Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

A new meaning of the teaching practice: reflections on the teacher’s daily basis

Abstract

This article seeks to reflect on the teaching practice of the professors (authors) of mathematics and natural sciences of the Juan José Rondón Educational Institution in Soatá (Colombia) to face questions, to critically, permanently and constantly self-assess their work, with the objective of giving a new meaning to these teaching practices, to materialize hybrid strategies to promote other interactions in the classroom. The research is developed in four phases that interact, taking into account the spiral of Carr and Kemmis, planning, action, observation and reflection, is developed from the socio-critical paradigm, has a unit of analysis of 28 students of eighth grade. In short, the teacher is expected to build awareness about the importance of giving a new meaning to their work, think, analyze, understand and, from this interpretation, generate changes that affect both the improvement of their performance and the welfare of the students in terms of learning. The (re) significance part of the reflection and self-criticism, it gives meaning to what is done and this sense is new; that is to say, each of the activities is recreated, re-thought and re-elaborated, looking
for other dynamics regarding the didactic component of the teaching practice in benefit of the students’ learning process.

Keywords

teaching practice, education, culture, society, teaching, learning

pdf (Español)

References

Bustamante, Á. (2006). Educación, compromiso social y formación docente.
Revista Iberoamericana de Educación, (37). Recuperado de http://www.rieoei.org/
opinion16.htm
Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: la investigación acción en la
formación del profesorado. Barcelona: Ediciones Martínez Roca S.A.
Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación Educativa.
Barcelona: Editorial octaedro.
De Bono, E., (2000). El pensamiento lateral. Buenos aires: Editorial Paidós
Devanand, S. (2002). Junto al Maestro. INC. New York: 2022.Fierro, C.,
Fortoul, B., & Rosas, L. (1999). Transformando la Práctica Docente. Una propuesta
basada en la investigación-acción. México: Editorial Paidós.
Gómez, L., Bustamante, A., & Castiblanco, I. (2015). Estilos pedagógicos
de docentes de la Facultad de Educación de la Uptc en los proyectos
pedagógicos e investigativos I y II. Praxis & Saber, 6(12), 209-240. doi:https://
doi.org/10.19053/22160159.3770
Gonzaga, W. (2002). La observación un medio para mejorar la práctica docente.
Revista Educare, Universidad de Costa Rica. 115-126.
Encarnación, M. Liderazgo pedagógico. (2012). Guatemala. Recuperado de
https://issuu.com/marlen374/docs/issuu_liderazgo_pedagogico
Jiménez Espinosa, A., Díaz Moreno, M., & Leguizamón Romero, J. (2011).
Propuesta de modelo pedagógico para formar licenciados en matemáticas.
Praxis & Saber, 2 (3), 61-86. Recuperado de http://revistas.uptc.edu.co/index.
php/praxis_saber/article/view/1110
Lerma, H. (2009). Metodología de la Investigación. Propuesta, anteproyecto y proyecto. Bogotá:
Ecoe Ediciones.
Pineda, R. (2003). La Resignificación de la realidad a la luz de la innovación
tecnológica. Revista ABRA, 2 2(31), 111-118. Recuperado de http://www.
revistas.una.ac.cr/index.php/abra/article/view/4267
Rodríguez, E, Mosqueda, K. (2015). Aportes de la pedagogía de Paulo Freire,
en la enseñanza de la matemática: Hacia una pedagógia liberadora de la
matemática. Revista de Educación y Desarrollo Social. 9 (1).
Ruiz M., Ortiz, C., & Soler, J. (2013). Análisis crítico de la práctica pedagógica
de docentes en formación. Praxis & Saber, 4(8), 157 - 171. doi:https://doi.
org/10.19053/22160159.2656
Sarramona, J. (2000). Teoría de la educación. Reflexión y normativa pedagógica. Barcelona:
Ariel Educación.
Zambrano Leal, A. (2016). Pedagogía y didáctica: esbozo de las diferencias,
tensiones y relaciones de dos campos. Praxis & Saber, 7(13), 45-61. doi:https://
doi.org/10.19053/22160159.4159

Downloads

Download data is not yet available.