Perspectives on the quality of basic education in Ibero-America: Spain and Colombia insights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.8721

Keywords:

Journal History of Latin American Education; Quality of education; education policy; basic education

Abstract

Basic education is responsible for consolidating the structures of the education system. Many countries in the world have made significant efforts in terms of coverage and, to a greater extent, for the purpose of improving quality. However, more and more often the quality of education is the protagonist in this field debates, especially from social and economic development approaches.

This research article shows the relation of these policies, in Spain and Colombia, as a means to recognize common and divergent elements. This text is part of an extensive research work entitled “Quality policies of primary education in Colombia (1994 - 2015)” whose methodological framework is the qualitative paradigm. The results reveal that the quality of education is a concept associated with learning goals, and from the competency model is established what a student should know and know how to do after completing his schooling, this process must be evaluated internally and externally.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexander Javier Montes Miranda, Universidad de Cartagena

Doctor en Ciencias de la Educación, RUDECOLOMBIA (Universidad de Cartagena). Miembro del grupo de Investigación Rueca. 

Audin Aloiso Gamboa Suárez, Universidad Francisco de Paula Santander

Doctor en Ciencia de la Educación, RUDECOLOMBIA (Universdiad de Cartagena). Docente investigador de la Universidad Francisco de Paula Santander (Cúcuta). 

References

FUENTES

Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES). Bogotá – Colombia. Principales resultados PISA 2012

Ley Orgánica para mejorar la calidad educativa” (LOGSE), Madrid – España. Ordenación General del Sistema Educativo.

Ministerio de Educación Nacional (MEN), Bogotá – Colombia. Artículo 33 del Decreto 1860

Ministerio de Educación Nacional (MEN), Bogotá – Colombia. Resolución 2343.

Ministerio de Educación Nacional (MEN), Bogotá – Colombia. Estandares básicos de competencias

REFERENCIAS

Andreú, Abela, Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. (Documento en línea, 1998), http://public.centrodeestudiosandaluces.es/pdfs S 200103.1 (2/08/2018)

Bagiano, Hugo Edgardo. "La cultura de la resistencia juvenil y el proceso emancipador". Revista Historia de la Educación Latinoamericana 11 (2008): 59-76.

Barrios, Nanci, “Calidad de las escuelas bolivarianas en Venezuela”. Tesis Doctoral en, Universidad de León, 2011.

Beresaluce, Rosario, "La calidad como reto en las escuelas de educación infantil al inicio del siglo XXI: las escuelas de Reggio Emilia, de Loris Malaguzzi, como modelo a seguir en la práctica educativa". Tesis Doctoral en, Universidad de Alicante, 2008, 38.

Blackler, Frank. “Knowledge, knowledge work and organizations: An overview and interpretation”. Organization studies 16, no. 6 (1995): 1021-1046.
https://doi.org/10.1177/017084069501600605

Ciavatta, Maria. “Quando nós somos o outro: questões teórico-metodológicas sobre os estudos comparados”. Educação & Sociedade 21, no. 72 (2000): 65-79
https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000300011

Díaz, Mario De Miguel, "La evaluación de los centros educativos. Una aproximación a un enfoque sistémico". Revista de Investigación Educativa 15, No. 17 (1997): 145-178.

Díez, Enrique Javier. “La globalización neoliberal y sus repercusiones en educación”. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado 13, no 2 (2010): 23-38

Kincheloe, Joel; La pedagogía crítica en el siglo XXI: evoluacionar para sobrevivir, pedagogía crítica – de qué hablamos, dónde estamos. Barcelona: Garó, 2008.

Martínez, Moya Armando, “Libertad de cátedra o socialismo de Estado. El dilema de los estudiantes de la Universidad de Guadalajara en 1933-1937”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana vol.16, no. 22 (2014): 191-211.
https://doi.org/10.9757/Rhela.22/09

Montes, Alexander; Romero, Audin; Lago Diana. “La educación básica en Colombia: Una mirada a las políticas educativas”. Saber Ciencia y Libertad 8, no. 2 (2013): 141-155.
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n2.1915

Montes, Alexander; Romero, Zilath y Gamboa, Audin. "La formación docente en el marco de la política de calidad de la educación básica en Colombia". Revista Espacios 38, no. 20: (2017).

Romero, Audin, Calidad de la educación superior: pretensiones y realidades institucionales. Bogotá: Ecoe Ediciones, 2016.

Soto Arango, Diana Elvira. "Legislación e imaginarios sociales en el escalafón y los salarios de los educadores de primaria en Colombia. 1952-19941". Revista Historia de la Educación uLatinoamericana 15, no. 21 (2014): 229-262.
https://doi.org/10.9757/Rhela.21.07

Soto, Diana. Rivadeneira, José. Duarte, Jorge. Bernal Villate, Sandra Liliana, “La generación del movimiento estudiantil en Colombia. 1910-19241”, Revista Historia de la Educación Vol. 20 no. 30 (2018): 225.
https://doi.org/10.19053/01227238.8056

Published

2018-12-04

How to Cite

Montes Miranda, A. J., & Gamboa Suárez, A. A. (2018). Perspectives on the quality of basic education in Ibero-America: Spain and Colombia insights. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 20(31). https://doi.org/10.19053/01227238.8721

Metrics