Teaching experience and multicultural voice: Steps and words in the life history of an afrodescendant teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.5527

Keywords:

Afrodescendant; Afro-Urban; Life History; Teaching Experience; Journal History of Latin American Education

Abstract

This article proposes the establishment of multicultural relationships in school settings, particularly with afrodescendant teachers. To this purpose, we suggested the use of emerging and unifying concepts of subjectivity, multiculturalism, territory, and pedagogical experience along with the educational strength of life history in a dialogic relationship with the students. The objective of this study is to explore the daily life and interaction between students and teachers by means of the life history approach, in order to make visible the framework where knowledge and school practices constitute subjectivities. This perspective sets comprehension as a possibility for transformation rooted in interpretation and dialogue with the meanings and senses expressed by others through words and silences. Therefore, this work generates several narratives of an Afro-Colombian teacher at Ciudadela Educativa de Bosa High School, whose ontology and epistemology represents both the practice and the concept of teaching experience, and makes possible the emergence of new afro-urban ethnicities, which fortify multicultural relations.

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Author Biographies

Lilia Cañón Flórez, Universidad De La Salle, Universidad Pedagógica Nacional

Magister en Lingüística Española. Profesora-investigadora Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad De La Salle. Facultad de Educación Física, Universidad Pedagógica Nacional. Colciencias A: Educación  Ciudadana, Ética y Política para la Construcción de Paz; Colciencias B: Filosofía, Educación y Pedagogía.

Myriam Esperanza Monroy González, Universidad de La Salle

Magister en Investigación Social Interdisciplinaria. Profesora-investigadora Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad  De La Salle. Docente-Orientadora, Colegio Ciudadela Educativa de Bosa. Colciencias C: Pedagogía, Cultura y Formación Docente.

Javier Ricardo Salcedo Casallas, Universidad de la Salle

Magister en Relaciones Internacionales. Candidato a doctor, Universidad Pedagógica Nacional, Doctorado Interinstitucional en Educación. Profesor-investigador Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad De La Salle. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad San Buenaventura. Colciencias C: Pedagogía, Cultura y Formación Docente.

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Published

2016-11-09

How to Cite

Cañón Flórez, L., Monroy González, M. E., & Salcedo Casallas, J. R. (2016). Teaching experience and multicultural voice: Steps and words in the life history of an afrodescendant teacher. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(27), 167–190. https://doi.org/10.19053/01227238.5527

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