The Intercultural Education in Guatemala of the 21st Century: a critical regard from the history
DOI:
https://doi.org/10.19053/01227238.10106Keywords:
critical analysis, intercultural education, Guatemala, 21st century.Abstract
The main objective of this article is to provide an explanation to the facing that intercultural education has in Guatemala. Its relevance is that it constitutes a questioning of educational practices and policies that have been normalized without the participation or intervention of historians. The method used is critical analysis, the methodology being a criticism that aims at establishing a balance between globalizing aspirations and the substitution of traditional education for the one that incorporates teaching in indigenous languages. The strategies studied have been those of a critical analysis, compiling evidence and testimonies of educational practices. Finally, it has been concluded that the understanding of intercultural education obeys an institutional vision that relates it to the solution of the educational problems of the indigenous population through the use of native languages and the rescue of cultural features of the original communities.
Downloads
References
Entrevista a Linares, Antonio Guatemala, 7 de febrero de 2017.
Entrevista Sicajau Boch, Efraín, Guatemala, 6 y 24 de septiembre de 2019.
REFERENCIAS
Aldana Mendoza, Carlos. El aprendizaje de la Historia. Guatemala: Imprenta Mercurio, 2016.
Aldana Mendoza, Carlos. Pedagogía General Crítica. Guatemala: Serviprensa Centroamericana, 2001.
Aldana Mendoza, Carlos. Pedagogía de la ciudadanía. Teoría, método y organización para la formación ciudadana. Guatemala: Piedra Santa, 2011.
Cifuentes Navarro, Héctor Elihú. Educación bilingüe en Guatemala. Una ruta hacia la reivindicación de los niños de las comunidades indígenas monolingües. Guatemala: Ministerio de Educación, Programa Nacional de Educación Bilingüe, 1988.
Cooperación Austríaca para el Desarrollo (CARE). Manual de comunidades de Petén. Guatemala: Proyecto Tierra, 1999.
Granda Paz, Osvaldo. “Introducción de la enseñanza mutua en las escuelas de Cuba, Guatemala y México”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 19, n.° 29 (2017).
https://doi.org/10.19053/01227238.7577
González Orellana, Carlos. Ensayos. Guatemala: PRONICE, 2010.
Le Bot, Yvon, La guerra en tierras mayas. Comunidad, violencia y modernidad en Guatemala 1970-1992. Guatemala: Fondo de Cultura Económica, 1995.
“Ley de Educación Nacional”, Decreto 12-91 (Guatemala, Ministerio de Educación, 2005).
“Ley General de Descentralización”, Congreso de la República de Guatemala (Guatemala: Librería Jurídica, 2006).
Modelo Educativo Bilingüe Intercultural (Guatemala: Ministerio de Educación, 2009) https://www.mineduc.gob.gt/DIGEBI/documents/modeloEBI.pdf
Organización de las Naciones Unidas, Anales 1996, http://www.lacult.unesco.org/docc/oralidad_08_70-79-anales.pdf (25 de septiembre, 2019)
Polo Sifontes, Francis. Historia de Guatemala. León, España: Editorial Everest, 1987.
Rave-Agudelo, Juan Gabriel. “Educación intercultural a propósito del siglo XXI: perfil y formación de maestros”. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología y Educación, Buenos Aires, 2014. https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/1709.pdf (18 de septiembre, 2019).
Sam Colop, Lidia y Martha Celia Sandoval. “La educación bilingüe intercultural en Guatemala. Análisis de las propuestas curriculares y las prácticas en escuelas públicas”. Tesis de maestría en Educación, Universidad de Antioquia, 2012, 33.69.
Tischler Visquerra, Sergio. Guatemala 1944: Crisis y Revolución. Ocaso y quiebre de una forma estatal. Guatemala: Editorial Universitaria, 1997.
Torres Valenzuela, Artemis. El pensamiento positivista en la historia de Guatemala (1871-1900). Guatemala: Editorial Caudal, 2001.
Universidad Rafael Landívar, Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales. Acuerdos entre el gobierno de Guatemala y la Unidad Revolucionaria Nacional Guatemalteca, Guatemala, Magna Terra, 1997.
Us González, Joel Nehemías. “Manual de Educación Bilingüe Intercultural para el Fortalecimiento del Proyecto Nuevo Amanecer de la Educación para la Niñez”. Tesis de licenciatura en Pedagogía, Universidad San Carlos de Guatemala, 2018. 46.57.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).