Pedagogy, epistemology and training. Actuality of the pedagogical question
Abstract
Wondering about teaching practice, its forms and possibilities implies asking about the meanings of pedagogy and the ways it is assumed in daily school life. Far from seeking closed definitions, this article contributes some elements to the discussion as an invitation to situate the grounds of the contemporary question about pedagogy and its necessary updating. To this end, it begins by dealing with the relations between education, pedagogy and didactics, and then addresses the epistemological question regarding pedagogy, its link with philosophy and the place of the teacher. Finally, pedagogy is recognized as a field in and of constitution.
Keywords
pedagogy, education, master, training
References
- Espinel, O. (2014). Filosofía, prácticas de sí y arte de vivir. Revista Fermentario (8, 2), 1-16.
- Espinel, O. (2020). Ensino a filosofia um olhar a partir da perspectiva do aprender. Childhood & Philosophy. (16), 01 – 22. DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.52641 DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.52641
- Espinel, O. y Díaz, J. (2019). Fragmentos sobre la filosofía y su enseñanza. En: Díaz, J. y Espinel, O. (Comps.). Fragmentos: leer, traducir, dialogar. Uniminut, 17-28.
- Frabboni, F., y Pinto, F. (2013). Una introducción a la pedagogía general. Siglo XXI.
- Frabboni, Franco y Pinto, Franca (2006). Una introducción a la pedagogía general. Siglo XXI.
- Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. Fondo de cultura Económica.
- Jaeger, W. (2010). Paideia. Bogotá. Fondo de Cultura Económica.
- Marrou, H-I. (2004). Historia de la educación en la antigüedad. México: Fondo de Cultura Económica.
- Serres, M. (1995). Atlas. Cátedra.
- Zuluaga, O.L., Echeverri, A., Martínez-Boom, A., Restrepo, S., y Quiceno, H. (2013). Educación y Pedagogía: una diferencia necesaria. Revista Educación y Cultura, (100), 94-99.