Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Lizardo Pérez and Avelino Siñani, precursors of indigenous liberation. Warisata and the Parliament of the Amautas

Abstract

Objective: To learn about the pedagogical project of indigenous and peasant education of Elizardo Pérez and Avelino Siñani, founders of the "Ayllu School" of Warisata in Bolivia.

Originality/Contribution: we carried out a comprehensive review and systematization of primary and secondary sources of an unknown subject in the history of Latin American pedagogy. By making visible one of the first intercultural pedagogical experiences in Bolivia, we seek to raise awareness among educators, who work in territories with high indigenous density.

Method: qualitative approach based on a hermeneutic paradigm and descriptive scope. The design corresponds to a bibliographic review based on the triangulation of different sources.

Strategies/Data collection: Information is transformed into data, and data into knowledge through the filing of letters, archival documents, photographs, books, digital press, television documentaries and indexed scientific articles. The analysis is qualitative in nature.

Conclusions: The "Ayllu School" of Warisata emerged in the context of a struggle of very unequal antagonistic social and political forces between the latifundista class and the indigenous peoples. Elizardo Pérez and Avelino Siñani were referents of indigenous and intercultural education in Bolivia, Latin America and the Caribbean. They were a paradigm of indigenous communitarianism, reciprocity and the ethos of Aymara wisdom.

Keywords

Elizardo Pérez, Avelino Siñani, Bolivian indigenous pedagogy, amautas

PDF (Español)

Author Biography

Juan Guillermo Mansilla Sepúlveda

Investigador de la Universidad Católica de Temuco, Chile. Grupo de Investigación HISULA, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Co-investigador del Proyecto Fondecyt Regular Proyecto N° 1221433 “Discursos pedagógicos sobre el valor formativo de la enseñanza histórica. Estudio desde la formación inicial del profesorado”.


References

  • Bolivia: Ley de la Educación “Avelino Siñani - Elizardo Pérez”, 20 de diciembre de 2010. https://www.lexivox.org/norms/BO-L-N70.html
  • Choque, Roberto. “La escuela indigenal: La Paz (1905-1938)”. En Taller de Historia Oral Andina, THOA, Educación indígena: ¿Ciudadanía o colonización? La Paz: Secretaría Nacional de Educación, 1996,19-40.
  • Choque, Roberto y Cristina Quisbert. Educación indigenal en Bolivia. Un siglo de ensayos educativos y resistencias patronales. La Paz: Unidad de investigaciones históricas Unih-Pakaxa, 2006.
  • Deutsche Welle. “Bolivia plurinacional: qué une y qué divide a sus pueblos indígenas” (dw.com), 24 de agosto, 2017. https://www.dw.com/es/bolivia-plurinacional-qu%C3%A9-une-y-qu%C3%A9-divide-a-sus-pueblos-ind%C3%ADgenas/g-59480485.
  • Fernández-Coca, Víctor. “Escuela Ayllu Elizardo Pérez”. Opinión, Cochabamba, 04 de mayo, 2014.
  • Larroyo, Francisco. Historia general de la pedagogía. Ciudad de México: Porrúa, 1967.
  • Oyarzo, Cristina. “Discursos del movimiento indígena en el debate educativo en Bolivia a inicios de 1990: ideas sobre interculturalidad”. Revista Izquierdas, No. 49 (2020): 2276-2298.
  • Pérez Oropeza, María Victoria. Elizardo Pérez. El despertar de las conciencias. La Paz: Campaña por el Derecho a la Educación, 2017.
  • Pérez, Elizardo. Warisata: La Escuela - Ayllu. La Paz: CERES/HISBOL, 1992.
  • Talavera, María Teresa. “Maestros urbanos y rurales en la expansión de la educación pública boliviana. 1940-1964”. Ciencia y Cultura, No. 30 (2013): 175-197.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.