Communicative, scientific and pedagogical intentionality of the image: from the first illustrated book to interactive materials in the COVID-19 Post-pandemic
Abstract
Objectives: Explore the iconographic trends that have shaped the communicative, scientific and pedagogical uses and intentions of images and illustrations in school contexts, starting with the first didactic book published at the beginning of modernity, 17th century, until the implementation of virtual pedagogies during the COVID-19 pandemic period in the 21st century.
Method: Historiographical documentary analysis of primary and secondary sources based on iconographic contents by periods and eras of change. Lessons, demos and interviews were conducted through virtual platforms enabled during school periods in times of pandemic and post-pandemic.
Originality/contribution: The images and languages illustrated in printed and virtual educational materials constitute a significant historical testimony to communicate, interpret, read, decipher codes and learn in certain spaces, times and intentions. The first illustrated book designed at the beginning of modernity marked the genesis of active pedagogies in terms of learning the first letters. The use of images adapts to the possibilities of technological developments and stimulates the intellectual abilities of teachers and students in each era.
Conclusions: The incorporation of images in educational contexts is a contribution of active pedagogies. The thematic structure that makes up the iconic teaching materials in elementary schools expands to other curricular areas and to other advanced levels of the educational process. Images carry intentions that help stimulate scientific skills such as observing, imitating, discovering, ideating, representing objects and reconstructing situations in the natural context, while leading to the investigation and construction of concrete or abstract concepts. Currently, the contribution of images is evident given the profuse advancement of media resources, which are becoming essential for communities of the present and the future that learn in both spaces, face-to-face and virtual, just as happened in times of the pandemic caused by COVID-19.
Keywords
Image, printed and virtual illustrations, pandemic, active pedagogies, first letters.
Author Biography
Fabio Ignacio Munévar Quintero
Docente Asociado de la Universidad del Magdalena (Santa Marta, Colombia). Doctor en Ciencias de la Educación, área comunicación. Investigador Junior Minciencias. Codirector del grupo Innov-Acción Educativa.
References
- Aguirre, María Esther. "El recurso de la imagen en la enseñanza. Una historia temprana. Revista Educación y Pedagogía 13, n.os 29-30 (2010): 71-82. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/7507
- Arnheim, Rudolf. Arte y percepción visual. Psicología de la visión creadora. Buenos Aires: Eudeba, 1971.
- Badanelli, Ana María. "Las imágenes y sus interpretaciones en los textos escolares españoles. Una propuesta metodológica". Revista Brasileira de História da Educaçã, 20 (2020): e101. https://doi.org/10.4025/rbhe.v20.2020.e101 DOI: https://doi.org/10.4025/10.4025/rbhe.v20.2020.e101
- Burke, Peter. Eyewitnessing. The Uses of Images as Historical Evidence. Londres: Reaktion Books, 2001.
- Camelo, Julio y Juan de J. Bernal. Preocupaciones escolares y centros de Interés. Bogotá: Librería colombiana Camacho Roldán & Cía., 1933.
- Cardoso, Néstor. "Los textos de lectura en Colombia. Aproximación histórica e ideológica. 1872-1917". Revista Educación y Pedagogía 13, n.os 29-30 (2010):129-142. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/7512
- Comenio, Juan Amós. Didáctica Magna (26.ª ed.). México, D. F.: Editorial Porrúa, 1999.
- Entrevistas realizadas a Moreno, Fray Néstor, Paula Andrea Rojas, Yeimy Lorena Salazar y Luz Stella Posada (maestros normalistas), Manizales, 17 de diciembre de 2020.
- Escolano, Agustín, dir. Historia ilustrada del libro escolar en España. De la postguerra a la reforma educativa. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez / Ediciones Pirámide, 1998.
- Ferrater Mora, José. Diccionario de filosofía. Barcelona: Ariel, 1999.
- Galvis, Álvaro. Ingeniería de software educativo. Bogotá: Universidad de los Andes, 2001.
- Gómez, Miguel Ángel. "La historia ilustrada del libro escolar en España". Revista Educación y Pedagogía 13, n.os 29-30 (2015): 245-253. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/24441
- Herrera, Martha Cecilia. "Historia de la Educación en Colombia. La República Liberal y la Modernización de la Educación: 1930-1946". Revista Colombiana de Educación, n.o 26 (1993): 97-124. https://doi.org/10.17227/01203916.5297 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.5297
- Jurado, Fabio. Investigación, escritura y educación: El lenguaje y la literatura en la transformación de la escuela. Experiencias de maestros. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia / Plaza & Janés, 1988.
- Ministerio de Educación Nacional. Cuaderno de trabajo. Unidades 1 y 2. Aprendamos todos a leer. Bogotá: MEN / BID / Fund. Luker, 2018. http://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/cuaderno-trabajo-1-
- Montesdeoca, Cristina Paola. (2017). Lectura de imágenes en la comprensión lectora de los niños de 4 a 5 años de edad del centro infantil "Ciudad de San Gabriel" D.M.Q, período 2014-2015. Tesis de licenciatura en Ciencias de la Educación, Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/11258/1/T-UCE-0010-1801.pdf
- Morais, José. El arte de leer. Madrid: Editorial Antonio Machado Libros, 2001.
- Munévar, Claudia Alexandra, Carlos Dávila y Rodrigo Giraldo, Eds. De los conflictos socioambientales a las resistencias territoriales. Bogotá: UPN / CINDE; Manizales: Universidad de Manizales, 2018.
- Peralta-Duque, Beatriz del Carmen, y Liliana María Villescas Guzmán. "Significados sociales e institucionales de uso del espacio público". Revista Kepes, 17, n.o 22 (2020): 109-139. https://doi.org/10.17151/kepes.2020.17.22.5 DOI: https://doi.org/10.17151/kepes.2020.17.22.5
- Pestalozzi, Juan Enrique. Canto del cisne (26.ª ed.). México, D. F.: Editorial Porrúa. 1996.
- Ramírez Escobar, María Fernanda. "Prácticas de visualización en la investigación académica en diseño gráfico". Revista Kepes 17, n.o 22 (2020): 76-108. https://doi.org/10.17151/kepes.2020.17.22.4 DOI: https://doi.org/10.17151/kepes.2020.17.22.4
- Prieto, Luis Jorge. Mensajes y señales. Barcelona: Seix Barral, 1967.
- Quiceno, Humberto. "El manual escolar: Pedagogía y formas narrativas". Revista Educación y Pedagogía 13, n.os 29-30, (2010): 51-67. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/7506
- Quintana, Evangelista y Susana de Quintana. Alegría de leer. Buenos Aires (Argentina): Peuser, S. A., 1956. http://www.idep.edu.co/wp_centrovirtual/?page_id=810
- Smith, David I. "Gates Unlocked and Gardens of Delight: Comenius on Piety, Persons, and Language Learning". Christian Scholar's Review 30, n.o 2 (2000): 207-232. https://www.researchgate.net/publication/269102914_Gates_Unlocked_and_Gardens_of_Delight_Comenius_on_Piety_Persons_and_Language_Learning
- Woo, Jeong-Gil. "Revisiting Orbis Sensualium Pictus: An Iconographical Reading in Light of the Pampaedia of J. A. Comenius". Stud Philos Educ 35, n.o 2 (2016): 215-233. https://doi.org/10.1007/s11217-015-9487-y
- https://doi.org/10.1007/s11217-015-9487-y DOI: https://doi.org/10.1007/s11217-015-9487-y
- Yapor Miguel, Antonio. Juan Amos Comenio. Buenos Aires: El Cid Editor, 2005. https://elibro-net.ezproxy.ucaldas.edu.co/es/ereader/ucaldas/98042?page=7.
- Zapata, Dámaso. Informe del ministro de Instrucción Pública presentado al Congreso de Colombia en sus sesiones ordinarias de 1872. http://www.idep.edu.co/wp_centrovirtual/wp-content/uploads/2015/09/1872%20-%20Informe%20del%20Ministro%20de%20Instrucci%C3%B3n%20P%C3%BAblica%20al%20Congreso%20de%20Colombia.pdf
- Zapata, Dámaso. Cuarto informe anual del director de la Instrucción Pública del Estado soberano de Cundinamarca. Bogotá: Imprenta de Echeverría Hnos., 1874. http://www.idep.edu.co/wp_centrovirtual/wp-content/uploads/2015/09/1872%20-%20Informe%20del%20Ministro%20de%20Instrucci%C3%B3n%20P%C3%BAblica%20al%20Congreso%20de%20Colombia.pdf
- Zuluaga, Olga Lucía. "Entre Lancaster y Pestalozzi: los manuales para la formación de maestros en Colombia, 1822-1868". Revista Educación y Pedagogía 13, n.os 29-30 (2010): 41-49. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/7505/6908