Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Primitive and ancestor: ambivalence in the discourse of the indigenous notion in prehistory school textbooks, Colombia 1962-1974

Abstract

This paper analyzes the written discourse that refers to people categorized as indigenous, in American and Colombian general prehistory school textbooks published between 1962 and 1974; a period that corresponds to the National Front. Elements of the social representations were examined through the resources proposed by the Critical Discourse Analysis. Close attention was paid to the way actors are named and differentiated via assignation of characteristics.  An ambivalent approach to the indigenous notion was identified, that is, the coexistence of negative and positive social representations. On the one hand, the indigenous are shown as previous and inferior to the European, through the primitive/civilized thinking scheme. On the other hand, it appears as an ancestor that gives antiquity to the nation and becomes part of the biological and psychological constitution of the people. These findings suggest this ambivalence represents a resource of elites' discourse to favor their position of power and, simultaneously, integrates the indigenous notion to the national and American identity, and the construction of alterity is maintained through racial hierarchy.

Keywords

School textbooks; secondary education; ambivalent discourse; indigenous; Journal History of Latin American Education.

PDF (Español) HTML (Español)

Author Biography

Carmen Patricia Cerón Rengifo

Doctora en Antropología, docente del Departamento de Ciencias Sociales, Universidad de Nariño, Grupo de Investigación EduMultiverso,


References

FUENTES

Arciniegas, Mercedes. Prehistoria general, americana y de Colombia. Medellín: Bedout, 1968.

Barrios, Luis. Prehistoria general, americana, colombiana. Bogotá: Cultural Colombiana, 1973.

Félix, Sebastián, Elías Nicolás. Prehistoria general americana y de Colombia. Bogotá: Stella, 1968.

García, Julio. Los primitivos: Prehistoria general americana y de Colombia. Bogotá: Voluntad, 1971.

Gaviria, Nicolás. Historia de la Cultura Universal. T. I, Prehistoria del Antiguo Continente, de América y de Colombia. Medellín: Bedout, 1964.

González, Francisco. Prehistoria general, americana y colombiana. Bogotá: Ediciones S.M., 1972.

Granados, Rafael. Síntesis de prehistoria general, americana y de Colombia. Bogotá: Bibliográfica Colombiana, 1966.

Hermanos Maristas. Prehistoria general y americana. Cali: Editorial Norma, s.f.

REFERENCIAS

Álvarez, Benjamín. “Análisis de los libros de texto de Historia utilizados en el curso cuarto de las Escuelas Secundarias de Colombia”. Tesis doctoral. The University of New México, 1979.

Álvarez Gallego, Alejandro. Las ciencias sociales en Colombia. Genealogías pedagógicas. Bogotá: IDEP, 2013.

Carlos Rincón, Sarah de Mojica y Liliana Gómez, 215-238. Bogotá: Universidad Pontificia Javeriana, 2010.

Guarín, Oscar. “La civilización chibcha y la construcción de la nación neogranadina”. Universitas Humanística, no 70 (2010): 208-211.

Melo, Jorge Orlando. “La historia de Henao y Arrubla: tolerancia, republicanismo y conservatismo”. En Entre el olvido y el recuerdo: íconos, lugares de memoria y cánones de la historia y la literatura en Colombia, editado por

Ministerio de Educación Nacional, Programa Analítico de Estudios Sociales y Filosofía para el primero y segundo ciclos de Educación Media. Medellín: Bedout, 1963.

Rocha Dallos, Silvia. “Los secretos y engaños de las historias nacionales del siglo XIX: el caso de José Antonio de Plaza y las memorias para la historia de la Nueva Granada”. En Manuales escolares y construcción de nación en Colombia: Siglos XIX y XX, editado por Álvaro Acevedo Tarazona y Gabriel Samacá Alonso, 24-25. Bucaramanga: UIS, 2013.

Rodríguez Ávila, Sandra. Memoria y olvido: usos públicos del pasado en Colombia, 1930-1960. Bogotá: Universidad Nacional/Universidad del Rosario, 2017.
https://doi.org/10.2307/j.ctt1t6p6j0

Soto Arango, Diana; Bernal Villate, Sandra Liliana; Pacheco Vargas, William; Espinosa, Yules, Paternina Soto, Liliana, & Perelló, Beatriz. La enseñanza de la Independencia Americana en Colombia y España 2009-2011. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, Vol. 17 no. 25, (2015): 187-212.
https://doi.org/10.19053/01227238.3823

Van Dijk, Teun. Ideología y discurso. Barcelona: Ariel, 2008.

Wade, Peter. “Identidad racial y nacionalismo: una visión teórica de Latinoamérica”. En Formaciones de indianidad, editado por Marisol de la Cadena, 379-402. Popayán: Envión, 2007.

Wodak Ruth. “El enfoque histórico del discurso”. En Métodos de análisis crítico del discurso, editado por Ruth Wodak y Michael Meyer, 101-142. Barcelona: Gedisa, 2003.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.