Affirmative actions for women in higher education in Guatemala
Abstract
Objective: the approach to gender equality in higher education in Guatemala has its own history, so this article aims to identify the affirmative actions and initiatives implemented at the Universidad San Carlos de Guatemala and the most representative factors that reflect the inclusion of women in the different areas of this institution.
Originality/contribution: the relevance of studying the most recent initiatives adopted by this state university regarding gender equality, including recommended measures during the COVID-19 pandemic, lies in the fact that state universities must comply with the commitments made to eradicate gender inequality, given that it is a scenario in which deep inequalities are still reproduced.
Method/Data collection: this is qualitative research. The documentary review was interpreted with a hermeneutic approach. The technique of reviewing and analyzing the sources was carried out considering the background of the integration of women into higher education, the most recent national and international situation, and the efforts reflected in institutional documents, as well as a retrospective statistical analysis of female enrollment.
Conclusions: it can be stated that at the Universidad San Carlos, the efforts made have not had enough influence to dismantle deep-rooted exclusion that prevents the equitable distribution of teaching, research, or senior management and decision-making positions within the university.
Keywords
Gender, inclusion, higher education
Author Biography
Rina Patricia Rouanet Guzmán de Núñez
Doctora Internacional en Historia y Estudios Humanísticos por la Universidad Pablo de Olavide, Sevilla España. Máster en Administración Educativa por la Universidad Del Valle de Guatemala. Especialista en Educación. Directora de Docencia Universidad Da Vinci de Guatemala. correo electronico: rinarouanet3@gmail.com
References
- Borrayo, Ana Patricia. En el trazo de mujeres. Historia de las precursoras en la educación superior. Universidad de San Carlos de Guatemala. Guatemala: Armar Editores, 2007.
- De León, Ingrid y Lucrecia Vicente. Propuesta para incorporar la perspectiva de género en el modelo educativo de la educación superior pública. Guatemala: USAC/DIGED, 2020.
- Dirección General de Investigación (DIGI)-USAC. “Compendio de Ensayos”. Guatemala, 2013.
- Dirección General de Investigación (DIGI). Indicadores del sistema de investigación de la USAC 2012-2014, 2019-2021. https://portal.digi.usac.edu.gt/indicadores-de-investigacion/
- Galicia, Patricia y Miriam Maldonado. Puntos de partida para incorporar el Enfoque de Género en la Docencia Universitaria. Guatemala: IMUSAC, 2006.
- Gómez, Daniela. “Los desafíos de la población indígena frente a la desigualdad estructural de la educación superior pública guatemalteca”. RECIE. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa 4, no 2 (2019): 921-930. https://doi.org/10.33010/recie.v4i2.432 DOI: https://doi.org/10.33010/recie.v4i2.432
- Instituto Nacional de Estadística. “Compendio Estadístico de Género 2015”. Guatemala, INE, 2016.
- Instituto Nacional de Estadística. “Encuesta Nacional de Empleo e Ingresos 2014”. Guatemala, INE, 2016. https://www.ine.gob.gt/sistema/uploads/2016/02/03/bwc7f6t7asbei4wmuexonr0oscpshkyb.pdf
- Instituto Nacional de Estadística. “Encuesta Nacional Economía e Ingresos”. Guatemala, INE, 2012. https://www.cepal.org/es/publicaciones/7156-guatemala-poblacion-desarrollo-un-diagnostico-sociodemografico.
- Instituto Nacional de Estadística. “Encuesta nacional de Empleo e Ingresos, 2019”. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ine.gob.gt/sistema/uploads/2020/08/13/2020081353830FopQpWf6BcBWj8taVS3Q3mRKxgDsvwPe.pdf (18 de octubre, 2022).
- Naciones Unidas. Conferencias, Medio ambiente y desarrollo sostenible, “Cumbre del Milenio”, 6 a 8 de septiembre de 2000. Nueva York: ONU, 2000. https://www.un.org/es/conferences/environment/newyork2000 (11 de septiembre, 2022).
- Naciones Unidas, “La igualdad de los géneros y los Objetivos de desarrollo del Milenio”; La potenciación de la mujer como clave para alcanzar los objetivos del Milenio, Nueva York, ONU, Departamento de Información Pública, 2003 https://www.un.org/es/events/women/iwd/2003/background.html
- Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). Informe sobre Desarrollo Humano 2005. Madrid: Ediciones Mundi-Prensa, 2005. https://issuu.com/indh_guatemala/docs/hdr05 (11 de septiembre, 2022).
- Rouanet Guzmán de Núñez, Rina Patricia. “Género, equidad y paz en Guatemala, 1996-2015”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23, n.o 36 (2021): 291-309. https://doi.org/10.19053/01227238.13170 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.13170
- Secretaría General de Planificación y Programación (SEGEPLAN). “Igualdad de género y empoderamiento de las mujeres en el marco del cumplimiento de los objetivos de desarrollo del milenio”. Guatemala: SEGEPLAN, 2010. http://www.segeplan.gob.gt/2.0/images/pdf/igualdad.pdf
- UNESCO. “Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XX: Visión y acción”. París: UN, 1998. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113878_spa
- UNESCO. “Mujeres y educación superior, cuestiones y perspectivas: debate temático”, en Conferencia mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. París, UNESCO, 1998.
- UNESCO/IESALC. Mujeres en la educación superior: ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género? (París: UNESCO/IESALC, 2021). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377183 (11 de septiembre, 2022).
- Universidad de San Carlos de Guatemala. “Política y Plan de Equidad de Género en la Educación Superior, 2006-2014”. Guatemala: USAC, 2008. http://plani.usac.edu.gt/wpcontent/uploads/2015/11/politica-y-plan-de-equidad-usac.pdf
- Universidad de San Carlos de Guatemala. Consejo Superior Universitario, Archivo institucional, Acta n.o 15-98, 1998.
- Universidad de San Carlos de Guatemala, Cuadros de estudiantes inscritos en los años 2016, 2017, por etnia y sexo. Departamento de Registro. Guatemala, 2018.
- Universidad de San Carlos de Guatemala, “Documento base. Programa de Universitario de Investigación en Estudios de Género, PUIEG”, Guatemala: DIGI, 2008. https://digi.usac.edu.gt/bvirtual/informes/puieg/Doc.BasePUIEG.pdf
- Universidad de San Carlos de Guatemala, Instituto Universitario de la Mujer: “Funciones”. Guatemala: USAC, 2017. http://iumusac.usac.edu.gt/?page_id=727
- Universidad de San Carlos de Guatemala, Consejo Superior Universitario. “Comunicado”. Guatemala: USAC, 2020.
- Urizar, Epifania Leticia, “Las mujeres académicas en la Universidad de San Carlos: vivencias y experiencias en la construcción de sus carreras”. Tesis de doctorado en Educación, Universidad de San Carlos de Guatemala, 2015, 65.