Education development in Gender at the University: Field of specific subjects or cross education?

Formación en Género en la Universidad: ¿Materia de asignaturas específicas o de educación transversal?

Main Article Content

Rosario Asián Chaves
Francisca Cabeza Verdugo
Rodríguez Sosa Vicente

Abstract

In this article, there is a discussion in the outcomes between to receive education development through specific or transversely subjects. The persistence of gender stereotypes and the sexual division of in the job is related to the lack of social awareness, due, among other factors to the lack of education in gender issues. This instruction is necessary to reflect and ´deconstruct´ messages about gender to reveal the ideological premises and hierarchies and the hierarchies in the underlying messages. The main objective is to note the importance of receiving training in gender at the University. It proposes to compare the results of the surveys aimed to the students in the bachelor of Science of Work and in Business Administration and Management, and see if there are differences between the two groups, both in relation to their training on the subject, such as with their behavior and attitudes compared to certain genderrelated issues. In addition, one could try to see, if there is a difference, to what extent can be derived from the education received. Past surveys have been to a representative sample of students of both degrees and have been applied the appropriate statistical techniques through the software SPSS. Work results reinforce the initial idea of the need to include subjects that provide gender educational programs and university degrees and raise not only disciplinary knowledge focused ‘knowing’ and guided professionals ‘know-how’, but also attitudes for an ethical commitment aimed at gender equity.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Rosario Asián Chaves, Universidad de Sevilla – España

Doctora en Economía, premio extraordinario de doctorado por la Universidad de Sevilla en 2003. Profesora Colaboradora Doctora en el Departamento de Economía Aplicada II, grupo de investigación AREA, Universidad de Sevilla. Principales líneas de investigación: Género, Mercado Laboral, Innovación Social, Evaluación, Indicadores y Fuentes Estadísticas.

Francisca Cabeza Verdugo, Universidad de Sevilla – España

Licenciada en Ciencias del Trabajo por la Universidad de Sevilla y Licenciada en Psicología por la Universidad de Málaga. Experta en Género e Igualdad de Oportunidades y Mediadora del Sistema Extrajudicial de Resolución de Conflictos Laborales de la Junta de Andalucía. 

Rodríguez Sosa Vicente, Universidad de Sevilla – España

Licenciado en Ciencias Económicas y Empresariales, Profesor Titular de Escuela Universitaria en el Departamento de Economía Aplicada II, grupo de investigación AREA, Universidad de Sevilla. Experto en Estadísticas Públicas.

References (SEE)

Ackers, Sandra: Género y educación. Reflexiones sociológicas sobre mujeres, enseñanza y feminismo. Madrid: Narcea, 2000.

Asián-Chaves, Rosario; Manzano-Arrondo, Vicente y Rodríguez-Sosa, Vicente. Estudio para Identificar Actividades Feminizadas y Masculinizadas. Berlin: EAE Publishing- Editorial Académica Española, 2011.

Asián-Chaves, Rosario; Cabeza-Verdugo, Francisca y Rodríguez-Sosa, Vicente. “Formación en género y su efecto en el comportamiento y la actitud de los/as estudiantes universitarios” IV Congreso de Economía Feminista, Universidad Pablo de Olavide, Carmona 3-4 de Octubre 2013.

Barberá, Ester; Candela, Carlos y Ramos, Amparo. “Elección de carrera, desarrollo profesional y estereotipos de género”. Revista de Psicología Social: International Journal of Social Psychology, Vol: 23 No.2 (2008): 275-285.

Bolaños Cubero, Carolina. “Curriculum universitario género sensitivo e inclusivo”. Revista de Ciencias Sociales (Cr). Universidad de Costa Rica. VOL III y IV No 101 y 102 (2003): 71-78.

Buendía, Leonor y Olmedo, Eva María. “El género: ¿constructo mediador en los enfoques de aprendizaje universitario?”. Revista de Investigación Educativa, Vol: 20, No. 2, (2002): 511-524.

Donoso-Vázquez, Trinidad, Figuera, Pilar; Rodríguez, María Luisa. “Barreras de género en el desarrollo profesional de la mujer universitaria”. Revista de Educación No. 355 (2011): 187-188.

Donoso-Vázquez, Trinidad y Velasco-Martínez, Anna. “¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario?” Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. Vol: 17 No. 1 (2013): 71-88.

Flecha, Consuelo. “Los Estudios de las Mujeres y el Espacio Europeo de Educación Superior”. Meridiam. No. 44 (2007): 42-45.

García-Pérez, Rafael; Rebollo, Mª Ángeles; Buzón García, Olga; González-Piñal, Ramón; Barragán Sánchez, Raquel y Ruíz Pinto, Estrella. “Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género” Revista de Investigación Educativa Vol: 28 No.1 (2010): 217-232.

González Sánchez, Víctor Manuel y De los Ríos Sastre, Susana. “Estrategia Europa 2020: mujer, educación y empleo” en CLM Economía No. 17 (2010): 231-261.

Lebart, Ludovic; Morineau, Alain, et Fenelon, Jean Pierre: Tratamiento estadístico de datos. Paris: Ed. Dunod, 1985.

Medina Rivilla, Antonio. Modelos de evaluación de la calidad de las instituciones universitarias. Madrid: Universitas, 2003.

Medina, Antonio; Domínguez, Mª Concepción y Ribeiro Gonçalves, Fernando. “Formación del profesorado universitario en las competencias docentes”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. Vol: 13 No. 17, julio – diciembre (2011): 119-138.

Rebollo Catalán, Mª Ángeles. “La innovación educativa con perspectiva de género. Retos y desafíos para el profesorado. Editorial” Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. Vol: 17, No. 3, (2013): 3-8.

Rebollo, Mª Ángeles; Vega, Luisa; García-Pérez, Rafael. “El profesorado en la aplicación de planes de igualdad: conflictos y discursos en el cambio educativo”. Revista de Investigación Educativa, Vol: 29 No. 2 (2011): 311-323.

Rebollo, Mª Ángeles; García-Pérez, Rafael; Piedra de la Cuadra, Joaquín y Vega Caro, Luisa. “Diagnóstico de la cultura de género en educación: Actitudes del profesorado hacia la Igualdad”. Revista de educación (Madrid. Internet). No. 355 (2011): 521-546.

Rodríguez Martínez, Carmen (comp). Género y currículo. Aportaciones del género al estudio y práctica del currículo. Madrid: Akal, 2006.

Rodríguez Martínez, Carmen. “La igualdad y la diferencia de género en el currículum”. En Saberes e incertidumbres sobre el currículum coordinado por José Gimeno Sacristán. Madrid: Morata, 2010, 103-127.

Sánchez-Cañizares, Sandra Mª y Fuentes, Fernando. “Gender and entrepreneurship: analysis of a young university population” Regional and Sectoral Economic Studies Vol. 13-1, (2013): 65-78.

Segura, Cristina. “La docencia y los estudios de las mujeres, feminista y de género en la Universidad” En Universidad y Feminismo en España, editado por Teresa Ortiz et al. Granada: Universidad de Granada, 1999.

Subirats, Marina. “La educación de las mujeres: de la marginalidad a la coeducación. Propuestas para una metodología de cambio educativo” En Género y currículo, compilado por Carmen Rodríguez Martínez. Madrid: Akal, 2006, 229-255.

Tubert, Silvia (ed.). Del Sexo al Género: los equívocos de un concepto, Madrid: Cátedra, 2003.

Ventura Franch, Asunción, “Normativa sobre estudios de género y Universidad”. Feminismo/s. Diciembre (2008): 155-184.

Ventura Franch, Asunción, “La integración de los estudios de las mujeres, feministas y de género en la Universidad española”. En Igualdad ¿para qué? coordinado por Ángela Figueruelo Burrieza et al. Granada: Comares, 2007, 523-538.

FUEntES

Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y

hombres.

/H2UJiQLFDGHGHDEULOSRUODTXHVHPRGLÀFDOD/H2UJiQLFD

de 21 de diciembre, de Universidades.

Citado por: