Initial pedagogical practices in the distance education modality. State of the art
Abstract
Objective: the purpose of this article was to approach the state of the art on the interrelation between initial pedagogical practice, teacher training and distance education, based on a literature review of the scientific production of the last eight years, based on the question: what aspects characterize the existing scientific production on initial pedagogical practices in the distance education modality?.
Originality: the study allowed consolidating a theoretical, practical and reflective background on teacher training from the distance education modality, where aspects such as professional identity, teaching vocation, reflective practice and professional development allow understanding the sense and meaning of pedagogical practice.
Method: systematic bibliographic review of scientific production having as central categories: initial pedagogical practice, distance education and teacher training, from the search, selection, analysis and synthesis to build a state of the question.
Strategies/information collection: an equation was created, the period from 2014 to 2022 was defined, databases were searched: Scopus, Publindex, Redalyc and Google Scholar, 123 documents were found, exclusion criteria were applied and a documentary corpus of 61 files was configured.
Conclusions: the article consolidates the following elements: 1) identification of documentary corpus, 2) analysis of theoretical trends, 3) methodological guidelines implemented. As a result, the need to understand the sense and meaning of initial pedagogical practices in initial training in distance education in a Bachelor's degree program in Colombia is evidenced.
Keywords
práctica pedagógica, formación de docente, educación a distancia, elección profesional.
Author Biography
Luz Mayelly Romero Agudelo
Licenciada en Ciencias de la Educación, Psicopedagogía UPTC, especialista en Gerencia Educacional UPTC, magíster en Educación ITEMS México. Docente investigadora Facultad de Estudios a Distancia UPTC e integrante del Grupo de Investigación SIEK. luz.romero@uptc.edu.co, https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000452343
References
- Acosta Marroquín, Nadia Paola. Formación de maestros en educación infantil: Revisión de tendencias investigativas. Pedagogía y Saberes, n.° 53 (2020): 83-96. https://doi.org/10.17227/pys.num53-10402 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num53-10402
- Aguirre-Canales, Vilma, Julia Gamarra-Vásquez, Nelly Lira-Seguín y Wilfredo Carcausto. La formación continua de los docentes de educación básica infantil en américa latina: Una revisión sistemática. Investigación Valdizana 15 n.° 2 (2021): 101-111. DOI: https://doi.org/10.33554/riv.15.2.890
- Álvarez-Álvarez, C. Teoría frente a práctica educativa: Algunos problemas y propuestas de solución. Perfiles Educativos 37 n.° 148 (2015): 172-190. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pe.2015.11.014
- Bastías-Bastías, L. S. y C. Iturra-Herrera. La formación inicial docente en Chile: Una revisión bibliográfica sobre su implementación y logros. Revista Electrónica Educare 26 n.° 1 (2022): 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.13 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.26-1.13
- Bolívar Osorio, Rosa María. Investigar la práctica pedagógica en la formación inicial de maestros. Pedagogía y Saberes, n.° 51(2019): 9-22. https://doi.org/10.17227/pys.num51-2881 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num51-2881
- Bravo Gallegos, José Saúl. "Las prácticas pedagógicas que realizan los asistentes de la educación, durante los recreos en los patios de escuelas públicas básicas de Valparaíso, y su relevancia en la gestión de la convivencia". Tesis Doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona, 2015. https://ddd.uab.cat/record/166073
- Bravo Muñoz, J. O. "La práctica pedagógica investigativa en las escuelas normales superiores del norte del departamento de Nariño". Tesis Doctoral, Universidad de Nariño, 2018.
- Castillo Gutiérrez, María Consuelo y Pablo García Sandoval. La práctica pedagógica, un espacio de reflexión en la formación docente. Rastros y Rostros del Saber 2 n.° 1 (2019): 74-86. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9268
- Castro Rodríguez, E. "Significados de las fracciones en las matemáticas escolares y formación inicial de maestros". Tesis Doctoral, Universidad de Granada, 2015. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=57545
- Chaves Torres, Anívar. La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Academia y Virtualidad, 10 n.° 1 (2017): 23-41. https://doi.org/10.18359/ravi.2241 DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.2241
- Colomo, Ernesto y Vicente Gabarda. ¿Qué tipo de docentes tutorizan las prácticas de los futuros maestros de primaria? REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17 n.° 3 (2019): 59-78. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.004
- Escudero Muñoz, J. M., M. T. González González y M. J. Rodríguez Entrena. Los contenidos de la formación continuada del profesorado: ¿qué docentes se están formando? Educación XX1, 21 n.° 1 (2018): 157-180. https://doi.org/10.5944/educxx1.20183 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.20183
- Hennig Manzuol, Cristina y Ana Escofet Roig. Construcción de conocimiento en educación virtual: Nuevos roles, nuevos cambios. RED. Revista de Educación a Distancia, n.° 45 (2015): 1-10. DOI: https://doi.org/10.6018/red/45/hennig
- Herrera González, José Darío y Ángela Martínez Ruiz. El saber pedagógico como saber práctico. Pedagogía y Saberes, n.° 49 (2018): 9-26. https://doi.org/10.17227/pys.num49-8167 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num49-8167
- Ibaceta Vergara, C. P. y C. F. Villanueva Morales. Entornos virtuales de aprendizaje: variables que inciden en las prácticas pedagógicas de docentes de enseñanza básica en el contexto chileno. Perspectiva Educacional, 60 n.° 3 (2021): 132-158. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.60-Iss.3-Art.1235 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.60-Iss.3-Art.1235
- Jiménez-Quintero, Ana. Sistematización de prácticas pedagógicas significativas en la carrera de licenciatura en educación infantil. Formación Universitaria, 13 n.° 4 (2020): 69-80. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000400069 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000400069
- Leal Leal, G. A., K. L. Leal Leal y A. A. Suárez Gamboa. Reflexión docente sobre sus prácticas: Una mirada praxeológica a su saber pedagógico. Saber, Ciencia y Libertad, 17 n.° 1 (2022): 378-397. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.8565 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.8565
- León Urquijo, A. P., O. L. García Jiménez y D. B. Rendón Lara. Investigaciones sobre prácticas pedagógicas de maestros en formación de instituciones de educación superior. Espacios, 39 n.° 53 (2018): 7. https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-07.pdf
- Malagón Plata, L. A., L. H. Rodríguez Rodríguez y J. J. Ñáñez Rodríguez. Prácticas pedagógicas y educación a distancia. Ibagué: Sello Editorial Universidad del Tolima, 2019. https://repository.ut.edu.co/entities/publication/ebcfb243-e66e-41e7-993c-22f6f5ea1a7c
- Martínez-Maldonado, P., C. Armengol Asparó, J. L. Muñoz Moreno, P. Martínez-Maldonado, C. Armengol Asparó y J. L. Muñoz Moreno. Interacciones en el aula desde prácticas pedagógicas efectivas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18 n.° 36 (2019): 55-74. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836martinez13 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20191836martinez13
- Moreno Civantos, Alicia. Formación inicial del futuro profesorado de educación primaria. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 4 n.° 2 (2018). https://doi.org/10.17561/riai.v4.n2.13 DOI: https://doi.org/10.17561/riai.v4.n2.13
- Moreno Vizcaíno, Gloria Liliana. Formación inicial de docentes a distancia en Colombia, sus medios y mediaciones pedagógicas (1999-2010). Innovación Educativa, 11 n.° 57 (2011): 169-176.
- Moreno Vizcaíno, Gloria Liliana. Formación inicial de docentes a distancia dentro del campo de la educación en Colombia. Actualidades Investigativas en Educación, 14 n.° 2 (2014): 616-635. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v14i2.14834
- Moreno Vizcaíno, Gloria Liliana. Formación inicial de docentes en metodología a distancia en Colombia. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 7 n.° 2 (2015): 114-129. https://doi.org/10.11600/21450366.7.2aletheia.114.129 DOI: https://doi.org/10.11600/21450366.7.2aletheia.114.129
- Moreno Vizcaíno, Gloria Liliana. "Formación inicial de docentes en metodología a distancia en Colombia". Tesis Doctoral, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2016. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/2638/MorenoVizcainoGloriaLiliana2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Moreno Vizcaíno, Gloria Liliana. Formación inicial de docentes en metodología a distancia en Colombia. Programa Incentiva 2021. Bogotá: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico IDEP, Alcaldía Mayor de Bogotá, 2022. https://repositorio.idep.edu.co/bitstream/handle/001/2608/14_Libro%20-%20Formacion%20Inicial%20de%20Docentes.pdf?sequence=1
- Muñoz Rojas, H. A. Mediaciones tecnológicas: nuevos escenarios de la práctica pedagógica. Praxis & Saber, 7 n.° 13 (2016): 199-221. https://doi.org/10.19053/22160159.4172 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.4172
- Noguera-Ramírez, Carlos Ernesto y Dora Lilia Marín-Díaz. Saberes, normas y sujetos: cuestiones sobre la práctica pedagógica 1. Educar em Revista, n.° 66 (2017): 37-56. https://doi.org/10.1590/0104-4060.53866 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.53866
- Osorio Cárdenas, Andrea M. El desarrollo profesional docente en educación básica primaria. Latinoamericana de Estudios Educativos, 12 n.° 1 (2016): 39-52.
- Pabón Meneses, Carlos Alberto. "Construcción de saber pedagógico en profesores universitarios a través de la reflexión y la transformación de sus prácticas docentes: una comprensión biográfica narrativa". Tesis Doctoral, Universidad Católica de Manizales, 2020.
- Parra Bernal, L. R., M. I. Menjura Escobar, L. E Pulgarín Puerta y M. M. Gutiérrez. Las prácticas pedagógicas. Una oportunidad para innovar en la educación. Latinoamericana de Estudios Educativos, 17 n.° 1 (2021): 70-94. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.5 DOI: https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.5
- Patiño Garzón, Luceli. La práctica pedagógica en la formación de docentes. Universidad y Sociedad, 2 n.° 1 (2010): 1-5.
- Pineda Rodríguez, Yheny Lorena y Yasaldez Eder Loaiza Zuluaga. Estado del arte de las prácticas pedagógicas de los maestros de las escuelas normales superiores y las facultades de educación. Praxis, 14 n.° 2 (2018): 265-285. https://doi.org/10.21676/23897856.2914 DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.2914
- Pinto-Santos, Alba Ruth y Adolfina Pérez Garcias. Gestión curricular y desarrollo de la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación a Distancia RED, 22 n. ° 69 (2022): 1-21. https://doi.org/10.6018/red.493551 DOI: https://doi.org/10.6018/red.493551
- Prats, E. La formación inicial docente entre profesionalismo y vías alternativas: mirada internacional. Bordón. Revista de Pedagogía, 68 n.° 2 (2016): 19-33. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68202 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68202
- Rincón Guevara, Jhenifer Mailec y Aurelia Patricia Quiñones Granados. Prácticas pedagógicas en el contexto de la cultura digital para generar aprendizajes significativos en los estudiantes. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 10 n.° 1 (2017): 9-32. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0001.01 DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0001.01
- Ríos Beltrán, Rafael. La práctica pedagógica como herramienta para historiar la pedagogía en Colombia. Pedagogía y Saberes, n.° 49 (2018): 27-40. https://doi.org/10.17227/pys.num49-8168 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num49-8168
- Rodríguez- Pérez, María V. Reflexión sobre las prácticas educativas que realizan los docentes universitarios: el caso de la Facultad de Educación de Uniminuto. Formación Universitaria, 12 n.° 1 (2019): 109-120. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000100109 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000100109
- Rojas Mesa, J. E. "Educación virtual: del discurso teórico a las prácticas pedagógicas en la educación superior colombiana". Tesis Doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2013.
- Rojas Quitian, Marta. Las prácticas pedagógicas en la formación inicial de profesores. Análisis desde la perspectiva de la construcción del conocimiento profesional del profesor de ciencias. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n.° Extra (2014). https://doi.org/10.17227/01203916.3372 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.3372
- Sibaja Trejos, Z., N. Hernández Herrera y R. Granados Portuguez. Reinventando la práctica docente en la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica: una oportunidad de crecimiento profesional en tiempos de COVID-19. Innovaciones Educativas, 22 n.° Especial (2020): 129-142. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3245 DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3245
- Suckel Gajardo, M., D. Campos Saavedra, G. Sáez Núñez y G. Rodríguez Molina. Trayectorias educativas de profesores de primaria en formación y la construcción de saber pedagógico. Revista de estudios y experiencias en educación, 18 n.° 36 (2019): 117-133. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836suckel14 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20191836suckel14
- Tobón, Sergio, Jorge Eduardo Martínez, Eliseo Valdez y Tania Quiriz. Prácticas pedagógicas: análisis mediante la cartografía conceptual. Espacios, 39 n.° 53 (2018): 31. https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-31.html
- Vaillant, Denise Elena. Formación inicial del profesorado de educación secundaria en América Latina. Dilemas y desafíos. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23 n.° 3 (2019): 35-52. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9516 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9516
- Vaillant, Denise Elena y C. Rossel. Construcción de la profesión docente en América Latina: tendencias, temas y debates. Italia: Editorial San Marino, 2004.
- Valbuena-Duarte, S., M. A. Jiménez Ávila y W. Jiménez Ávila. Aportes de los actores de la práctica pedagógica al desarrollo de las competencias específicas en la licenciatura en matemática en formación virtual y presencial. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 14 n.° 2 (2021): 247-275. https://doi.org/10.15332/25005421.6114 DOI: https://doi.org/10.15332/25005421.6114
- Vanegas Ortega, C. y A. Fuentealba Jara. Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58 n.° 1 (2019): 115-138. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.58-Iss.1-Art.780
- Vezub, L. F. Los saberes docentes en la formación inicial. La perspectiva de los formadores. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL), 53 n.° 1 (2016): 1-14. https://doi.org/10.7764/PEL.53.1.2016.9 DOI: https://doi.org/10.7764/PEL.53.1.2016.9
- Villalba Gómez, Jairo y Manuel Losada Sierra. Educación virtual y distancia: pasado, presente y futuro en Colombia; una entrevista con Néstor Arboleda Toro en el marco de la FILBO, 2022. Academia y Virtualidad, 15 n.° 2 (2022): 9-11. https://doi.org/10.18359/ravi.6287 DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.6287
- Watts Fernández, Willinton. "Práctica pedagógica reflexiva: la acción colectiva para transformar la educación física en básica secundaria". Tesis Doctoral, Universidad Simón Bolívar, 2021. https://hdl.handle.net/20.500.12442/9211
- Zhang, Huimin. "La formación inicial del profesorado de educación primaria desde la perspectiva de las competencias profesionales docentes: visión supranacional y estudio comparado entre China y España". Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, 2018.