Social imaginaries of childhood and its effects in the pedagogical practice of a school in Bogotá
DOI:
https://doi.org/10.19053/01227238.8538Keywords:
Social imaginaries; instituted and instituting; childhood; pedagogical practice; Journal History of Latin American EducationAbstract
This article presents some theoretical and methodological advances, as well as some findings around the childhood category belonging to the research work entitled "The social imaginaries of childhood, boy, girl, and young people and the pedagogical practice in the Capital District´s school ", which was carried out at the Santa Librada IED school. The starting question of the research is about the social imaginaries of boys, girls and young people that underlie the pedagogical practice of the school teachers in Bogotá, and whether it is possible to identify their modification from an institutional pedagogical proposal.
The study belongs to the field of social imaginaries and pedagogical practices, it establishes a connection between the history of the subjects, their discourse, and their practices, based on that magma of meanings that teachers build up around childhood. The school is assumed as a social space where countless senses and meanings model the ways of educating children in the coexistence of past, present, and future.
Taking into account that social imaginaries are elaborations produced and unveiled in and by language, the methodology of this study is located in interpretive approaches. Research techniques such as interviews, stories, and observation were used to collect information that would allow us to reveal the imaginaries of teachers about children and their effect on the meaning of their pedagogical practice.
Downloads
References
Relatos de vida y observación en el aula, abril y julio de 2007.
Relatos de vida de Maestros, junio – julio 2007.
Relato de vida, maestra. Bogotá, D. C., 4 de junio de 2007.
Relato de vida, maestra. Bogotá D. C., 25 de junio de 2007
Entrevista a maestro, Bogotá, 30 de marzo de 2007.
Entrevista a maestra, Bogotá, 2 de julio de 2007.
Sistematización entrevista estructurada a maestros, mayo de 2007.
REFERENCIAS
Abric, Jean-Claude. “Prácticas sociales, y representaciones sociales”. En Prácticas sociales y representaciones. Dirigido por J.-C. Abric. México, D. F.: Ediciones Coyoacán, 2001.
Alzate, María Victoria. La Infancia: Concepciones y Perspectivas. Pereira: Editorial Papiro, 2003.
Anzaldúa Arce, Raúl Enrique. “Lo imaginario como significación y sentido”. En Imaginario social: creación de sentido. Coordinado por Raúl Enrique Anzaldúa Arce. México: Universidad Pedagógica Nacional, 2012.
Baczko, Bronislaw. Los imaginarios sociales: Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Editorial Nueva Visión, 1991.
Bocanegra Acosta, Elsa María. “Del encierro al paraíso. Imaginarios dominantes en la escuela colombiana contemporánea: una mirada desde las escuelas de Bogotá”. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6, n.° 1 (2008): 319-346.
Carretero, Ángel. “Postmodernidad e imaginario: una aproximación teórica”. A Parte Rei, n.° 21. Acceso en marzo de 2016. serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/carretero26.pdf.
Muñoz, Cecilia y Ximena Pachón. La niñez del siglo XX. Santafé de Bogotá: Editorial Planeta, 1996.
Narodowsky. Mariano. Infancia y poder. La conformación de la pedagogía moderna. Buenos Aires: Editorial Aique, 1994.
Palacios Mena Nancy, “Transformación y crisis de la escuela: algunas reflexiones sobre el caso colombiano” Revista Historia de la Educación Latinoamericana, vol. 15, n.° 21 (2013): 335-376.
https://doi.org/10.19053/01227238.2476
Saldarriaga. Óscar. El oficio de Maestro: Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia. Bogotá: Editorial Magisterio, 2002.
Soto Arango, Diana Elvira. "Legislación e imaginarios sociales en el escalafón y los salarios de los educadores de primaria en Colombia, 1952-1994". Revista Historia de la Educación Latinoamericana, vol.15, n.° 21 (2013): 229-262.
https://doi.org/10.9757/Rhela.21.07
Torres Cruz, Doris Liliana. “El papel de la escuela en la construcción de la nacionalidad. Una aproximación a la escuela elemental, 1900 a 1930”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, no13, (2009): 213-240.
Zemelman, Hugo. Determinismos y alternativas en las ciencias sociales de América Latina Caracas: Nueva Sociedad, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).