Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Math class at school in times of COVID-19 pandemic. Teachers' experiences and realities

Abstract

Objective: based on partial research results in the line of knowledge and practices in the formation of mathematics teachers, this article seeks to reveal the realities that took place in math classes during the pandemic generated by the SARS-virus. CoV-2. It focuses on the analysis of the vital meaning of phenomena, their understanding and importance in the context of the teaching practice.
Method: It is a qualitative research of a hermeneutic phenomenological type. It assumes the practical perspective of educational research proposed by Van Manen, the lived experience.
Strategy/data collection: In-depth documentary review of legislation, reports and interviews.

Originality/contribution: The implementation of elements from collaborative research and narrative analysis helped us to detect the "traces of the context".

Conclusions: The voices of the teachers give an account of the challenges that different educational communities faced during the first year of such health contingency, and they expose the realities in the mathematics teaching-learning process. Furthermore, the analyses carried out on the teachers' stories reveal the setbacks that teachers suffered for believing that the emerging teaching reality would simply consist of an implementation of existing technological resources, without taking into account the social, moral, cultural and ethical implications. Moments of uncertainty, tension and concern raised by the health crisis were evident and, ultimately, the resilience capacity of the main protagonists of the educational event was demonstrated.

Keywords

Lived experience, narratives, COVID-2019, formation, teachers, mathematics, research

PDF (Español) HTML (Español) XML (Español)

Author Biography

Nelsy Rocío González Gutiérrez

Doctora en Ciencias de la Educación por la red de universidades estatales RUDECOLOMBIA, Cade UPTC. Docente asociado Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Grupo de Investigación Somos Maestr@s, Categoría C en Colciencias. nelsy.gonzalez@uptc.edu.co


References

  1. Decreto 457 del 22 de marzo de 2020, mediante el cual se imparten instrucciones para el cumplimiento del Aislamiento Preventivo Obligatorio de 19 días en todo el territorio colombiano. Presidencia de la República de Colombia.
  2. Diarios de campo.
  3. Entrevistas a los docentes participantes vía plataforma Zoom, durante encuentros sincrónicos.
  4. Material audiovisual producto de grabaciones de las sesiones en los grupos de discusión.
  5. Producción textual de Clara, Danna, Lina, Lucrecia, Nancy, Rolando y Zenaida (diciembre de 2020).
  6. Referencias Bibliográficas
  7. Argüello Parra, Andrés, Sebastián Rojas Cepeda y Jeidy Cruz Guzmán. “Raperos y biógrafos: narrativas biográficas y educación para la paz con menores infractores”. Revista historia de la educación latinoamericana 22, n.o 35 (2020): 119-143 https://doi.org/10.19053/01227238.11924. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.11924
  8. Boavida, Ana Maria y João Pedro da Ponte. “Investigación colaborativa: Potencialidades y problemas”. Educación y Pedagogía 23, n.o (2011): 125-135.
  9. Bustamante Rojas, Álvaro. “Educación, compromiso social y formación docente”. Revista Iberoamericana de Educación 37, n.o 4 (2006). https://rieoei.org/historico/jano/opinion16.htm (27 de febrero, 2021). https://doi.org/10.35362/rie3742694 DOI: https://doi.org/10.35362/rie3742694
  10. Clandinin, D. Jean y F. Michael Connelly. Narrative Inquiry. Experience and Story in Qualitative Research. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2000.
  11. Clandinin, D. Jean (ed.). Handbook of Narrative Inquiry. Mapping a Methodology. Nueva York: Sage Publications, 2007. https://doi.org/10.4135/9781452226552 DOI: https://doi.org/10.4135/9781452226552
  12. Denzin, Norman & Yvonna S. Lincoln (eds.). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1994. https://doi.org/10.4135/9781412984584
  13. Denzin, Norman. Interpretive Biography. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1989. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412984584
  14. Centro de investigación y formación en Educación Matemática - Universidad de los Andes. “Aprender y enseñar matemáticas desde casa”. http://ued.uniandes.edu.co/Difusión/Aprenderyenseñarmatemáticasdesdecasa.aspx (28 de febrero, 2021).
  15. García, Sandra, Darío Maldonado y Sofía Abondano, “Afectaciones de la pandemia en la educación de los niños, niñas y adolescentes en Latinoamérica: el caso de Colombia en colegios oficiales”, informe de investigación. Universidad de los Andes - BID (15 de noviembre de 2021).
  16. González Gutiérrez, Nelsy Rocío y Omaida Sepúlveda Delgado (comps.). Aconteceres en el aula de matemáticas. Tunja, Boyacá: Editorial UPTC, 2020. https://doi.org/10.19053/9789586604673 DOI: https://doi.org/10.19053/9789586604673
  17. Grupo Planeta, “25 herramientas TIC para aplicar el aprendizaje colaborativo en el aula y fuera de ella [Infografía]”, aulaplaneta Blog: https://www.aulaplaneta.com/2015/07/14/recursos-tic/25-herramientas-tic-para-aplicar-el-aprendizaje-colaborativo-en-el-aula-y-fuera-de-ella-infografia/ (15 de diciembre, 2019).
  18. Moreira-Segura, Cristian y Brenda Delgadillo-Espinoza. “La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación”. Tecnología en Marcha 28, n.o 1 (2014): 121-129. https://doi.org/10.18845/tm.v28i1.2196 DOI: https://doi.org/10.18845/tm.v28i1.2196
  19. Passeggi, Maria da Conceição. “A pesquisa (auto)biográfica: por uma hermenêutica descolonizadora”. Coisas do Gênero: Revista de Estudos Feministas em Teologia e Religião 2, n.o 2 (2016): 302-314.
  20. Perrenoud, Philippe. Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. México: Editorial Graó, 2011.
  21. Plaza, Luis F., José R. González y Olena Vasyunkina. “Obstáculos en la enseñanza-aprendizaje de la matemática. Revisión sistemática”. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 33, n.o 1 (2020): 295-304.
  22. Ponte, João Pedro Mendes da. Investigar, ensinar e aprender. Lisboa: APM: Actas do ProfMat, CD ROM, 2003, 25-39.
  23. Quintero Zarza, María Guadalupe. “La práctica docente en tiempos de pandemia. Retos y oportunidades”. Revista Voces, mayo (2020). http://revistavoces.net/la-practica-docente-en-tiempos-de-pandemia/(febrero de 2021).
  24. Riscanevo, Lida E. y Alfonso Jiménez E. "El aprendizaje del profesor de matemáticas como campo investigativo". Revista historia de la educación latinoamericana 19, n.o 28 (2017): 173-196. DOI: http://doi.org/10.19053/01227238.6247. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.6247
  25. Rojano, Teresa. "La matemática escolar como lenguaje. Nuevas perspectivas de investigación y enseñanza". Enseñanza de las ciencias 12, n.o 1 (1994): 45-56. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4483 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4483
  26. Sangrà, Albert. "Enseñar y aprender en la virtualidad". Educar 28 (2001): 117-131.
  27. https://doi.org/10.5565/rev/educar.394 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.394
  28. Santander, Pedro. "Por qué y cómo hacer Análisis de Discurso". Cinta de Moebio, n.o 41 (2011): 207-224. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2011000200006 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-554X2011000200006
  29. Strutchens, Marilyn E., Rongjin Huang, Leticia Losano, Despina Potari, João Pedro da Ponte, Márcia de Costa Trindade Cyrino y Rose Mary Zbiek. The Mathematics Education of Prospective Secondary Teachers Around the World. Cham, Suiza: Springer Nature, 2017. https://doi.org/10.1007/978-3-319-38965-3 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-38965-3
  30. Trimiño Velásquez, Celina y Luisa Amézquita Aguirre. "Reflexiones desde la universidad sobre educación en derechos humanos y para la paz". Revista historia de la educación latinoamericana 20, n.o 31 (2018): 101-124. https://doi.org/10.19053/01227238.85. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.8564
  31. Van Manen, Max. Investigación educativa y experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Barcelona: Idea Books, 2003.
  32. Varguillas Carmona, Carmen Siavil y Patricia Cecilia Bravo Mancero. "Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil". Revista de Ciencias Sociales XXVI, n.o 1 (2020): 219-232.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.