Public Education, university autonomy and political change: Notes for the analysis of the university movement in Chile, 2011

Educación pública, autonomía universitaria y cambio político: notas para el análisis del movimiento universitario en chile, 2011

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José Molina Bravo

Abstract

The paper proposes topics of an analysis and interpretation of student mobilizations carried out in Chile during 2011, which replaced in the center of the national political debate, the value and the need to strengthen public education, challenging policies and neoliberal reforms developed since 1981 and deepened during the democratic governments of the period 1990-2010. It analyzes from the perspective of the history of education, the main role of the university in both the organizational and political capacity, as in the claims proposed by the university social movement.

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Author Biography (SEE)

José Molina Bravo, Universidad de Arte y Ciencias Sociales (Chile) Universidad Autónoma de Colombia (Colombia) Grupo de investigación HISULA jamolinab@gmail.com

Doctorando del programa Doctorado en Procesos Sociales y Políticos de América Latina de la Universidad de Arte y Ciencias Sociales, Magíster en Sociología, Docente e Investigador, de la Facultad de Ciencias Humanas, Programa Historia, Universidad
Autónoma de Colombia e integrante del grupo de investigación HISULA de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

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