Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

"Nicolasa Gómez, the teacher. A biographical sketch"

Abstract

A Riohachera African descent teacher devoted to wayuu children´s academic training, she provided them with literacy skills for their cultural survival. Preliminarily, methodological and theoretical elements were used to study her life. With the purpose of analyzing the context, a literature review was conducted in disciplines such as: education, history, and culture in order to establish bonds between this information and the known fragments of her work and in this way start solving both questions: Is Nicolasa´s life able to account for the history of education in the Department of La Guajira and vice versa? And, what theoretical and ideological approaches are more accurate for processing the literature consulted? The ethnographic method will get us closer to her practice and will make evident the perception of her community and the ideals that encourage her. Semi-structured interviews, files review and the preparation of a state of the art will constitute a starting point. In this exploration, we could perceive that fragments of praxis and theory ‘build’ a unit.

Keywords

Journal History of Latin American Education; african descent; ethnicity; teacher; state of the art

PDF (Español) HTML (Español)

Author Biography

Francisco Justo Pérez van-Leenden

Magister en etnolingüística, Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia. Docente, Universidad de La Guajira, Riohacha, Colombia. Grupo ‘Aa’in’ “Principio motor de vida” – Núcleo para estudios multi e interculturales, Facultad de ciencias de la educación.


References

  1. Abello Vives, Alberto y Giaimo Chávez, Silvana, compiladores.Poblamiento y ciudades del Caribe colombiano. Bogotá: Gente nueva, coedición Fonade-Observatorio del Caribe colombiano-Universidad del Atlántico, 2000.
  2. Acosta Borrero, Pedro, editor. “El Caribe: centro de gravedad de lo increíble”, La Tadeo no. 66, II semestre (2001).
  3. Baczko, Bronislaw. Los imaginarios sociales: memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Nueva visión, colección “Cultura y sociedad”, dirigida por Carlos Altamirano, traducción de Pablo Betesh, 1984.
  4. Bravo Mendoza, Víctor. La Guajira en la obra de Gabriel García Márquez. Riohacha: Gobernación de La Guajira, 2007.
  5. Briones, Guillermo. La investigación en la comunidad. Bogotá: Convenio “Andrés Bello” -CAB-, 3ª. reimpresión, serie “Módulos de autoaprendizaje”, proyecto “Formación docente y red de capacitación en investigación educativa”, “Módulos de autoformación, No. 3, 2001.
  6. Brugés Moreu, Gladis Marina. Entre la vela y el ancla: travesía vital de Pedro Antonio Brugés Campo. Bogotá: Gente nueva, 2009.
  7. Chamochumbi Chávez, Walter. La resiliencia en el desarrollo sostenible: algunas consideraciones teóricas en el campo social y ambiental. Buenos Aires: EcoPortal.net, 2005. www.ecoportal.net2005 (05 de junio de 2016)
  8. Daza Villar, Vladimir. Los guajiros: “Hijos de Dios y de la Constitución”: una travesía hacia la conquista espiritual de los wayuu. Riohacha: Gobernación de La Guajira-Fondo mixto para la promoción de la cultura y de las artes de La Guajira, VI Convocatoria “Estímulo a la investigación, Modalidad: Obra terminada, “La Guajira 40 años”, 2005.
  9. Díaz Blanca, Lourdes A. Historias de vida: entre la temporalidad y el aspecto, Lengua y habla vol. 8, No. 1 (2003-2004), 27-49, erevistas.saber.ula.ve › Inicio › Vol. 8 (2003) › Díaz Blanca (15 de febrero de 2016)
  10. Dijk, TeunAdrianus van. Ideología: una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa, colección “Lingüística y análisis del discurso”, traducción de Lucrecia Berrone de Blanco, corrección estilística de Margarita N. Mizraji, 1ª. reimpresión, 2000. DOI: https://doi.org/10.1558/sols.v1i2.107
  11. Duch, Lluís. Antropología de la vida cotidiana: Simbolismo y salud. Madrid: Trotta, serie ‘Antropología’, colección “Estructuras y procesos”, 2002.
  12. Durand, Gilbert. Las estructuras antropológicas del imaginario: introducción a la arquetipología general. México, D.F.: FCE, traducción de Víctor Goldstein, sección “Obras de antropología”, 1ª. reimpresión, 2006.
  13. Eagleton, Terry. Ideología: una introducción. Madrid: Paidós ibérica, 2005.
  14. Espinosa Espinosa, Aarón, editor. Respirando el Caribe. Bogotá: Gente nueva, vol. II: Memorias del II encuentro de investigadores sobre el Caribe colombiano, coedición Colciencias-Observatorio del Caribe colombiano, 2006.
  15. Flórez Nisperuza, Elvira Patricia. Reflexiones pedagógicas en el aula I. Montería: La paloma, 2009.
  16. Fonseca Henríquez, Pablo Emilio. Guajirismos: la Guajira a través de léxico y sus costumbres. Riohacha: Lito Aarón, Universidad de La Guajira-Gobernación de La Guajira, Cuadernillos “La chercha”, No.1, 1992).
  17. Fonseca Henríquez, Pablo Emilio y Henríquez López, César. Anecdotario guajiro II. Bogotá: Gente nueva, 2ª. edición, corregida y aumentada, 2008.
  18. García Sánchez, Bárbara Yadira.De la educación doméstica a la educación pública en Colombia: transiciones de la Colonia a la República. Bogotá: Fondo de publicaciones Universidad Distrital “Francisco José de Caldas”, 2007.
  19. Gómez Pimienta, Luis Eduardo. Relatos de pueblo y familia. Bogotá: Net educativa, 2007.
  20. Guber, Rosana. La etnografía: método, campo y reflexividad. Bogotá: Norma, Enciclopedia latinoamericana de sociocultura y comunicación, Aníbal Ford, Dirección de la colección 2001. Hernández, Fernando. “Las historias de vida en el marco del giro narrativo en la investigación en ciencias sociales: los desafíos de poner biografías en contexto”. Historias de vida en educación: biografías en contexto, No. 4, (2011)
  21. Hernández, Fernando. Las historias de vida en el marco del giro narrativo en la investigación en ciencias sociales: los desafíos de poner biografías en contexto. Barcelona: Universidad de Barcelona, 2011,
  22. diposit.ub.edu/.../Historias%20de%20vida%20en%20Educación.%20Biografias%20en... (29 de mayo de 2016)
  23. Iafrancesco Villegas, Giovanni Marcello. La investigación en educación y pedagogía: fundamentos y técnicas. Bogotá: Magisterio, colección “Escuela transformadora”, 2003.
  24. Labov, William and Waletzky, Joshua. Narrativeanalysis. Seattle: University of Washington Press, 1967,Essaysonthe Verbal and Visual Arts, (1967),www.ling.upenn.edu/~rnoyer/courses/103/narrative.pdf(18 de marzo de 2016)
  25. Martínez Miguelez, Miguel. La investigación cualitativa etnográfica en educación. Bogotá: Círculo de lectura alternativa, Premio “Andrés Bello” de la Universidad “Simón Bolívar” de Caracas, 2000.
  26. Meisel Roca, Adolfo, editor. Las economías departamentales del Caribe colombiano. Bogotá: Banco de la República, Colección de economía regional, 2008. DOI: https://doi.org/10.32468/Ebook.664-201-9
  27. Monal Rodríguez, Isabel. Las ideas en la América latina: Una antología del pensamiento filosófico, político y social. La Habana: Casa de las Américas, colección “Pensamiento de nuestra América”, I Parte, Tomo I, 1985.
  28. Moreno Pinho, Alexandra. “La promoción de la resiliencia en el vínculo establecido entre adolescentes y educadores en la práctica psicomotriz educativa”. Tesis de doctorado en, Universidad de Barcelona, 2011.
  29. Moya Pons, Frank. Historia del Caribe: azúcar y plantaciones en el mundo atlántico. Santo Domingo: Buho, 2008.
  30. O’Hanlon, Christine. Inclusión educacional como investigación-acción: un discurso interpretativo. Bogotá: Magisterio-Legis, 2ª. edición, traducción de María Luisa Zorrilla Abascal, 2011.
  31. Palacio Coronado, Pepe. La Guajira, realidad mágica. Barranquilla: Antillas, 1996.
  32. Robles Cataño, Osvaldo. Recuerdos del Riohacha que se fue. Bogotá: Dante editores, Gobernación de La Guajira-Junta regional de cultura de La Guajira, 1986.
  33. Rodríguez Moncada, Ernesto. La perspectiva del aprendizaje a lo largo de la vida y sus implicaciones para la educación (aportación teórica). México, D.F.: COMIE-UNAM-Universidad de Nuevo León, XI Congreso nacional de investigación educativa, Memoria electrónica, Mesa 15. Procesos de formación, 2011. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_15/1226.pdf (10 de marzo, 2016)
  34. Rodríguez Pimienta, José Manuel. Comentarios sobre historia política y administrativa del Magdalena: siglos XIX, XX y XXI. Santa Marta: Gráficas Gutenberg, 2007.
  35. Ronquillo, Víctor. Nosotros, los otros: las distintas caras de la discriminación. México, D.F.: Ediciones B, 2011.
  36. Rousseau, Jean-Jacques. Emilio o de la educación. Bogotá: Unión, traducción de Franky Richard, 2ª. ed., 2005.
  37. Sabater Palenzuela, Vivian Margarita. Sociedad y religión: Selección de lecturas. La habana: Félix Varela, Tomos I y II, compilación de lecturas para el curso Sociedad y religión en ciencias filosóficas de la Universidad de La habana, 2007.
  38. Sen, Amartya. Dominación étnica y racismo discursivo en España y América latina: prejuicios e ideologías racistas en iberoamérica hoy en día. Barcelona: Gedisa, colección “Libros que ayudan a entender el mundo”, traducción de Montse Basté, 2009.
  39. Sen, Amartya. Nuevo examen de la desigualdad. Madrid: Alianza, colección “Ciencias sociales, versión de Ana María Bravo y revisión de Pedro Schwartz, 2014.
  40. Serres, Michel. Pulgarcita. París: Manifiestos “Le Pommier”, 2012.
  41. Soto Arango, Diana Elvira. La escuela rural en Colombia: historias de vida de maestras. Mediados del siglo XX.Tunja: Fudesa, grupos HISULA, ILAC, SHELA, 2014.
  42. Soto Arango, Diana Elvira, Justo Cuño Bonito y Óscar H. López, editores. La maestra rural en Iberoamérica: historias de vida de maestras. Tunja ‹Colombia›-Sevilla ‹España›-Ciudad de Guatemala ‹Guatemala›: Universidad pedagógica y tecnológica de Colombia-Universidad “Pablo de Olavide”-Colegio de América-Universidad “San Carlos” de Guatemala, colección “Educadores latinoamericanos y del Caribe”, tomo VIII, 2015.
  43. Universidad autónoma metropolitana-Unidad Azcapotzalco. Imágenes de lo cotidiano: Anuario conmemorativo del V centenario del descubrimiento de América. México, D. F.: Universidad autónoma metropolitana-Unidad Azcapotzalco, División de ciencias sociales y humanidades, Departamento de humanidades, Área de historia de México, 1989.
  44. Universidad del Norte. Colombia y el Caribe. Barranquilla: Ediciones Uninorte, XIII Congreso de colombianistas, Asociación de colombianistas, 2005.
  45. Valdeblánquez Alarcón, José María. Historia del Departamento del Magdalena y del territorio de La Guajira 1895-1963. Bogotá: El voto nacional, 1964.
  46. Vásquez, Graciela. El discurso pedagógico: las preguntas. México, D.F.: Las Navas del Marqués: Monográficos, Antología de los encuentros internacionales de español como lengua extranjera, no. 11, Redalyc-Universidad autónoma del Estado de México, 2010).marcoele.com/descargas/navas/14.vazquez.pdf (06 de junio de 2016)
  47. Vásquez Rodríguez, Fernando. El oficio de maestro. Bogotá: Universidad Pontificia Javeriana, Facultad de educación, 2001.
  48. Villanueva, María Luisa. Los estilos de aprendizaje ante los retos de la Europa multilingüe. Barcelona: Universitat “Jaume I”, Castellón de la Plana, Las Navas del Marqués: Monográficos, Antología de los encuentros internacionales de español como lengua extranjera, no. 10, 2010. marcoele.com/descargas/expolingua_2002.villanueva.pdf (01 mayo de 2016)
  49. Weinreich, Uriel. Languages in contact. New York: Publications of theLinguisticcircle of New York, 1964
  50. Yapu, Mario. Políticas educativas, interculturalidad y discriminación: Estudios de caso (Potosí, La Paz y El Alto). La Paz: Programa de investigación estratégica en Bolivia -PIEB-, serie “investigaciones coeditadas”, auspicio de la Embajada Real de Dinamarca, 2011.
  51. Yurén Camarena, María Teresa. Formación y puesta a distancia. Su dimensión ética. Barcelona: Paidós, colección ‘Educador’, 2000.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.