Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Mexican Women during the government of Lázaro Cárdenas, 1934-1940

Abstract

This paper addresses the issue of women in the early twentieth century, especially during the government of Lázaro Cárdenas (1934-1940). The central hypothesis of this paper is that even if the government policies and in some print media, such as the newspapers and textbooks at the Cardenas government time, proposed social conditions in relation how women lived and their relationships with men, these conditions did not change in a structural way, and they were reinforced by the social imaginary. The main objective of the document was to determine the hypothesis presented above and as a methodology there was the analysis of some primary sources of information, such as newspapers and textbooks, and in the conclusion it is reinforced the hypothesis planned.

Keywords

History of Latin American Education Journal, gender studies, social history, social condition of women, socialist education.

PDF (Español) HTML (Español)

Author Biography

Elvia Montes de Oca Navas

Doctora en Estudios Latinoamericanos por la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Nacional Autónoma de México. Miembro activo de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana (SHELA), integrante del grupo de investigación HISULA adscrito a la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.


References

  1. Lucio, Gabriel. Simiente. Libro primero para escuelas rurales. México: Secretaría de Educación Pública, Comisión Editora Popular, 1935.
  2. Lucio, Gabriel. Simiente. Libro segundo para las escuelas rurales. (5ª. Ed.). México: Secretaría de Educación Pública, Comisión Editora Popular. 1939.
  3. Lucio, Gabriel. Simiente. Libro tercero para escuelas rurales. (5ª. Ed.). México: Secretaría de Educación Pública, Comisión Editora Popular, 1939.
  4. Lucio, Gabriel. Simiente. Libro cuarto para escuelas rurales. México: Secretaría de Educación Pública, Comisión Editora Popular, 1935.
  5. Ramírez, Rafael. Plan sexenal infantil. Libro de lectura para el ciclo intermedio de las escuelas rurales. México: Biblioteca Cuauhtémoc, 1937.
  6. Secretaría de Educación Pública. Primer Año. Serie “S.E.P”. Lectura oral. Escuela Socialista. México: Comisión Editora Popular de la Secretaría de Educación Pública, 1938. Secretaría de Educación Pública. Quinto Año. Serie “S.E.P”. Lectura oral. Escuela Socialista. México: Comisión Editora Popular de la Secretaría de Educación Pública, 1939.
  7. Secretaría de Educación Pública. Libro de lectura para uso de las escuelas nocturnas para trabajadores. 1er. Grado. Serie “S.E.P”. México: Comisión Editora Popular de la Secretaría de Educación Pública, 1939.
  8. FUENTES
  9. El Nacional. México, D. F., 1934-1940.
  10. González Marín, Silvia. Prensa y poder político. La elección presidencial en 1940 en la
  11. prensa mexicana. México: Universidad Nacional Autónoma de México/ Siglo XXI
  12. Editores, 2006.
  13. Partido Nacional Revolucionario. Plan sexenal del Partido Nacional Revolucionario.
  14. México: Partido Nacional Revolucionario, 1937.
  15. Robles, Martha. Mujeres del siglo XX. México: Fondo de Cultura Económica, 2005.
  16. Tuñón, Julia. Mujeres en México. Recordando una historia. México: Consejo Nacional
  17. para la Cultura y las Artes/Instituto Nacional de Antropología e Historia, 2004.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.