Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Origin of the Lancasterian school in Colombia: historiography and purpose of implementation in the Cúcuta Constitution of 1821.

Abstract

Objective: This article analyzes the adoption and implementation difficulties of the Lancasterian method in the nascent Colombia of 1821, which at the time consisted of present-day Colombia, Ecuador and Venezuela.
Originality/aims: It seeks to explain the difficulties of implementation of the method in the light of its context and in a comparative relation with the experience in other countries.
Method: The Lancasterian method promulgated in the Constitution of Villa del Rosario de Cúcuta, which was born as the most important milestone of compulsory schooling in Latin America, is analyzed in the light of the context of the Enlightenment and its republican political interpretation in the continent, by means of the review of published and documentary sources.
Strategies/information collection: The collection of information was carried out through documentary review of online sources, press and archival review, together with a bibliographic search of what has been published on the subject.
Conclusions: When considering the intentions of the legislators to enact an educating State and the difficulties in the implementation of the Lancasterian method in Colombia in 1821, regarding other implementation experiences in Mexico and Peru, it was evident the failure due to the weakness of the nascent Colombian State itself and the constant wars and political instability.

Keywords

Independencia, método lancasteriano, escolarización, constitucionalismo, Revista Historia de la Educación Latinoamericana

PDF (Español)

Author Biography

Álvaro Acevedo Tarazona

Doctor en Historia, profesor titular de la Universidad Industrial de Santander, director del grupo Políticas, sociabilidades y representaciones histórico educativas (PSORHE), acetara@uis.edu.co

Carlos Villamizar Palacios

Magíster en Historia, Universidad Industrial de Santander, miembro del grupo Políticas, sociabilidades y representaciones histórico educativas (PSORHE)


References

  • Gaceta de Colombia, Santa Fe de Bogotá, 20 de marzo, 1825 / 12 de octubre, 1828 / 21 de abril, 1822 / 5 de enero, 1823.
  • Nariño, Antonio. La Bagatela, Santafé de Bogotá, 14 de julio, 1811.
  • Anónimo. Reglamento para el gobierno y régimen interior de la Compañía lancasteriana de México, establecida en 25 de enero de 1823. México: Imprenta a cargo de Martín Rivera, 1823.
  • Congreso de Cúcuta: libro de actas. Bogotá: Banco de la República, 1971.
  • Lancaster, Joseph. Epitome of some of the chief events and transactions in the life of Joseph Lancaster. New Haven: Baldwin & Peck, 1833.
  • Lecuna, Vicente, comp. Simón Bolívar. Obras Completas. La Habana: Editorial LEX, 1947.
  • “Manual del sistema de enseñanza mutua aplicado a las escuelas de los niños”. Bogotá: Imprenta de S. S. Fox, 1826.
  • Restrepo, José Manuel. Exposición que el secretario de Estado del Despacho del Interior, de la República de Colombia, hace al Congreso de 1826, sobre los negocios de su departamento. Bogotá: Imprenta de M. Viller-Calderón, 1826.
  • Archivo de la Real Academia de Historia, fondo Pablo Morillo RAH, legajo 07649, f. 1038.
  • Archivo General de la Nación (AGN), Bogotá. Sección República, Fondo Peticiones y Solicitudes, leg. 7, documento 34, f. 625.
  • Congreso General de Colombia, Ley del 6 de agosto de 1821, “Sobre establecimiento de escuelas de primeras letras para los niños de ambos sexos”.
  • Congreso General de Colombia, Ley del 28 de julio de 1821, “Sobre aplicación a la enseñanza pública de los bienes de conventos menores”.
  • Acevedo Tarazona, Álvaro y Carlos Villamizar Palacios. Colombia: de la nación imaginada a la realización constitucional en la Villa del Rosario de Cúcuta. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander, 2023.
  • Álvarez, María Teresa. “El sistema lancasteriano, un modelo educativo para la formación del ciudadano de la nueva república. 1821-1842”. En Manual Historia de Pasto, tomo X. Pasto: Academia Nariñense de Historia, 2009, 417-436.
  • Arango Soto, Diana. “Aproximación histórica a la universidad colombiana”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 7 (2005): 101-138.
  • Arredondo, María. “La construcción del sistema educativo en México a través del caso de Chihuahua”. Perfiles educativos 26, n.o 103 (2004): 77-94.
  • Castro-Gómez, Santiago. La hybris del punto cero. Ciencia, raza e Ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana - Instituto Pensar, 2004.
  • Castro Leiva, Luis. Sed buenos ciudadanos. Caracas: Alfadil ediciones, 1999.
  • Castro Leiva, Luis. Obras completas. Caracas: Fundación Polar/Universidad Católica Andrés Bello, 2005.
  • García, José Félix. “La escuela Lancasteriana en México y en América Latina como solución del estado liberal ante el vacío dejado por la Iglesia”. Boletín Redipe 4, n.o 7 (2015): 48-66.
  • Granda, Osvaldo. “Mora Berbeo y la enseñanza mutua en la Gran Colombia”. Revista Historia de la Educación Colombiana n.o 19 (2016): 81-105. DOI: https://doi.org/10.22267/rhec.161919.16
  • Groot, José Manuel. Historia Eclesiástica y Civil del Nuevo Reino de Granada, Tomo V. Bogotá: Casa editorial Rivas, 1889), 63.
  • Gutiérrez Ardila, Daniel. “La creación de la República de Colombia: de la práctica gubernativa al diseño constitucional (1819-1821)”. En Política y constitución en tiempos de las independencias, editado por María Teresa Calderón. Bogotá: Universidad del Externado, 2017, 203-228. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1ddcw0k.11
  • Huaraj, Juan Carlos. “El Estado republicano peruano y la expansión jurisdiccional del método lancasteriano en las poblaciones próximas a Lima, 1821-1840”. Investigaciones Sociales 21, n.o 39 (2018): 129-142. DOI: https://doi.org/10.15381/is.v21i39.14669
  • Lomné, Georges. “De la República y otras repúblicas: la regeneración de un concepto”. En Diccionario político y social del mundo iberoamericano. La era de las revoluciones, 1750-1850, dirigido por Javier Fernández Sebastián y editado por Gerardo Caetano. Madrid: Universidad del País Vasco, 2009, 1253-1257.
  • Martínez Garnica, Armando. Historia de la primera república de Colombia. Bogotá: Universidad del Rosario, 2019.
  • Mora, José Pascual. “La escuela lancasteriana: génesis del sistema escolar republicano en la Constitución de 1821”. Revista Academia Colombiana de Jurisprudencia 1, no 374 (2021): 505-525.
  • Newland, Carlos. “La educación elemental en Hispanoamérica: desde la independencia hasta la centralización de los sistemas educativos nacionales”. The Hispanic American Historical Review 71, n.o 2 (1991): 335-364. DOI: https://doi.org/10.1215/00182168-71.2.335
  • Ortega, Francisco A. y Alexander Chaparro, eds. Disfraz y pluma de todos. Opinión pública y cultura política, siglos XVIII y XIX. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2012.
  • Palacios, Marco y Frank Safford. Colombia: país fragmentado, sociedad dividida. Bogotá: Editorial Norma, 2002.
  • Palti, Elías J. El tiempo de la política: el siglo XIX reconsiderado. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2009.
  • Pita, Roger. “El proceso de expansión de las escuelas públicas de primeras letras en Venezuela durante el periodo de la Gran Colombia”. Revista Ciencias de la Educación 25, n.o 45 (2015): 43-63.
  • Robles, Elmer. “Las primeras escuelas normales en el Perú”. Revista historia de la educación latinoamericana n.o 6 (2004): 57-86.
  • Rodríguez, Simón. Bolívar contra Bolívar. Caracas: Fundación Biblioteca Ayacucho, 2019.
  • Sanabria, Francisco. “Enseñando mutuamente: una aproximación al método lancasteriano y a su apropiación en Colombia”. Revista Historia de la Educación Colombiana 13, n.o 13 (2010): 47-76.
  • Sánchez, Bárbara. “Proyecto pedagógico de la Gran Colombia: una ruptura frente a los ideales republicanos”. Revista Científica n.o 9 (2008): 69-113.
  • Tanck de Estrada, Dorothy. “Las escuelas lancasterianas en la ciudad de México: 1821-1842”. Historia Mexicana 22, n.o 4 (1992): 494-513.
  • Zuluaga, Olga. “Entre Lancaster y Pestalozzi: los manuales para la formación de maestros en Colombia, 1822-1868”. Educación y Pedagogía XIII, n.os 29-30 (2001): 41-49.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.