Sesión de Retórica: Espacio de Encodificación

Authors

  • César Augusto Romero Farfán

DOI:

https://doi.org/10.19053/2011835X.9795

Keywords:

Sesión de retórica, encodificación, lingüística de la lengua, dicotomías lingüísticas

Abstract

The topic of this article is an "Interuniversity Session of Rhetoric". It comes from a pedagogic strategy consisting of a group of students that persuasively presented linguistic theories to a group of contemporaries to try to internalize them. It is possible to apply this strategy in different classes or courses to strengthen analysis, memorization, documentation, oral and written skills, and the ability of conviction and persuasion in basic education or high education. The writing can be extended, for example, to establish how an interuniversity session of rhetoric consolidates teamwork. Finally, this article concludes on how the session of rhetoric is, definitely, a space to encode attitudes and knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARDOSO, Karen y CASTAÑEDA, Érika. (2017). La retórica y su importancia en los procesos orales académicos. Electiva Interdisciplinar I, Redacción Científica, ejercicio de construcción de un artículo científico. Tunja: UPTC.
CASSANY, Daniel. (1999). Construir la escritura. Barcelona: Paidós.
Coloquio Continuado de Gramática Española y Redacción Científica, COGRED. Paneles: Lenguas de América y Homenaje a los cien años de la Lingüística. Tunja, UPTC, 2016, 2017.
BERNÁRDEZ, Enrique. (1999). ¿Qué son las lenguas? Madrid: Alianza, nueva edición.
MAHECHA, Miguel Ángel. (2005). Ferdinand de Saussure. Écrits de linguistique générale. Sección Reseñas de FORMA Y FUNCIÓN. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Número 16; (diciembre, 2005), p. 310-323.
MARTINET, André. (1970). Elementos de lingüística general. Madrid: Gredos, 1970.
ROSENBLAT, Ángel y SANABRIA, Antonio. (1968). Rectifique usted sus conocimientos gramaticales. Tunja: Uptc-Ediciones la Rana y el Águila.
SANTIAGO G., Álvaro; CASTILLO P., Myriam; RUIZ V., Jaime. (2006). Lectura, metacognición y evaluación. 2ª. Ed. Bogotá: Alejandría.
TORRES CRUZ, Doris L. (2012). La lectura y la escritura, un espacio para el mejoramiento de la calidad educativa y social. DOCTORADO EN LENGUAJE Y CULTURA. Lecciones & Escrituras. Tunja: UPTC, Doctorado en Lenguaje y Cultura, Facultad de Ciencias de la Educación, enero-diciembre, 2011-2012, pp. 223-226.
VEYRAT RIGAT, Monserrat. Psicolingüística. (1999). LÓPEZ, Ángel, SERRA, Enrique, HERNÁNDEZ, Carlos, PRUÑONOSA, Manuel, MORANT, Ricardo, PENADÉS, Inmaculada. Lingüística general y aplicada. Valencia: la Universidad, 1999. pp. 349-376

Downloads

Published

2019-07-23

How to Cite

Romero Farfán, C. A. (2019). Sesión de Retórica: Espacio de Encodificación. Enletawa Journal, 11(2), 47–56. https://doi.org/10.19053/2011835X.9795

Issue

Section

Pedagogical Experiences

Metrics