Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The tale as a pedagogical strategy to develop the inquiry in natural sciences

Abstract

This text provides results of the research work entitled: “The story as a pedagogical strategy to develop the competence of inquiry in natural sciences through didactic sequences” in eighth grade students of the “El Escobal” Agricultural Educational Institution of Ramiriquí (Colombia). The methodology in the research was developed from the qualitative approach, socio-critical paradigm under the research action, which allowed analysing the problem step by step; The stages that were developed were: diagnosis, planning and evaluation. The data was obtained through the design and application of didactic sequences, analysis, interpretation, description and reflection on the results obtained in the production of tales. The data was obtained through the design and application of didactic sequences, analysis, interpretation, description and reflection on the results obtained in the production of stories. From the subcategories: Understanding and construction of concepts, Ability to formulate questions and Use of scientific words, the development and strengthening of the competence of inquiry in natural sciences was verified, obtaining as a result the strengthening of communicative competences, base for the knowledge construction.

Keywords

education, argumentative competence, inquiry, didactic sequence, story.

pdf (Español)

References

Allende Rivera, J. (2014). Educación en ciencias: la ciencia se aprende haciendo ciencias.
Revista Anales, 7, 71-92.
Alvarado, L., & García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma
socio-crítico: su aplicación en investigaciones. Sapiens Revista Universitaria de
Investigación, 9, (2), 187-202. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.
oa?id=41011837011
Bazán, A. (2011). El lenguaje científico en la preparación de los profesores en
formación de la carrera biología-química. Cuadernos de educación y desarrollo,
3(26), 1-5. Recuperado de: http://www.eumed.net/rev/ced/26/abd.htm
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2010).
Metodología de la Investigación. México: Mc GRAW-HILL / INTERAMERICANA
EDITORES, S.A. DE C.V.
ICFES. (2016). Resultados de noveno grado en el área de ciencias naturales.
Recuperado de http://www2.icfesinteractivo.gov.co/ReportesSaber359/
consultaReporteEstablecimiento.jspx
Marie, G. J. (2000). El cuento en pedagogía y en reeducación. México S.L. Fondo de
Cultura Económica.
MEN. (2004). Estándares básicos de competencias en ciencias naturales y ciencias
sociales. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/article-81033.
html.
MEN. (2006). Estándares básicos de competencias de competencias ciudadanas. Recuperado de
http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-167860_
archivo.pdf
MEN. (2013). Secuencias didacticas en ciencias natuales. Bogotá D. C.: Sanmartín y Obregon
&Cía. Ltda.
MEN. (2015). Servicios de información para las Secretarías de Educación. Recuperado de
http://www.gestionsecretariasdeeducacion.gov.co/
Pérez, D., Pérez, A. I., & Sánchez, R. (2013). El cuento como recurso educativo.
Revista de investigación Editada por área de innovación y desarrollo, S.L. 2 (4), 1-29.
Quinchia, N. (2015). Concepciones y prácticas de los maestros de ciencias naturales sobre las
competencias científicas que orientan su proceso de enseñanza en el aula. Cali: Universidad
del valle. Instituto de educación y pedagogía.
Reyes Cárdenas, F., & Padilla, K. (2012). La indagación y la enseñanza de las
ciencias. Educación Química, 23(4), 415-421.
Trigo, J. M. (1997). El niño de hoy ante el cuento. Sevilla: Guadalmena.
Uzcátegui y Betancourt, C. (2013). La metodología indagatoria en la enseñanza
de las ciencias: una revisión de su creciente implementación a nivel de
Educación Básica y Media. Revista de Investigación, 78(37), 109-127.
Van de Velde., H. (2014). Aprender A Preguntar, Preguntar Para Aprender.
Aprendizajes basados en actitudes cooperativas. Recuperado de https://www.upf.edu/
documents/6602910/7420554/saber_preguntar_vandevelde.pdf/8c6bd20e-9ff7-0d61-
bbfb-fc006bc621cf

Downloads

Download data is not yet available.