Processes of intercultural education and indigenous self-segregation in the Aimaras of Puno, Perú

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.10101

Keywords:

cultural identity, Aimara, indigenous self-segregation, linguistic diversity, intercultural education

Abstract

The objective of the study is to interpret from the Aymara thinking, how the processes of bilingual intercultural education (IBE) developed in rural schools in the Aymara area of Puno-Peru, generate the phenomenon of indigenous self-segregation after forty years. Self-segregation is not specified as a goal or objective by any EIB policy or program; It is conceived as a driving force for the construction of strategic alliances to conduct its own educational purposes, keeping the Aymara culture and language alive, without disassociating itself from national and world society. This has to do with a new and binding theme to redefine such as the education provided in indigenous populations. It is a qualitative-hermeneutic research work that, using the techniques of documentary analysis and in-depth interviews; the results are studied, through the content analysis process, fundamentally; allowing to establish as a conclusion that from the Aymara thinking the EIB only receives a symbolic value, it is perceived as a racist program which over time has caused a gradual linguistic displacement of the Aymara by the Spanish and the folklore of wisdom and Aymara culture; situation that simultaneously has made possible the emergence of indigenous self-segregation, as a strategy and rationale to redefine IBE, education in general and the livelihood of the Aymara nation.

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Author Biographies

Saul Bermejo Paredes, Universidad Nacional Del Altiplano De Puno

Docente principal Universidad Nacional del Altiplano de Puno-Perú, doctor en educación, calificado como investigador RENACYT por el Consejo Nacional de Ciencia Tecnología e Innovación (CONCYTEC-Perú). Autor de publicaciones en revistas científicas y libros universitarios en la temática de Educación Intercultural.

Yanet Amanda Maquera Maquera, Universidad Nacional Del Altiplano De Puno

Lugar de trabajo: Universidad Nacional del Altiplano Puno-Perú

Dirección: Jr. Pucara 244-Puno

Correo electrónico: yanelaamanda76@gmail.com

Teléfono celular: 951017332

Título Profesional: Licenciada en Educación Física

Grado Académico: Doctora en Educación

Línea de Investigación: Educación intercultural-Educación Física.

Publicaciones:

Saul Bermejo Paredes, Yanet Amanda Maquera Maquera

Revista Electrónica Educare, ISSN-e 1409-4258, Vol. 23, Nº. 2 (May-August), 2019

Saul Bermejo Paredes, Yanet Amanda Maquera Maquera

Revista Investigaciones Altoandinas, ISSN 2306-8582, Vol. 18, Nº. 1, 2016 (Ejemplar dedicado a: Revista de Investigaciones Altoandinas - Journal of High Andean Research), págs. 69-76

Saul Bermejo Paredes, Yanet Amanda Maquera Maquera

Revista Investigaciones Altoandinas, ISSN 2306-8582, Vol. 17, Nº. 1, 2015, págs. 79-82

Luz Yohana Bermejo Gonzáles, Universidad Nacional Del Altiplano De Puno

Lugar de estudio: Universidad Nacional del Altiplano Puno-Perú

Dirección: Jr. Crnel. Barriga 545-Puno

Correo electrónico: luyoha8@gmail.com

Teléfono celular: 921303059

Título Profesional: Abogada-Enfermera

Grado Académico: Doctora en Ciencias de la Salud

Línea de investigación: Estudios sociales/salud.

Publicaciones:

Tesis de maestría Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez

Tesis doctorado Universidad Nacional del Altiplano

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Published

2020-04-21

How to Cite

Bermejo Paredes, S., Maquera Maquera, Y. A., & Bermejo Gonzáles, L. Y. (2020). Processes of intercultural education and indigenous self-segregation in the Aimaras of Puno, Perú. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 22(34). https://doi.org/10.19053/01227238.10101

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