Tutoring in higher education. A historical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.13989

Keywords:

Tutoring, university, tutoring history in Mexico

Abstract

Objective: to identify the historical, social and political events that gave rise to the conformation of tutoring at the higher education level, specifically in Mexico.

Originality/contribution: The originality of this work lies in the historical tracing carried out to find the emergence and origin of tutoring in higher education, using the Foucauldian genealogy as a method.

Method:The collection of information was carried out through a review of the documentary bibliography based on a socio-historical analysis of tutoring in higher education.

Strategies/information collection:  Documentary collection and analysis.

Conclusions: Some of the conclusions are: 1) Mentoring linked to education has been present since ancient times. 2) The current conceptualization of tutoring is linked to terms such as: guide, ayo, counselor, instructor, governess, preceptor, teacher, priest, parent. 3) Tutoring has gone through different periods until reaching modern times, as a support or guide, mostly for teachers -although also for students- that has served to complement the academic performance of the tutored. 4) In Mexico, tutoring has its origins in the 19th century, in the Lancasterian schools. 5) Although tutoring was formerly considered as a moral guide, it has changed to be considered nowadays as an integral support that, by solving academic, personal or family issues, and even, sometimes, economic, contributes to improve the student's academic performance. This is how tutoring has been consolidated in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zaira Navarrete-Cazales, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesora e investigadora del Departamento de Pedagogía SUAyED de la Facultad de Filosofía y Letras, y del posgrado en Pedagogía de la Universidad Nacional Autónoma de México. Investigadora Nacional del Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, Conacyt. Doctora en Ciencias en la Especialidad de Investigaciones Educativas por el DIE-Cinvestav-IPN. Sus líneas de investigación son: 1) Formación profesional y construcción de identidades. 2) Historia y perspectiva de la pedagogía en México. 3) Educación comparada e internacional. 4) Políticas y usos de TIC y TAC en educación y 5) Agenda 2030 de la UNESCO.

Jade Tomé López, Universidad Nacional Autónoma de México

Licenciada en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México. CE: jade_tome@comunidad.unam.mx ORCID: 0000-0002-3044-5719

References

“AGN Recuerda la apertura de la Real y Pontificia Universidad de México”, Archivo General de la Nación Blog: https://www.gob.mx/agn/articulos/agnrecuerda-la-apertura-de-la-real-y-pontificia-universidad-de-mexico (29/11/2021).

Arredondo Vega, Dulce María. “Los modelos clásicos de universidad pública”. Odiseo Revista Electrónica de Pedagogía. (2011) https://odiseo.com.mx/articulos/los-modelos-clasicos-de-universidad-publica/ (11/01/2022)

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, ANUIES, “Misión, Visión y Objetivos Estratégicos”, 2019. http://www.anuies.mx/anuies/acerca-de-la-anuies/mision-vision-y-objetivos-estrategicos (30/11/2021).

Badillo Guzmán, Jessica. “La tutoría como estrategia viable de mejoramiento de la calidad de la educación superior. Reflexiones en torno al curso”. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, n.o 5 (2007): 1-22

https://www.redalyc.org/pdf/2831/283121712006.pdf (10 de febrero, 2022).

Barragán Cabral, Alfredo. “Genealogía e Historia en Michel Foucault”. Sincronía, n.o 62 (2012): 1-5. https://www.redalyc.org/pdf/5138/513851806013.pdf (10 de febrero, 2022).

Chuaqui, Benedicto. “Acerca de la historia de las universidades”. Revista chilena de Pediatría 73, n.o 6 (2002) https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062002000600001 (24/11/2021).

Cruz Velazco, Sara, Celia Ramírez Salinas y Beatriz Herrera Zamorano. “Experiencias de tutoría en la UNAM: avances y retos”, en Congreso CLABES IV. Cuarta Conferencia Latinoamericana sobre el abandono en la educación superior.

Medellín: MEN, 2014. file:///C:/Users/jade_/Downloads/1046-Texto%20del%20art%C3%ADculo-1920-1-10-20161026.pdf (11/01/2022).

Foucault, Michael. Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta, 1992.

Geiger, Roger L. “Las universidades europeas: una revolución inconclusa”. Perfiles Educativos 25, n.o 6 (1984). https://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/1984-6-las-universidades-europeas-una-revolucion-inconclusa.pdf (10/02/2022).

González Sánchez, Anabel, Juan Jesús Mondéjar Rodríguez, Jorge Domingo Ortega Suárez, Ana María Sánchez Silva, Lázara Nélida Silva Polledo y Yaneisi Sánchez

Sierra. “Evolución histórica de la tutoría en la formación de profesionales de la enfermería”. Revista Médica Electrónica 38, n.o 4 (2016): 646-656. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242016000400017#:~:text=La%20tutor%C3%ADa%20como%20funci%C3%B3n%20del,universidad%20en%20el%20siglo%20X.&text=En%20el%20Reino%20Unido%2C%20Australia,de%20disciplina%20en%20esta%20labor (24/09/2021)

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Definiciones de calidad de la educación en el Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. México: INEE, 2018. https://historico.mejoredu.gob.mx/definiciones-de-calidad-de-la-educacion-en-el-instituto-nacional-para-la-evaluacion-de-la-educacion/ (24/09/2021).

Jáuregui, Ramón M. “El método de Lancaster”. Educere 7, n.o 22 (2003): 225-228. https://www.redalyc.org/pdf/356/35602213.pdf (25/11/2021).

Lázaro Pulido, Manuel. “Principios educativos de la educación occidental: la Edad Media”. Revista Brasileira de Educação 23 (2018): 1-24 https://www.scielo.br/j/rbedu/a/HLGNYGZRKFnc5qBVFpc8Dgp/?format=pdf&lang=es (25/11/2021). DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230035

Marsiske, Renate. “La universidad de México: Historia y desarrollo”. Revista historia de la educación latinoamericana 8 (2006): 11-34 https://www.redalyc.org/pdf/869/86900802.pdf (30/11/2021).

Moncada Cerón, Jesús Salvador. “La universidad: un acercamiento histórico-filosófico”. Theoria 16, n.o 2 (2007): 33-46. https://www.redalyc.org/pdf/299/29916204.pdf (28/11/2021).

Narro Robles, José y Martiniano Arredondo Galván. “La tutoría. Un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitarios”. Perfiles Educativos 35, n.o 141 (2013): 132-151.

https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2013.141.40528 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2013.141.40528

Navarrete Cazales, Zaira. “Hacia una genealogía de la formación de profesores en México”. En Políticas y prácticas educativas en perspectiva comparada, coordinado por Zaira Navarrete Cazales y María Teresa de Sierra Neves. México: UPN, 2019, 225-256, http://editorial.upnvirtual.edu.mx/index.php/9-publicaciones-upn/438-politicas-y-practicas-educativas-en-perspectiva-comparada (11/02/2022).

Navarrete Cazales, Zaira. “La universidad como espacio de formación profesional y constructora de identidades”, Universidades, n.o 57 (2013): 5-16. http://udualerreu.org/index.php/universidades/article/view/250 (10/02/2022).

Navarrete Cazales, Zaira y Paola López Hernández. “La telesecundaria en México”. Perfiles Educativos 44, n.o 178 (2022): 63-78. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.178.60673 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.178.60673

Olvera Coronilla, Gloria. “Breve historia del surgimiento de la tutoría en la UNAM”, en Memoria del Sexto encuentro nacional de tutoría, México: UNAM, 2015. http://docplayer.es/29794350-Breve-historia-del-surgimiento-de-la-tutoria-en-la-unam.html (24/09/2021).

Ortiz Granja, Dorys. “El constructivismo como teoría y método de enseñanza”. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, n.o 19 (2015): 93-110 https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.04 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.04

Ponce, Aníbal. Educación y lucha de clases y otros escritos. Buenos Aires: Universidad Pedagógica, Unipe - Editorial universitaria, 2015 https://users.dcc.uchile.cl/~cgutierr/educacion/cfg/ponce_educacion_hombre_burgues.pdf (14/11/2021).

Prieto Vigo, Nuria. “La tutoría en el Espacio Europeo de Educación Superior: Visión del profesorado”. Tesis doctoral, Universidade da Coruña, 2015, 45. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/15732/PrietoVigo_Nuria_TD_2015.pdf (24/11/2021).

Rinke, Stefan y Frederik Schulze. “Los orígenes de las revoluciones de independencia de América Latina en perspectiva atlántica”. Estudios Ibero-Americanos 36, n.o 2 (2010): 153-178. https://www.redalyc.org/pdf/1346/134618607003.pdf (04/09/2021).

Romo López, Alejandra. La tutoría: Una estrategia innovadora en el marco de los programas de atención a estudiantes. México: Dirección de Medios Editoriales -

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, ANUIES, 2011. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/libros/Libro225.pdf (24/09/2021).

Schara, Julio César. “La Universidad Clásica Medieval, origen de la Universidad Latinoamericana”. Reencuentro, n.o 45 (2006): 1-21 https://www.redalyc.org/pdf/340/34004511.pdf (25/11/2021).

Secretaría de Educación Pública. Programa Nacional de Educación 2001-2006. México: SEP, 2001 http://planeacion.uaemex.mx/InfBasCon/2001-2006.pdf (11/01/2022).

Secretaría de Educación Pública. Programa Sectorial de Educación 2020-2024. México: SEP, 2020. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/planeacion/mediano_plazo/pse_2020_2024.pdf (13/01/2022).

Serrano, José Manuel y Rosa María Pons Parra. “El Constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación”. Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE) 13, n.o 1 (2011) https://redie.uabc.mx/redie/article/view/268/708 (02/02/2022).

Tünnermann Bernheim, Carlos. “El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes”. Universidades, n.o 48 (2011): 21-32. https://www.redalyc.org/pdf/373/37319199005.pdf (10/02/2022).

Universidad Autónoma Metropolitana. “Programa Institucional de Tutorías”. UAM-AZC, 2020. https://azc.uam.mx/docs/coords/docencia/ProgramaInstitucionalTutorias_PIT.pdf (29/01/2022).

Universidad de Bolonia. “Nove secoli di storia”: https://www.unibo.it/en/university/who-we-are/our-history/nine-centuries-of-

history/nine-centuries-of-history (26/11/2021).

Universidad de Oxford, “History”: https://www.ox.ac.uk/about/organisation/history (24/11/2021).

Universidad de París 1 Panthéon-Sorbonne. “Présentation”: https://www.pantheonsorbonne.fr/ (26/11/2021).

Universidad Nacional Autónoma de México. “1945, nueva Ley Orgánica. Recupera la Universidad su carácter de Nacional”. Gaceta UNAM, Suplemento especial, n.o 15 (2019): 1-4. https://www.gaceta.unam.mx/index/wp-content/uploads/2019/07/suplemento-autonomia-15.pdf (11/01/2022).

Universidad Nacional Autónoma de México – Escuela Nacional de Estudios Superiores, Unidad Mérida. “Programa Institucional de Tutorías”. México: UNAM, 2019 https://tutoria.unam.mx/sites/default/files/archivos/documentos/pit/PIT_ENES%20Merida_Publico.pdf (29/01/2022).

Universidad Nacional Autónoma de México – Facultad de Filosofía y Letras. “Plan de Acción Tutorial 2020-2021”. UNAM-SIT, 2020. http://ctutorias.filos.unam.mx/wp-content/uploads/2021/08/PAT_FFyL_2020_2021.pdf (01/10/2021).

Universidad Nacional Autónoma de México. “Cronología Histórica de la UNAM”. UNAM, 2021a https://www.unam.mx/acerca-de-la-unam/unam-en-el-tiempo/cronologia-historica-de-la-unam (29/11/2021).

Universidad Nacional Autónoma de México. “Series estadísticas UNAM 2020-2021. Portal de Estadística Universitaria”. UNAM, 2021b. https://www.estadistica.unam.mx/series_inst/index.php (10/01/2022).

Venegas Renauld, María Eugenia. “El Renacimiento: Un contexto para el surgimiento del concepto pedagógico ´formación´”. Revista Educación 28, n.o 1 (2004): 27-37. file:///C:/Users/jade_/Downloads/2818-Texto%20del%20art%C3%ADculo-35581-1-10-20141205.pdf (18/01/2022).

Published

2022-07-26

How to Cite

Navarrete-Cazales, Z., & Tomé López, J. (2022). Tutoring in higher education. A historical approach. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 24(39), 209–230. https://doi.org/10.19053/01227238.13989

Metrics