Function and Importance of Self-Access Learning Centers (SALC) in the University of Veracruz.
Abstract
This article presents a review of the current literature and official websites to explain the use, function, and importance of the self-access centers (CAA) of the Universidad Veracruzana (University of Veracruz). The article covers how these centers were first conceived, how they function, as well as the present situation of the self-access center of the School of Languages of the university, where I have had the opportunity to collaborate and observe how it is managed. I also analyze the role of the teacher-advisor as an advocate of autonomous learning who provides guidance so that the students become self-sufficient learners who can develop their own learning skills independently. Finally, I analyze the different perspectives that can be observed in the research work on self-access centers carried out in Mexico and the University of Veracruz, among which the themes related to efficacy and the shortcomings of self-access centers are addressed.
Keywords
self-access, Universidad Veracruzana, languages, teachers, autonomous learning
References
- Borromeo, C. A. & Fernández, J. A. (2021). Historia de la Facultad de Idiomas de la Universidad Veracruzana. MEXTESOL Journal, (45),1. https://www.mextesol.net/journal/index.php?page=journal&id_article=23393
- Domínguez, G. M. (2008). Los retos de los centros de auto acceso en México.
- Kanda University of International Studies (KUIS) s.f. https://kuis.kandagaigo.ac.jp/rilae/education/
- Martínez, C. D., & Rodríguez, M. A. E. (2016). Centro de autoacceso: Vinculación Universidad Veracruzana Universidad de Quintana Roo. En M.C. E. Márquez Palazuelos, D. G. Toledo Sarracino, & L. G. Márquez Escudero (Eds.), Experiencias en Lenguas e Investigación Siglo XXI. (pp. 263-275) https://www.uv.mx/personal/almrodriguez/files/2020/04/Cap_Vinculacion_UV_UQROO.pdf
- Mynard, J., & Carson, L. (2014). Advising in language learning: Dialogue, tools and context. Routledge.
- Narváez, T. O. M, Ponce, Z. Z., & Narez, X. (2010). El impacto del centro de auto acceso en los estudiantes de licenciatura. Memorias del VI Foro de Estudios en Lenguas Internacional (pp. 432-444).
- Universidad Veracruzana. (2022). Plan de Desarrollo de las Dependencias: PLADE 2021-2025. https://www.uv.mx/planeacioninstitucional/files/2022/11/Plade_DCIA_14nov22.pdf
- Universidad Nacional Autónoma de México. (2021). Diplomado formación de asesores de centros de autoacceso de lenguas extranjeras https://diplomados.enallt.unam.mx/formasesores/
- Universidad Veracruzana. (2023a). Centro de Autoacceso - USBI Xalapa. https://www.uv.mx/caausbixalapa/antecedentes/
- Universidad Veracruzana. (2023b). Centro de Autoacceso del Centro de Idiomas – Xalapa. www.uv.mx/cadixal/
- Universidad Veracruzana. (2023c). Región Veracruz. Centro de Autoacceso - Centro de Idiomas. https://www.uv.mx/veracruz/cadiciv/
- Universidad Veracruzana. (2023d). Región Veracruz. Centro de Autoacceso USBI. https://www.uv.mx/veracruz/cadiusbi/
- Universidad Veracruzana. (2023e). CAA-Orizaba. www.uv.mx/orizaba/caa-orizaba/
- Universidad Veracruzana. (2023f). Centro de Autoacceso de Córdoba. https://www.uv.mx/orizaba/caa-cordoba/
- Universidad Veracruzana. (2023g). Centro de Autoacceso campus Iztaczoquitlán. https://www.uv.mx/orizaba/caa-ixtac/
- Universidad Veracruzana. (2023h). Centro de Autoacceso Poza Rica. https://www.uv.mx/pozarica/cadi/
- Universidad Veracruzana. (2023i). Centro de Autoacceso - Facultad de Contaduría - Tuxpan. https://www.uv.mx/pozarica/caa-conta/
- Universidad Veracruzana. (2023j). Centro de Autoacceso Coatzacoalcos. www.uv.mx/coatza/cadi/
- Universidad Veracruzana. (2023k). Centro de Autoacceso Minatitlán. www.uv.mx/coatza/cadimina/
- Universidad Veracruzana. (2023l). Centro de Auto-Acceso de la Facultad de Idiomas. https://www.uv.mx/caidiomas/
- Universidad Veracruzana. (2023m). EXAVER (2023). https://www.exaver.com
- Universidad Veracruzana. (2023n). Área de Formación Básica General. https://www.uv.mx/afbg/
- Velázquez, R. Y. & Pérez, S. A. (2018). Los Centros de Autoacceso en el desarrollo de la Autonomía de los Profesionales de Lenguas Extranjeras en Formación Inicial. Puntia Brava (7),2. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/302