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Curriculum Framework for Upper Secondary Education in Mexico: An Open and Guiding School

Ilustrado por Mauricio Delgadillo.

Abstract

The objective of this research is to analyze the incorporation of the open and guiding school model in the Common Curricular Framework of upper secondary education in Mexico, in the educational project of the New Mexican School, which strives for an education of excellence and with social justice. The analysis was carried out through a review of the curricular elements where it was found that, from its two main components, the fundamental curriculum and the expanded curriculum, the construction of an alternative democratic culture is decided, which revolves around the model of an open and guiding school, which considers the ethical-political dimension of education. It is concluded that this model gives the student an identity as a pre-political agent of his community. The areas of knowledge and socio-cognitive and socio-emotional resources foster the interconnection between classroom, school and community that had been absent in previous neoliberal curricular frameworks.

Keywords

education reform, common curricular framework, upper secondary education, democratic education, curricular reforms, common mandatory program, curriculum research, educational policy

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Author Biography

María del Refugio Magallanes Delgado

María del Refugiio Magallanes Delgado es doctora en Historia por la Universidad Autónoma de Zacatecas "Francisco García Salinas", docente-investigadora en la Unidad Académica de Docencia Superior de la misma institución; pertenece al Sistena Nacional de Investigadoras e Investigadores, cuenta con el reocnocimiento de Perfil Deseable; es responsable del Grupo de Investigación "Estudios Socioeducatiuvos y Culturales" y directora editorial de la Revista de Investigación, Intervención Pedagógica y Docencia de esta universidad. Sus investigaciones se orientan a la educación en derechos humanos, convivencia e inclusión escolar, educación socioemocional y formación docente.

Laura Rangel Bernal

Laura Rangel Bernal es Maestra en Educación y Doctora en Estudios Socioculturales. Docente investigadora, adscrita a la Unidad Académica de Docencia Superior de la Universidad Autónoma de Zacatecas (UAZ). Miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores (Nivel 1) y del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE). Editora de la Revista de Investigación Educativa, Intervención Pedagógica y Docencia (RIEIPD). Miembro del Grupo de Investigación Estudios Socioeducativos y Culturales. Autora y coautora de varios artículos y capítulos de libro y libros sobre temas educativos.


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