Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Education actions in emergencies during the armed conflict and the pandemic, case: San José del Guaviare 2002 – 2021

Abstract

Objective: To analyze practices of Education in Emergencies carried out by national organizations such as the Ministry of National Education and international organizations such as UNESCO, Save the Children, the Inter-agency Network for Education in Emergency Situations, as well as by teachers during the 2002-2018 period of the Colombian armed conflict.

 

Originality/ contribution:  the approach to Education in Emergencies in the period of conflict and post-agreement (2016-2018), and the impact of the pandemic to contextualize the present time. Although it is not in the temporal estimation, it is offered as a contribution to other forms of Education in Emergencies different from those arising from the armed conflict and which may be useful for the development of educational programs in the post-agreement time. 

 

Method: the research is based on the qualitative paradigm, epistemologically grounded on the Gadamerian hermeneutic historical model, as well as on the documentary and phenomenological models.

 

Strategies/information collection: life stories of teachers from San José del Guaviare are used for the hermeneutic interpretation. These stories were collected and analyzed through interviews, review of archives and compilations of anecdotes published by teachers of the educational community of Guaviare since the beginning of the 21st century.

 

Conclusions: according to the analysis of the answers obtained in the interviews and taking into account the Gadamerian perspective, it is concluded that the experience of Education in Emergencies, carried out in Guaviare, favorably impacted and supported resilient populations in the region.

Keywords

School, internal armed conflict, education in emergencies, human rights, education in times of pandemic

PDF (Español)

Author Biography

Gustavo Antonio Zuluaga Trujillo

Doctorando en Ciencias de la Educación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (Uptc), Tunja. Magíster en Educación de la Universidad Santo Tomás de Bogotá. Especialista en Ética y Pedagogía de la Fundación Universitaria Juan de Castellanos de Tunja. Rector de la Institución Educativa Técnica José Cayetano Vásquez de Ciénega (Boyacá). Grupo de Investigación Historia y prospectiva de la Universidad Latinoamericana (HISULA). gustavosiglo21@gmail.com

 

 


References

  1. Alcaldía Mayor de Bogotá. Secretaría de Educación. “Estudiar en casa plantea desafíos para padres e hijos”, 14 de abril de 2020. https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/node/7387.
  2. Banco Mundial. Una guía del Banco Mundial. Bogotá: Mayol Ediciones, 2008.
  3. Castro, Ricardo. “La pandemia, una oportunidad para innovar en la escuela”. Revista Colegio, edición 93 (2020). https://revistacolegio.com/la-pandemia-una-oportunidad-para-innovar-en-la-escuela/
  4. Centro Nacional de Memoria Histórica. Guerrilla y población civil. Trayectoria de las FARC 1949-2013. Bogotá: CNMH, 2014.
  5. Comité Internacional de la Cruz Roja. “¿Cuál es la definición de ‘conflicto armado’ según el derecho internacional humanitario?
  6. Documento de opinión, marzo de 2008.
  7. De la Torre, Saturnino. Altas Capacidades de Gipuzkoa, “ALCAGI”. www.alcagi.org, 2009. http://www.alcagi.org/SaturninodelaTorre_resennalibro_creatividad_aplicada.pdf (25/10/2017).
  8. Departamento Nacional de Planeación. Plan Nacional de Desarrollo 2002–2006. Hacia un Estado Comunitario. Bogotá: DNP, 2003.
  9. e-Learning Masters. “¿Sabes qué es el Cloud Learning?”, 14 de diciembre de 2018. http://elearningmasters.galileo.edu/2018/12/14/que-es-el-cloud-learning/ (13 de abril, 2021).
  10. Entrevista a Daniel Cahen, Noticias Caracol TV, Bogotá, 15 de agosto de 2017.
  11. Gaitán Mahecha, Bernardo. “Temas para pensar en el posconflicto”. Revista Javeriana 54, n.o 1304 (2015): 5.
  12. García, Claudia Pilar, Manuel González y Fernando Arias, coordinadores. Escuela y conflicto armado: De bien protegido a espacio protector. Aportes psicosociales para enfrentar las violaciones de los DH y DIH. Bogotá: Fundación Dos Mundos, 2009.
  13. Grupo de Memoria Histórica. ¡BASTA YA! Colombia: memorias de guerra y dignidad. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia, 2014.
  14. Guerrero Mosquera, Andrea. “Los conflictos en Colombia vistos a través de la obra de Otto Morales Benitez”. En Conflicto: ¿motor o freno del desarrollo?, compilado por Olympo Morales Benítez y
  15. Carlos Patricio Eastman Barona. Pereira: Fundación Universitaria del Área Andina, 2010, 65-89.
  16. Gómez, Gómez Sonia. «Posconflicto o poscacuerdo.» EL TIEMPO, 16 de Julio de 2016. DOI: https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.16-num.16-2016-1425
  17. Infante Márquez, Armando. “El papel de la educación en situaciones de posconflicto: estrategias y recomendaciones”. Hallazgos, n.o 21 (2009): 223-245.
  18. López Rivas, Oscar Hugo. Historias de Vida. Tunja: Doctorado en Ciencias de la Educación, Rudecolombia Cade Uptc, 2015.
  19. Marquardt, Bernd, Mariela Inés Sánchez y José Martínez, editores. Paz territorial y paz pedagógica en Colombia. Revisión de tres años de posacuerdo en una sociedad dividida, con un enfoque particular en el departamento del Meta Bogotá: Grupo Editorial Ibáñez, 2019.
  20. Ministerio de Educación Nacional. “Estándares educativos”, 15 de marzo de 2008. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-79409.html (14 de abril, 2021).
  21. Ministerio de Educación Nacional. Grupo Gestor de Educación en Situaciones de Educación en Emergencia. Bogotá: MEN, 2008.
  22. Grupo de Articulación Interna para la Política de Víctimas del
  23. Conflicto Armado (GAPV). Enfoque diferencial para pueblos y comunidades indígenas víctimas. Bogotá: Ministerio del Interior, 2017.
  24. Mora García, José Pascual. “La maestría de Historia de la Educación para la Paz, los Derechos Humanos y la Educación y la Educación en Emergencias: Una experiencia académica y humanitaria en la ULA-Táchira”. Heurística, n.º 17 (2014): 291-308.
  25. Mora García, José Pascual. “La paz transmoderna” (Una reflexión en el marco del Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad de Cundinamarca)”. Heurística, n.º 22 (2019): 437-447. https://doi.org/10.22267/rhec.192222.51 DOI: https://doi.org/10.22267/rhec.192222.51
  26. Mora García, José Pascual y Omar Pérez Díaz. “Propuesta interdisciplinaria de maestría en educación mención: Cultura de paz, derechos humanos (DDHH) y educación en emergencia (EeE) en la Universidad de Los Andes-Táchira, núcleo ‘Dr. Pedro Rincón
  27. Gutiérrez’”. Heurística, n.o 15 (2012): 172-189.
  28. Muñoz, Vernor. “El derecho a la educación en situaciones de emergencia”. Razones y Emociones, n.o 19 (2008): 8-11.
  29. Olano García, Hernán Alejandro. “Del conflicto al posacuerdo”.
  30. Revista de la Academia Colombiana de Jurisprudencia, n.o 359 (2015): 189-229.
  31. Otero, Marlén. “Trataron diversos asuntos en coloquio internacional sobre la paz”, Oficina de Prensa ULA, 12 de abril de 2013.
  32. Pécaut, Daniel. Crónica de cuatro décadas de política colombiana. Bogotá: Grupo Editorial Norma, 2006.
  33. Presidencia de la República y FARC-EP. Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera. Bogotá: Ministerio de Cultura-Biblioteca Nacional de Colombia , 2016.
  34. Real Academia Española. Diccionario de la lengua española, 23.a ed. (versión en línea). https://dle.rae.es.
  35. Red Interinstitucional para la Educación en Situaciones de Emergencia (INEE). Normas mínimas para la Educación en Situaciones de Emergencia, crisis crónica y reconstrucción temprana. Asunción: INEE, 2004.
  36. Red Interinstitucional para la Educación en Situaciones de Emergencia (INEE). “Educación en situaciones de emergencia”. En Glosario de EeE. https://inee.org/es/glosario-EeE (14 de abril, 2021).
  37. Suescún, Monroy Armando. La guerra de setenta años. El conflicto armado colombiano 1946-2016. Tunja: Búhos Editores, 2021.
  38. Talbot, Christopher. “Estudios recientes y vacíos de la educación actual”. Migraciones Forzadas, n.o 22 (2005): 5-6.
  39. Triplehorn, Carl. Education. Care & Protection of Children in Emergencies. A Field Guide. Connecticut: Save the Children Federation, 2001.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.