Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The mobile phone: technological device for the development of communicative competences

Abstract

 This article of reflection derives from the research “oral communicative competence through the use of cell phones”, whose objective was to identify how the use of the mobile device affects the improvement of the oral communicative competence of ninth grade students in the Educational Institution of Nobsa (Colombia) , through the analysis and interpretation of how technology has influenced the quality of education, its contributions to it and the advances that have been made in the development of cognitive skills and communication skills. From a theoretical basis, it seeks to define the concepts that support the research process that has a critical social approach generating a change of thought in the educational context. Likewise, the work is part of the Educational Research-Action. Consequently, the impacts achieved are presented with a proposal that used the cell phone as a pedagogical tool, in workshops that managed to enhance some of the skills needed to achieve an adequate oral communication competence, and how an environment was created where students with motivation, Collaborative work and innovation took advantage of the pedagogical features that the device can offer by being multifunctional, affordable and portable.

Keywords

mobile phone, information technology, oral expression, education, pedagogical innovation, motivation.

pdf (Español)

References

Abascal, M. (2002). La teoría de la oralidad. Alicante, España.
Cabero, J. (1998). Impacto de las nuevas tecnologías de la información y la
comunicación en las organizaciones educativas. En M. Lorenzo et al.
(coords), Enfoques en la organización y dirección de instituciones educativasformales y no
formales (pp. 197-206). Granada: Grupo Editorial Universitario.
Cassany, D., & Luna, M. (1998). Enseñar lengua. Barcelona: Graó.
Elliott, J. (2005). El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid: Ediciones
Morata.
Hernández, L. (2012). Estrategias de enseñanza para el desarrollo de la competencia comunicativa
oral en los alumnos que cursan lengua española. México: Tecnológico de Monterrey.
Hymes, D. (1996). Acerca de la competencia comunicativa (J. Gómez Bernal, Trad.).
Forma y función, (9), 13-37.
Jáuregi, K., & Sanz (2006). Mis estudiantes son diginativos ¿y los tuyos? El aprendizaje
de la competencia comunicativa oral a través de entornos digitales: un reto posible.
Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/
pdf/17/17_1163.pdf
Kolb, L. (2008). Toys to tools: Connecting Student Cell Phones to Education. Washington D.
C.: International Society for Technology in Education.
Maldonado, M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Revista de
educación Laurus, 13(23), 263-278.
Martínez, C. (2012). El desarrollo de la competencia oral en la enseñanza aprendizaje del español
como lengua extranjera a través del uso de las tecnologías de la información y comunicación.
(Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada, España. Recuperado de
http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/24554/1/21613412.pdf
McArthy, T. (1987). La teoría Crítica de Jürgen Habermas. Madrid: Tecnos.
Monsalve, M. E. (2009). Desarrollo de las habilidades comunicativas en la escuela
nueva. Educación y pedagogía, 21(55), 189-210.
Narváez, J. (2014). Estrategias para motivar el desarrollo de la expresión oral en los estudiantes
de inglés bajo intermedio del curso 10-3 del instituto Champagnat de pasto, año 2012.
Universidad de La Sabana, Bogotá, Colombia.
Nuñez, M. (2004). La competencia discursiva oral y la interacción en el aula del EL2. Ceuta,
España: Universidad de Granada.
Ospina, S. (2011). El desarrollo de la metacognición y de la competencia estratégica
oral mediante el uso de internet. En C. Hernández, A. Carrasco y E. Álvarez
(eds.), La Red y sus aplicaciones en la enseñanza-aprendizaje del español como lengua
extranjera (pp. 365-375). Valladolid: ASELE.
Pérez, G. (1994). Investigación educativa: Retos e interrogantes. Madrid: La Muralla S.A.
Ramos, A. H. (2010). Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil:
un estudio de casos. Revista Científica de Educomunicación, 17(34), 201-209.
Ramos, A., & Caurcel, M. (2011). Los podcasts como herramienta de enseñanza
aprendizaje en la universidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de
Profesorado, 15(1), 151-162.
Rosales, B., Zarate, J., & Lozano, A. (2013). Desarrollo de la competencia
comunicativa en el idioma inglés en una plataforma interactiva. Revista
electrónica Sinéctica, (41), 1-11.

Downloads

Download data is not yet available.