The pedagogical thought of Natalia Górriz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.7549

Keywords:

pedagogy; feminism; literature; educational psychology

Abstract

This article describes and analyzes the work of the first Central American female educator and author of the texts on pedagogy that most influenced students and educators in the early twentieth century. Natalia Górriz was not only a teacher, and the director of the main Teachers colleges in her country, she was also a feminist writer and geographer. Her work integrates key concepts that redefine the teacher's role, one of her most recurrent concerns. In addition to embracing the main ideas of educational psychology of that time, she also presents ideas about the recognition of children´s rights within the school organization. The analysis of her work is based on historical-hermeneutic methods and carried out through a comprehensive compilation of her work written in books and newspaper articles.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bienvenido Argueta Hernández, Universidad San Carlos de Guatemala

Doctor en Educación y Estudios Culturales por la Universidad de Ohio de los Estados Unidos y Licenciado en Filosofía de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Investigador del área de teoría y política educativa del Instituto de Investigaciones Educativas de la Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Email: bienvenidoargueta@gmail.com.

References

Acuerdo Gubernativo de fecha 5 de mayo de 1939, Diario de Centroamérica, Tomo XXV, No. 79, 29 de mayo (1939): 733.

Arévalo, Juan José, Escritos complementarios. Guatemala: Centro Nacional de Libros de Texto y Material Didáctico José Pineda Ibarra, 1988.

Arévalo, Juan José, La Argentina que yo viví. México: B. Costa-Amic Editor, 1974.

Arévalo, Juan José, La inquietud normalista 1920-1927. Guatemala: Editorial Academia Centroamericana, 1980.

Bascom Jones, Máximo Soto Hall y William Scoullar, Libro Azul de Guatemala. Guatemala: Tipografía Nacional, 1915.

Carrillo, Alfredo, Evolución histórica de la educación secundaria en Guatemala. Guatemala: Editorial José Pineda Ibarra, Tomo I, 1915.

Compayré, Gabriel, Curso de Pedagógica Teórico-Práctica. París: Librería de la Vda. de Ch. Bouret, 1897.

Górriz de Morales, Natalia, Vida y viajes de Colón. Guatemala: Tipografía Nacional, 1895.

Górriz v. de Morales, Natalia, Pedagogía. Guatemala: Tipografía Sánchez & de Guise, 1912.

Górriz viuda de Morales, Natalia, Luisa Xicotencatl, Princesa de Tlaxcala. Guatemala: Editorial Cultura, 1941.

Luján Muñoz, Jorge, Las revoluciones de 1897, la muerte de J.M. Reina Barrios y la elección de M. Estrada Cabrera. Guatemala:

Artemis Edinter, 2003.

Mendoza, Edgar, “Natalia Górriz vda. de Morales: Mujer pionera en la enseñanza de la geografía en Guatemala: Su manual de geografía de 1904”. En Revista Anales Academia de Geografía e Historia de Guatemala, Tomo 92 (2017): 27.

Recopilación de Leyes de la República de Guatemala 1892-1893. Guatemala: Tipografía Nacional, Tomo XI, 1894.

Thompson, Nora, “Natalia Górriz de Morales, su vida y dignificación”. Revista de Educación, número 12, año XI, (1943): 364-368.

Víctor Miguel, Días, “Galería de Maestros. Natalia Górriz de Morales”, Diario de Centroamérica, Guatemala, 22 de marzo, 1912, 6.

Published

2017-09-10

How to Cite

Argueta Hernández, B. (2017). The pedagogical thought of Natalia Górriz. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 19(29), 11–33. https://doi.org/10.19053/01227238.7549

Metrics

Most read articles by the same author(s)