Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Contributions of research to the advances in moral education

Abstract

Objective: This article presents a review of research perspectives that have become referents for the moral formation of citizens.

Originality/contribution: the debate is enriched through a different reflection. It analyzes the advances in moral education based on the different research approaches whose development, in this field, began in the early 20th century. Some of them are as follows: personal internalization of behavior, the adaptation of individuals to social norms, autonomous construction of moral reasoning, and social learning as a source of moral education.

Method: The study is based on the analysis of the existing literature, alternating between research advances in the moral field and the epistemological development of the concepts of this dimension.

Strategies/information collection: The process consists of three stages: identification of research that has contributed to the theory of moral education, categorization by lines of research based on the similarity between approaches, and analysis of each approach.

Conclusions: Four research approaches in moral education are identified: internalization of behavior, adaptation of the person to social norms, autonomous construction, and social learning. The first two with a focus on the heteronomous assumption of behavioral patterns, and the other two on the autonomy of individuals in interaction with the social context.

Keywords

Moral development, citizenship education, ethics, moral education, social research.

PDF (Español)

Author Biography

Basilio Florentino Morillo

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Barcelona. Profesor adjunto de las escuelas de Filosofía y Gestión Educativa de la Universidad Autónoma de Santo Domingo (UASD) y director docente del Ministerio de Educación de la República Dominicana. Correó electrónico:  basilio_f@hotmail.com


References

  1. Antes, Richard L. y Mary Lois Nardini. "Another View of School Reform: Values and Ethics Restored". Counseling and Values 38, n.o 3 (1994): 215-122.
  2. https://doi.org/10.1002/j.2161-007X.1994.tb00839.x DOI: https://doi.org/10.1002/j.2161-007X.1994.tb00839.x
  3. Apple, Michael W. y James A. Beane, compiladores. Escuelas democráticas. Madrid: Morata, 1997.
  4. Araújo Alonso, Miguel. "Fundamentos del análisis crítico: concepto de validez y condiciones básicas para el análisis". Medwave 12, n.o 1 (2012). (3/10/2019).
  5. https://doi.org/10.5867/medwave.2012.01.5293 DOI: https://doi.org/10.5867/medwave.2012.01.5293
  6. Bandura, Albert y Richard H. Walters. Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid: Alianza Editorial, 1974. http://www.soyanalistaconductual.org/aprendizaje_social_desarrollo_de_la_personaliad_albert_bandura_richard_h_walters.pdf (10/9/2019).
  7. Barabas, Alicia. "Multiculturalismo, pluralismo cultural e interculturalidad en el contexto de América Latina: la presencia de los pueblos originarios", Configurações, n.o 14 (2014): 11-24. 2219
  8. https://doi.org/10.4000/configuracoes.2219 DOI: https://doi.org/10.4000/configuracoes.2219
  9. Bauman, Zygmunt. Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa, 2005.
  10. Berkowitz, Marvin W. "Educar la persona moral en su totalidad". Revista Iberoamericana de Educación, n.o 8 (1995): 73-102.
  11. https://doi.org/10.35362/rie801188 DOI: https://doi.org/10.35362/rie801188
  12. Bunes Portillo, Micaela, Juan Calzón Álvarez, Iciar Elexpuru Abizuri, Luis Tomás Fañanas Torralba, Mercedes Muñoz-Repiso Izaguirre y Javier Manuel Valle López. Los valores en la L.O.G.S.E. Un análisis de documentos a través de la metodología de Hall-Tonna. Bilbao: I. C. E./Universidad de Deusto, 1993.
  13. Buxarrais, María Rosa, Miquel Martínez, Josep Maria Puig y Jaume Trilla. Diseño y evaluación de programas de educación ética. Barcelona: Universidad de Barcelona / Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE), 1990.
  14. Caballero Ródenas, Miguel. "El profesorado ante la enseñanza de actitudes y valores en el marco de nuestro sistema educativo". Tesis de doctorado, Universidad de Murcia, 1993. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ tesis?codigo =134491 (8/10/2019).
  15. Camps, Victoria. Virtudes públicas. Madrid: Espasa Calpe, 1996.
  16. Carrillo, Isabel. "Educación moral y currículum. Una propuesta para el ciclo superior de primaria". Tesis de doctorado, Universidad de Barcelona, 1995. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo= 132017 (9/1/2020).
  17. Castellanos Suárez, José Alfredo. "La conformación del valor y el sujeto. Implicaciones de la polémica entre subjetivistas y objetivistas". Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas 1 (2015): 73-79. https://www.redalyc.org/pdf/2631/263139243010.pdf (25/10/2019).
  18. Castells, Manuel. La era de la información: Economía, sociedad y cultura, vol. I: La sociedad red. Madrid: Alianza Editorial, 1997.
  19. Cortina, Adela. Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza Editorial, 1997.
  20. Esteve Zarazaga, José Manuel. "Los problemas de la educación moral en nuestra sociedad contemporánea". En Evolución y perspectiva de la educación moral, editado por Juan Luis Fuentes, Madrid: Revista Española de Pedagogía, 2018, 113-121. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2018/01/Evoluci%C3%B3n-y-perspectivas-de-la-educaci%C3%B3n-moral-1.pdf (10/3/2020).
  21. Eysenck, Hans J. "The development of moral values in children, The contribution of learning theory". British Journal of Educational Psychology 30, n.o 1 (1960): 11-21.
  22. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1960.tb01516.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1960.tb01516.x
  23. Fabelo Corzo, José Ramón. Los valores y sus desafíos actuales. Buenos Aires: Libros en Red, 2004. https://www.researchgate.net/publication/309556348_Los_valores_y_sus_desafios_actuales (13/2/2020).
  24. Fasko, Daniel. "Critical Thinking and Moral Reasoning: Can You Have One Without the Other?". hen Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association. Nashville, TN: Educational Resources Information Center, 1994. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED391782.pdf (20/9/2019).
  25. Florentino, Basilio. Educación ética para el profesorado: formación inicial y permanente. Santo Domingo: Editora Búho, 2020.
  26. Frondizi, Risieri. ¿Qué son los valores? México: Fondo de Cultura Económica, 1958.
  27. Fuentes, Rodrigo, José Gamboa, Karina Morales, Noelia Retamal y Víctor San Martín. "Jean Piaget, aportes a la educación del desarrollo del juicio moral para el siglo XXI". Convergencia Educativa, n.o 1 (2012): 55-69. http://revistace.ucm.cl/issue/view/43 (23/9/2019).
  28. Gilligan, Carol. La moral y la teoría psicológica del desarrollo femenino. México: Fondo de Cultura Económica, 1985.
  29. Habermas, Jürgen. Conciencia moral y acción comunicativa. Barcelona: Ediciones Península, 1985.
  30. Hansen, David T. "The Moral is in the Practice", Teaching and Teacher Education 14, n.o 6 (1998): 643-655..
  31. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(98)00014-6 DOI: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(98)00014-6
  32. Hartshorne Hugh y Mark A. May. "Testing the knowledge of right and wrong", Religious Education 21, n.o 1 (1926): 63-76
  33. https://doi.org/10.1080/0034408260210116 DOI: https://doi.org/10.1080/0034408260210116
  34. Hersh, Richard, Joseph Reimer y Diana Paolitto. El crecimiento moral. De Piaget a Kohlberg. Madrid: Narcea, 1984.
  35. Kant, Immanuel. Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Madrid: Espasa Calpe, 1996.
  36. Kohlberg, Lawrence, F. Clark Power y Ann Higgins. La educación moral según Lawrence Kohlberg. Barcelona: Gedisa, 1997.
  37. Kuhmerker, Lisa. "Law in a Free Society: A Project of the Center for Civic Education". Journal Moral Education Forum 16, n.o 2 (1991): 31-34.
  38. Lissabet Rivero, José Luis. "Experiencia de la aplicación del método 'histórico-lógico' y la técnica cualitativa 'análisis de contenido' en una investigación educativa". Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores 5, n.o 1 (2017): 1-27. (25/9/2019).
  39. López Lloret, Jorge. "Adam Smith y la teoría social". Pensamiento 65, n.o 245 (2009): 485-501. https://idus.us.es/handle/11441/71905? (8/12/2019).
  40. Martín, María Jesús. "Diseño de un currículum de educación moral para niños y niñas de 8 a 10 años". Tesis de doctorado, Universidad de Barcelona, 1994.
  41. Meira Cartea, Pablo Ángel. "Problemas ambientales globales y educación ambiental: Una aproximación desde las representaciones sociales del cambio climático". Integra Educativa 6, n.o 3 (2013): 29-64, http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432013000300003&lng=es&tlng=es (20/5/2019).
  42. Mischel, Walter. "Toward a cognitive social learning reconceptualization of personality". Psychological Review 80, n.o 4 (1973): 252-283. https://doi.org/10.1037/h0035002 DOI: https://doi.org/10.1037/h0035002
  43. Navarro Granados, María. "Hacia una educación en valores que responda a los retos de la sociedad actual: el caso del CEIP Juan Ramón Jiménez". Cuestiones Pedagógicas, n.o 24 (2015): 11-24. https://institucional.us.es/revistas/cuestiones/ 24/02_24.pdf (3/3/2020).
  44. Paredes Labra, Joaquín. "Educación en valores y Nuevas Tecnologías en la formación de maestros". Tendencias Pedagógicas, n.o 8 (2003): 121-131. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1834/1943 (10/3/2020).
  45. Payá, Montserrat. Educación en valores para una sociedad abierta y plural: Aproximación conceptual. Bilbao: Desclée De Brouwer, 1997.
  46. Pérez Delgado, Esteban y Rafael García-Ros, compiladores. La psicología del desarrollo moral. Madrid: Siglo XXI, 1991.
  47. Piaget, Jean. El criterio moral en el niño. Barcelona: Ediciones Martínez Roca, 1984. https://www.nodo50.org/filosofem/IMG/pdf/piage_el _criterio_moral_en_el_nino.pdf (20/7/2019).
  48. Prensky, Marc. Nativos e Inmigrantes Digitales. Madrid: Institución Educativa SEK, 2010. https://skat.ihmc.us/rid=1RK88K5LN-44P1MC-2WQZ/Prensky-NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20(SEK).pdf (28/3/2019).
  49. Puig, Josep M. y Miquel Martínez. Educación moral y democracia. Barcelona: Laertes, 1989.
  50. Puig, Josep M.a. La construcción de la personalidad moral. Barcelona: Paidós, 1996.
  51. Ryan, Kevin y Thomas Lickona. "Character Development: The Challenge and the Model". En Character development in schools and beyond, editado por K. Ryan y G. F. McLean. Washington, D. C: The Council for Research in Values and Philosophy, 1987, 3-28. https://psycnet.apa.org/record/1988-97216-001 (25/10/2019).
  52. Sears, Robert, Eleanor Maccoby y Harry Levin. Patterns of child rearing. Row, Peterson and Co., 1957.
  53. Selman, Robert L. y Diane F. Byrne. "A Structural-Developmental Analysis of Levels of Role Taking in Middle Childhood". Child Development 45, n.o 3 (1974): 803-806.
  54. https://doi.org/10.2307/1127850 DOI: https://doi.org/10.2307/1127850
  55. Sequera T., Nahir J. "Subjetividad y Objetividad del Valor", Comunidad y Salud 12, n.o 1 (2014): 64-68. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1690-32932014000100009&lng=es (28/10/2019).
  56. Sharp, Pat Tipton y Randy M. Wood. "Morals / Values: A Review of Selected Third and Fifth Grade Reading and Social Studies Texts". Texas Reading Report 16, n.o 4 (1994): 6-7. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED370073.pdf (3/10/2019).
  57. Skinner, Burrhus Frederic. Tecnología de la enseñanza. Barcelona: Editorial Labor, 1970. http://www.conductitlan.org.mx/02_bfskinner/skinner/3.%20b_f_skinner_tecnologia_de_la_ensenanza.pdf (25/10/2019).
  58. Stevenson, Leslie. Siete Teorías de la naturaleza humana. Madrid: Cátedra, 1974.
  59. Turiel, Elliot. "Dominios y categorías en el desarrollo cognitivo y social". En El mundo social en la mente infantil, editado por Elliot Turiel, Ileana Enesco Arana y José Luis Linaza Iglesias. Madrid: Alianza Editorial, 1989, 37-70.
  60. Veugelers, Wiel. "Teaching and Learning on Moral Dilemmas". En Annual Meeting of the American Educational Research Association. Chicago, IL: Educational Resources Information Center, 1997. https://eric.ed.gov/?id=ED407397 (22/1/2020).

Downloads

Download data is not yet available.