Reconfiguration of knowledge: Academic experience of university reforms at the UTP 1980-1994
Abstract
Objective: Explore the change experienced in Colombian higher education since the eighties, specifically through analyzing the practical application of Decree Law 80/1980 at regional and local levels. The main objective is to fill a gap in existing knowledge about the impact of this decree on educational institutions, highlighting its influence on university daily life.
Originality or Contribution:
It focuses on a little-explored aspect of university reform in Colombia, focusing on the regional and local experience of the Universidad Tecnológica de Pereira. The aim is to provide a complete perspective on institutional development and the effects on the different university strata, thus contributing to the existing knowledge on the reforms of the eighties and nineties.
Method: The research method is historical and is based on the analysis and contrast of primary sources, using the institutional archives of the Universidad Tecnológica de Pereira. Documents from the Higher and Academic Councils and testimonies from teachers and administrative staff were also analyzed. This approach allows institutional development to be contrasted with the experience of the different levels regarding the changes introduced by Decree Law 80/1980.
Information Collection Strategy: Information collection strategies focus on detailed analysis of institutional documents and testimonials. The aim was to obtain a complete perspective on the implementation of the reforms, the Universidad Tecnológica de Pereira works here as a representative case study of the regional university experience during the period studied.
Conclusions: The conclusions offer an opportunity to reflect on how the university reforms of the eighties and nineties, framed by Decree-Law 80/1980, gave a neoliberal character to everyday university life. The impacts on management, faculty, and student life are emphasized, using the UTP experience as a prism for understanding these changes in higher education.
Keywords
Higher education, Colombia, reforms, Universidad Tecnológica de Pereira
Author Biography
Natalia Agudelo Castañeda
Natalia Agudelo Castañeda
Licenciada en Comunicación e Informática Educativa, Magíster en Historia de la Universidad Tecnológica de Pereira y Candidata a Doctora en Historia de la Universidad Industrial de Santander. Integrante del Grupo de Investigación en Políticas, Sociabilidades y Representaciones Histórico-educativas.
Jhon Jaime Correa Ramírez
Jhon Jaime Correa Ramírez
Docente Titular de la Universidad Tecnológica de Pereira, Risaralda Colombia. Doctor en Ciencias de la Educación Área Pensamiento Educativo y Comunicación de Rudecolombia de la UTP. Magíster en Ciencia Política y Especialista en Gestión y Promoción Cultural de la Universidad de Antioquia. Historiador de la Universidad Nacional de Colombia sede Medellín. Codirector del Grupo de Investigación Políticas, Sociabilidades y Representaciones Histórico-educativas. https://orcid.org/0000-0002-1741-6534
Edwin Mauricio López García
Edwin Mauricio López García
Licenciado en Etnoeducación y Desarrollo Comunitario y Magíster (c) en Historia de la Universidad Tecnológica de Pereira. Integrante del Grupo de investigación en Políticas, Sociabilidades y Representaciones Histórico-Educativas. https://orcid.org/0000-0002-1280-9072
References
- Fuente
- Archivo institucional UTP
- Consejo Académico UTP. Acuerdos 1984-1999.
- Consejo Superior UTP. Acuerdos 1984-1999.
- Universidad Tecnológica de Pereira. Boletín estadístico UTP 1991, 1993, 1999. Pereira: UTP.
- Fuentes periódicas
- El Tiempo [Bogotá].
- Leyes y Normas.
- Decreto No. 80 del 22 de enero de 1980. Por el cual se organiza el sistema de educación post-secundaria, en: Diario Oficial, No. 35465, 26 de febrero de 1980.
- Decreto No. 1444 de 1992, en: Diario Oficial Año CXXVIII. N. 40568. 3, septiembre, 1992.
- Plan de integración social (1978-1982) - Julio César Turbay, Capítulo IX, La nueva política social. Acceso el 10 de agosto de 2022, https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/Turbay_Polits_Programas_Sociales.pdf
- Entrevistas
- Gabriel Jaime Cardona (ingeniero mecánico y exrector UTP), en conversación con los autores, 11 de marzo de 2020.
- Gloria Obregón de Mora (licenciada en Matemáticas de la Universidad Pedagógica Nacional y docente jubilada de la Facultad de Ciencias Básicas UTP), en conversación con los autores, 27 de agosto de 2020.
- María Teresa de la Cuesta (docente jubilada y exdecana de la Facultad de Bellas Artes y Humanidades), en conversación con los autores, 3 de marzo de 2020.
- Morelia Pabón Patiño (docente jubilada de la Facultad de Ciencias de la Educación UTP), en conversación con los autores, 12 de agosto de 2020.
- Reinaldo Marín Betancourt (tecnólogo químico, licenciado en Educación UTP y decano de la Facultad de Tecnologías UTP), en conversación con los autores, 17 de abril de 2020.
- Virginia Aristizábal (docente jubilada de la Facultad de Ciencias de la Educación), en conversación con los autores, 7 de octubre de 2020.
- Referencias Bibliográficas
- Acevedo Tarazona, Álvaro. “Educación, Reformas y movimientos universitarios en Colombia: Apuestas y Frustraciones por un proyecto modernizador en el siglo XX”. Revista de Estudios Sociales, n° 53 (2015): 102-111. https://doi.org/10.7440/res53.2015.08.
- Aldana Valdés, Eduardo., et al. Colombia: al filo de la oportunidad. Misión Ciencia, Educación y Desarrollo. Tomo I. Bogotá: Tercer Mundo Editores – Colciencias – Presidencia de la República de Colombia, 1996.
- Atcon, Rudolph. La universidad latinoamericana: clave para un enfoque conjunto del desarrollo coordinado social, económico y educativo en América Latina. Revista Eco VII (1963).
- Correa Ramírez, Jhon Jaime, Anderson Paul Gil Pérez y Adriana Delgado Caicedo. «Movilización y protesta estudiantil y profesoral en la Universidad Tecnológica de Pereira (UTP), 1961-2011». En ¡A estudiar, a luchar! Movimientos estudiantiles en Colombia y México: siglos XIX y XX. Coordinado por Álvaro Acevedo Tarazona,
- Sergio Sánchez Parra y Gabriel Samacá Alonso, 231-245. Culiacán: Universidad Autónoma de Sinaloa, 2014.
- Correa Ramírez, Jhon Jaime, Natalia Agudelo Castañeda y Anderson Pérez. Resignificando la historia de la Universidad Tecnológica de Pereira AJUTP: memorias que no se jubilan. Pereira: Editorial UTP, 2020.
- Correa Ramírez, Jhon Jaime, Natalia Agudelo Castañeda y Christian Javier Niño. Facultad de Ciencias de la Educación: 50 años en la construcción de un proyecto educativo para una nueva región. Pereira: Editorial Universidad Tecnológica de Pereira, 2018.
- Franco Arbeláez, Augusto. “La Reforma Universitaria Colombiana de 1980”. Revista Colombiana de Educación, n.º 5 (1980). https://doi.org/10.17227/01203916.5023.
- Gaviria Ríos, Mario Alberto. “La política y el desarrollo regional, el caso de Risaralda a partir del proceso de descentralización”. Revista Gestión y Región, 4 (2007): 67-90.
- Guzmán Aguilera, Clara. “La política científica colombiana desde 1990. Análisis en los planes de Desarrollo”. Cultura, Educación y Sociedad, 10 (2019): 149-166. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.10.1.2019.10
- Ocampo, José Fernando. Reforma Universitaria 1960- 1980. Bogotá: Centro de Investigación y educación popular CINEP, 1979.
- Osorio, Jhon Wilson., y Ossa Londoño, Jorge. Notas para la historia de la universidad colombiana, al cierre del siglo XX. Uni-Pluriversidad 1, 2 (2001): 9–18. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.12247.
- Soto Arango, Diana. Aproximación histórica a la universidad colombiana. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 7 (2005): 99-136. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2534