African descent women teachers in the Caribbean region of colombia: A case study

Maestras afrodescendientes del Caribe colombiano: Un estudio de caso

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Piedad Cristina Martinez Carazo
Diana Elvira Lago De Vergara
Armando Buelvas Martínez

Abstract

The aim of this paper is to delve into the State policies around ethno-education, the women teachers and their classroom practices, through an in-depth interview conducted with an Afro-Caribbean Colombian teacher. In addition, it was carried out a review of legal and empirical background in the field of ethno-education by means of the case study methodology. The results demonstrate that the existence of a State policy on ethno-education, despite the lack of resources for its implementation, has constituted an orientation guide for the teacher, object of this study, whose teaching practices have played a key role in dynamising the teaching process as well as consolidating the identity shared by students, parents and her very own Afro-descendant community. Likewise, her traditions; customs; values; training; environmental resources; oral tradition; and the students´ needs, have influenced her teaching practice focused on the re-significance of her ethnicity, the pursuit of peace and social transformation in the post-conflict period experienced in the Caribbean Region of Colombia.

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Author Biographies (SEE)

Piedad Cristina Martinez Carazo, Corporación Universitaria del Caribe

Doctora en Creación, Estrategia y Gestión de empresas por la Universidad Autónoma de Barcelona, Asesora de Acreditación en la Corporación Universitaria del Caribe (CECAR), Grupo de investigación Estudios socioeconómicos, Administrativos y contables.

Diana Elvira Lago De Vergara, Universidad de Cartagena

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad Complutense de Madrid, Vicerrectora de Calidad de la Universidad de Cartagena, Grupo de Investigación RUECA

Armando Buelvas Martínez, Corporación Universitaria del Caribe

Master in Ciences en Desarrollo y Crecimiento  Económico por la Universidad Carlos III de Madrid y la Universidad de Lund, Suecia, Docente investigador de la Corporación Universitaria del Caribe (CECAR), Grupo de investigación Estudios socioeconómicos, Administrativos y contables.

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