Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teachings and Social Resistance: The story of Segunda Paz Copete Murillo, an Afro Teacher

Abstract

Objective: The objective of this research is to analyze the pedagogical trajectory of Afro-descendant teacher Segunda Paz Copete Murillo, shedding light on her life story, confrontations, and resistance that impacted and transformed the local and regional socio-educational field in Bogotá during the second half of the 20th century.

Originality: We highlight the educational contributions of an Afro-descendant teacher in contexts of tension and exclusion.

Method/Information Collection Strategies: This research utilizes narratives and life stories of individuals who have influenced social and pedagogical transformations through their teaching leadership. The methodology involves content analysis combined with information collection strategies such as unstructured interviews and primary sources (school texts, legislation, photographs, minutes, among others). These sources enable the description of a series of events that facilitated changes in the context where the teacher worked, focusing on indicators such as pedagogical experiences, motivations, activism, achievements, contributions, tensions, and challenges.

Conclusions: This research contributes to the construction of historical-educational knowledge by exploring and documenting the life story of the teacher, providing insights into her contributions and the differences in educational contexts where she worked. The findings of the research demonstrate the influence of the trajectory of an Afro-descendant teacher in the transformation of local and regional pedagogical practices, highlighting innovative strategies and inclusive approaches.

Keywords

Educator, Afro-descendant, life story, exclusion

PDF (Español)

Author Biography

Marco Tulio Cárdenas Forero

Estudiante del Doctorado en Ciencias de la Educación RUDECOLOMBIA CADE UPTC. Magíster en Desarrollo Educativo y Social. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá, Colombia. Profesor Asociado Universidad del Tolima (IDEAD). Ibagué, Colombia. Grupo de investigación “Filosofía, Educación y Pedagogía” de la UPTC,  “Historia de las Disciplinas Escolares” de la Universidad del Tolima, 

 


References

  1. Agudelo Mejía, Nicole y María Camila Aldana Pico. “Evaluación docente: Relatos y narrativas de maestros en los colegios distritales de Bogotá D.C.”. Tesis de Licenciatura en Pedagogía infantil, Universidad Libre, Bogotá, 2019.
  2. Bayona-Rodríguez, Hernando y Luz Adriana Urrego-Reyes. “240 años de profesión docente en Colombia”. Educación y Ciudad 2, n.o 37 (2019): 15-26.
  3. Benito Martín, Bernardina. “Las relaciones interpersonales de los profesores en los centros educativos como fuente de satisfacción”. En Convergencia con Europa y cambio en la universidad: XI Conferencia de Sociología de la Educación, coordinado por Marta García, et al. Valencia, España: Editorial Germania, 2006, 218-219.
  4. Bonet-Morón, Jaime. “¿Por qué es pobre el Chocó?”. Documentos de trabajo sobre economía regional y urbana (Banco de la República), n.o 90 (2007): 1-64.
  5. Camayo Maca John E., Raúl Gutiérrez M., Alirio Pérez A. y Gloria Isaza. “Estrategias didácticas que fomentan la autonomía en los estudiantes adolescentes”. Tesis de maestría en Educación desde la diversidad, Universidad de Manizales, 2020.
  6. Carrizosa S., Mauricio. “El mercado de cigarrillos en Colombia: características y políticas”. Coyuntura Económica 34, n.o 2 (2004): 123-154.
  7. Corrales, Laura. “Se reportan al menos ocho temblores más en Chocó: ¿qué está pasando?”. Noticiero 90 Minutos, 29 de agosto, 2023. https://90minutos.co/colombia/se-reportan-8-temblores-mas-en-choco-que-esta-pasando-29-08-2023/
  8. D’Angelo Hernández, Ovidio. “Proyecto de vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social”. Revista Cubana de Psicología 17, n.o 3 (2000): 270-276.
  9. Fuentes Vásquez, Lya Y. “Políticas públicas dirigidas a las mujeres jefas de hogar en Colombia. 1990-1998”. Tesis de maestría en Estudios de género, mujer y desarrollo, en Universidad Nacional de Colombia, 1999.
  10. García-Rubiano, Mónica, Juan Vesga-Rodríguez y Carlos Gómez-Rada. Clima organizacional; Teoría y práctica. Bogotá: Editorial Universidad Católica de Colombia, 2021.
  11. Gómez, Yolanda. “El siglo XX, el gran giro que dio la salud en Colombia”, El Tiempo, Bogotá, 26 de abril, 2021. www.eltiempo.com/mas-contenido/el-siglo-xx-el-gran-giro-que-dio-la-salud-en-colombia-583846
  12. Hurtado M., Jhoan A., Lisneider Hinestroza C. “La participación democrática en Colombia: un derecho en evolución”. Justicia Juris 12, n.o 2 (2016): 59-76.
  13. Meneses Copete, Yeison A. “La etnoeducación afrocolombiana: Conceptos, trabas, patriarcado y sexismo. A propósito de los 20 años de la Ley General de Educación 115 de 1994”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 18, n.o 27 (2016): 35-66.
  14. Molina Roa, Nelson A. “Escritura de textos históricos subalternos: elementos teórico-metodológicos para narrar una historia de la educación en el Chocó desde la colonia hasta el siglo XIX”. Tesis de doctorado en Educación, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, 2021.
  15. Mosqueira Hurtado, Freddy. “El aprendizaje basado en problemas y la comprensión lectora en estudiantes de secundaria”. Tesis de maestría en Psicología Educativa, Universidad César Vallejo, Lima, 2017.
  16. Muñoz-Muñoz, Ángela y Myriam Ocaña de Castro. “Uso de estrategias metacognitivas para la comprensión textual”. Cuadernos de Lingüística Hispánica, n.o 29 (2017): 223-244.
  17. Parra Salazar, Mayra N. y Alexandra Urán Carmona. “Parentesco y precariedad en la minería de oro en el Chocó, Colombia”. Revista Mexicana de Sociología 80, n.o 4 (2018): 801-826.
  18. Semana. “La popular cartilla ‘Nacho’ da el salto a la era digital”. 19 de noviembre, 2022. https://www.semana.com/economia/empresas/articulo/la-popular-cartilla-nacho-da-el-salto-a-la-era-digital/202209.
  19. Semana. “La partería, una tradición del Chocó que se resiste a desaparecer”, 30 de noviembre, 2021. https://www.semana.com/mejor-colombia/articulo/la-parteria-una-tradicion-del-choco-que-se-resiste-a-desaparecer/202126/
  20. Rincón Bonilla, Luis H. “La educación colombiana en la década de los 80”. Convergencia, n.o 14 (2018): 133-148.
  21. Romero-Prieto, Julio E. “Población y desarrollo en el Pacífico colombiano”. Documentos de trabajo sobre economía regional y urbana (Banco de la República), n.o 232 (2015).
  22. Rossbach de Olmos, Lisboa. “Hacia la visibilidad de la cultura negra: Parentesco y matrimonio en Chocó”. Boletín de Antropología Universidad de Antioquia 18, n.o 35 (2004): 376-397.
  23. Sáenz Obregón, Javier. “Las prácticas de sí en la pedagogía de Vives, Comenio, Pestalozzi y Dewey y su reemergencia contemporánea en las escuelas”. Revista Colombiana de Educación, n.o 65 (2013): 275-292.
  24. Siabato Patiño, Margarita. Gestión y gerencia en los colegios cooperativos de Bogotá. Bogotá: Editorial Universidad Cooperativa de Colombia, 2004.
  25. Soto Arango, Diana E., Véronique Solange Okome-Beka y Martha Corbett Baugh (comps.). Historias de vida de maestras africanas y afrodescendientes. Reflexiones y contextos. Tunja: Editorial UPTC, 2020.

Downloads

Download data is not yet available.