13
- Vaquero, A., y Macazaga, A. M. (2018). (Re) Definiendo la profesionalización docente desde diversas miradas. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 235-255. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9927 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9927
- Wang, H., Hall, N. C., y Taxer, J. L. (2019). Antecedents and Consequences of Teachers’ Emotional Labor: a Systematic Review and Meta-analytic Investigation. Educ Psychol Rev 31, 663-698. https://doi.org/10.1007/s10648-019-09475-3 DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-019-09475-3
- Wu, Y., Lian, K., Hong, P., Liu, S., Lin, R., y Lian, R. (2019). Teachers’ emotional intelligence and self-efficacy: Mediating role of teaching performance. Social Behavior and Personality: An international journal, 47(3), e7869. https://doi.org/10.2224/sbp.7869 DOI: https://doi.org/10.2224/sbp.7869